Transportbranchen leverer youtube-hype

Årets tredje mest sete reklamefilm slår på tromme for en udfordret transportbranche. Nye tal fra Dansk Markedsføring viser at fragtmanden er et hit.
Det går ikke godt den danske transportbranche. Faktisk går det ret skidt. Om blot få år antager man, at vi ifølge de seneste fremskrivninger vil mangle op mod 2.500 chauffører.

225.000 gange har videoen været vist på den populære streamingtjeneste YouTube

Det er imidlertid en udvikling, som Transportens Udviklingsfond og Godstransportens Udviklings- og Uddannelsesfond snart i et års tid har forsøgt at ændre. I et samarbejde mellem 3F, Dansk Industri og Dansk Erhverv lancerede de sidste efterår en image- og rekrutteringskampagne, der hedder 'Job i Transport. Den skal sætte fokus på branchens mange muligheder.

Og resultatet er ikke til at fejl af. Ikke mindre end 225.000 gange har videoen været vist på streamingtjenesten YouTube. Og den slags har betydning. Nu rangerer musikvideoen "Jeg leverer varen" nemlig som den tredje mest sete reklamefilm på YouTube her i årets andet kvartal, ifølge tal fra Dansk Markedsføring. Det skriver Danske Fragtmænd på deres hjemmeside.

Kaster håndtegn og spytter rim
Musikvideoens hovedpersonerne er rapperne Pak og Kassandra. Sammen leverer de ikke kun varen. De leverer også coolness og højt humør, mens de kaster håndtegn og spytter rim og remser med stil og manér.

Hvad man ikke umiddelbart lægger mærke til, er, at kampagnen er med på beatet i mere end én forstand. Det handler nemlig tydeligvis ikke kun om synlighed. Det handler også mangfoldighed. Ikke kun, hvad angår job og uddannelse. Også hvad angår køn og etnicitet.

Tager man kampagnen som helhed i betragtning, bliver det ikke desto mindre tydeligt. Den ambitiøse kampagne består nemlig også af en række mere gængse reklamefilm, hvor man bliver præsenteret for de tre chauffører Pierre, Vibeke og Osman.

Opgør med fordomme
I alt i alt er kampagnen således et skarpt opgør med de fordomme, der hersker om branchen.

Mange vil sandsynligvis kunne genkende et lignende ståsted fra socialdemokratiske politikere som Mattias Tesfaye og Morten Ryom. Hvad angår førstnævnte, lancerede han betegnelsen kloge hænder i sin anmelderroste debatbog fra 2013, hvor han netop slår på tromme for håndens folk. Sidstnævnte har ligeledes adresseret problemet i diverse debatter, hvor han skelner mellem Faglige Finn og Boglige Bo.

I en tid, hvor landsdækkende medier virker til at beskæftige sig mere med dem, der kom ind på videregående uddannelserne, end de gør med dem, der kom ind på erhvervsuddannelserne, falder nyheden om kampagnens succes bestemt på et tørt sted.

Læs mere på kampagnens hjemmesiden eller på Facebook.

René Staun Hansen, er kultturskribent og anmelder. Uddannet litterart og kunsthistoriker. Bidrager med indlæg om film, musik og litteratur.

 

 

Kulturskribent og anmelder


Kommentarer fra Facebook