Annonce

Venstre vil bruge mindst 30 millioner på at vinde valget

Venstres partisekretær Claus Richter bekræfter, at partiet vil bruge "langt over 30 millioner kroner" på den kommende valgkamp
Venstre er klar til at bruge "langt mere end 30 millioner kroner" på den kommende valgkamp.
Det bekræfter Venstres partisekretær, Claus Richter, over for Politiken.
"Det er dyrt at lave valgkamp i Danmark. Vi kommer i hvert fald til at bruge langt over 30 millioner kroner på næste valgkamp – måske også mere end det," siger Claus Richter.
Det betyder, at Lars Løkke & co. vil poste - mindst - syv millioner kroner mere i den kommende valgkamp, end partiet gjorde i valgkampen i 2015, hvor Venstre - ifølge partiregnskabet - brugte 23 millioner kroner.

Tilbage i 2015 havde Venstre tilmed et markant bedre økonomisk udgangspunkt, fordi partiet ved valget i 2011 fik 47 mandater. Hele 13 flere end hvad Venstre opnåede ved valget i 2015, hvor Venstre kun fik 34 mandater. Dermed har Venstre i offentlige midler et langt svagere udgangspunkt nu - end op til valget i 2015. Alligevel er Venstre altså klar til at fyre mindst 30 millioner kroner af i den kommende valgkamp.
Pengestrøm fra private til V

"Det er meget tidligt i valgkampen, så det er svært at sige, hvor det hele ender. Man må ikke tage partisekretærens udtalelser for pålydende. Den slags udtalelser er typisk lidt spil for galleriet, men hans udtalelser tyder dog på, at det er lykkedes Venstre at samle store midler ind fra private donorer," siger professor ved Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet, Kasper Møller Hansen, til Netavisen Pio.

hans udtalelser tyder dog på, at det er lykkedes Venstre at samle store midler ind fra private donorer

"Venstre gik gevaldigt tilbage ved valget i 2015, så det er klart, at netop Venstre vil yde en ekstra indsats denne gang," siger Kasper Møller Hansen, der forventer, at den kommende valgkamp for partierne generelt bliver "den dyreste nogensinde":

"Valgkampe er blevet dyrere. Plakater og pjecer er kun toppen af isbjerget. Valgkamps-midlerne bruges i stigende grad bag facaden. Og hos partierne centralt. Til analytikere, til fokusgrupper, til udarbejdelse af slogans, til geomapping (data om vælgere i bestemte områder, red.) osv. Men vores undersøgelser viser, at penge kan hjælpe et parti frem et vist stykke, men man når meget hurtigt et mætningspunkt."

Så hvad er det gode råd til partierne?

"Mit råd vil være, at partierne bør sprede ressourcerne ud til de lokale kandidater. Brug flere ressourcer lokalt - færre nationalt."

Brug flere ressourcer lokalt - færre nationalt

Socialdemokratiet brugte, ifølge partiregnskabet, 26,7 millioner kroner på valgkampen i 2015.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet