Annonce

Teslas vilde kontrakter: Op til 70 sider og usædvanlige krav til ansatte

Flere af kravene stammer fra amerikansk lovgivning og er derfor ikke gyldige i Sverige, vurderer jurist.
Foto: Wiki common
Elon Musk, ejer af Tesla
Det er ikke så lidt, man skriver under på, når man ansættes hos elbils-giganten Tesla ejet af en af verdens rigeste mænd, Elon Musk.

Det svenske medie, Dagens Nyheter, har fået fat på Teslas hemmeligholdte ansættelseskontrakt, som fylder 40-70 A4 sider.

Ansættelse hos konkurrenter og hemmelig viden 

Kontrakter indeholder blandt andet krav om, at medarbejdere ikke må ansættes hos konkurrerende firmaer i seks måneder efter, de har arbejdet for Tesla.

Derudover er der krav om, at ansatte ikke må afsløre information om Tesla uden at det er nærmere specificeret, hvad det er for noget information, man ikke må afsløre.

Sidstnævnte krav er uden udløbsdato og gælder derfor i princippet for evigt.  

Chefjurist Lena Maier Söderberg fra det juridiske bureau LO-TCO Rättsskydd, som er tilknyttet den svenske fagbevægelse, vurderer over for Politiken, at ansættelseskontrakten formentlig ikke vil være gyldig ifølge svensk lovgivning.

Lena Maier Söderberg mener, at kun dele af kontrakten er blevet tilpasset til de love, som gælder i Sverige.

“Resten er baseret på amerikansk lovgivning, og det vil formentlig ikke være gyldigt ved en svensk domstol. Men hvis man skriver under, så tror man måske, at man skal følge det, der står i aftalen”, siger hun til Politiken.

Men hvis man skriver under, så tror man måske, at man skal følge det, der står i aftalen

Hun bemærker dog, at ansatte i høje stillinger, som har viden, der kan skade en virksomhed godt kan have en klausul, der ligner den fra Teslas-kontrakt om at hemmeligholde viden.

Men det er vel og mærke kun høje stillinger, hvor det er tilfældet, og det burde dermed ikke gælde for mekanikere, mener Lena Maier Södeberg.

I hovedreglen på det svenske arbejdsmarked skal man kunne anvende viden og erfaring fra ens tidligere job, tilføjer Lena Maier Södeberg.

Sympatistrejke mod Tesla

Den svenske fagforening IF Metall er i konflikt med Tesla. I Danmark er 3F gået i sympatikonflikt med den svenske fagforening, så Tesla-biler nu ikke længere kan transporteres til Sverige.

Sympatistrejken trådte i kraft den 20. december.

Også fagforeninger i Norge og Finland indgår i sympatistrejke mod Tesla.

Ejeren af Tesla, Elon Musk, har tidligere udtalt sig kritisk om fagforeninger, da han mener, de skaber “ en bønder og herremænd-situation”.

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Så la' vær med at købe Tesla, og for den sags skyld også biler fra Kina (det er lisom at p.... i bukser for at holde varmen - på sigt vil det ikke lønne sig økonomisk)
.

- og det vil aldrig komme til at lønne sig politisk, så længe det såkaldt kommunistiske Kina eksisterer

EU/Europa må lære at stå på egne ben. Alt andet dur ikke for fremtiden. Et uafhængigt EU/Europa med gode relationer til hele resten af verden. Ellers ender vi som en parantes uden indhold og betydning.

Jesus er omsidder genopstået.

Det kan vist kun være Elon Musk himself du 'citerer'
.

Hos Føtex bliver mindreårige påtvunget livslang tavshedspligt i deres ansættelseskontragter.