Danmark siger nej til migranter ombord på Maersk-skib

"Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at undgå, at de kommer til Danmark," understreger fungerende udlændingeminister Kaare Dybvad (S)
Foto: Maersk Tankers
27 migranter befinder sig på 5. uge ombord på 'Maersk Etienne'
27 afrikanske miganter sidder på femte uge ombord på det danske tankskib, Maersk Etienne, i Middelhavet ud for Maltas kyst.

"Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at undgå, at de kommer til Danmark."

Det fastslår fungerende udlændinge- og integrationsminister, Kaare Dybvad Bek (S), over for Berlingske.

Miganterne, der kommer fra en række afrikanske lande, blev 5. august reddet ombord på Maersk Etienne. Forinden havde et maltesisk redningscenter anmodet Maersk Etienne om, at man kom en lille motorbåd i havsnød til undsætning.

Siden har det danske handelskib - med de 27 migranter ombord, inklusive en gravid kvinde og et barn, ligget for anker ud for Maltas kyst.

Både regeringerne i Danmark og Malta mener, at det er Tunesiens opgave at tage imod migranterne. Men det har Tunesien hidtil nægtet.

Udenrigsministeriet bekræfter, at udenrigsminister Jeppe Kofod (S) har talt med sin tunesiske kollega om sagen

Udenrigsministeriet bekræfter, at udenrigsminister Jeppe Kofod (S) har talt med sin tunesiske kollega om sagen, men foreløbigt uden resultat. Tuneserne mener fortsat ikke, at det er deres opgave at tage imod migranterne.

Ifølge Kaare Dybvad Bek vil det have store konsekvenser for dansk asylpolitik, hvis Danmark tager imod de 27 migranter:

"Det vil få meget store konsekvenser for vores asylpolitik og for de danske handelsskibe, hvis man automatisk bare kan få asylbehandling, hvis man går ombord på et dansk skib et sted i verden," siger Kaare Dybvad Bek.

A. P. Møller: Find en løsning - hurtigt

Adm. direktør i A.P. Møller Holding, Robert Mærsk Uggla, opfordrer indtrængende i et opslag  på LinkedIn de danske og maltetiske myndigheder til at finde en løsning hurtigst muligt.

"Sagen skaber en frygtelig præcedens for den globale handelsflåde og Middelhavets handelsbane. Vores selskab har reddet flere tusind mennesker gennem årene, men vi kæmper med at komme i tanker om en sag, hvor et skib og dets besætning har været efterladt uden hjælp fra myndighederne i så lang tid," skrev Robert Mærsk Uggla.

Kaare Dybvad Bek understreger, at der skal findes en løsning i Tunesien eller andre steder lokalt i regionen:

Det handler om, hvornår der findes en løsning i Tunesien eller andre steder lokalt i Middelhavsregionen

"Det er meget lang tid, de har været ombord på skibet. Men vi kan ikke sætte et tidspunkt på. Det handler om, hvornår der findes en løsning i Tunesien eller andre steder lokalt i Middelhavsregionen," understreger Kaare Dybvad Bek.

Tre imgranter sprang over bord

Situationen er tilsyneladende særdeles anspændt ombord på Maersk Etienne.

Tre af migranterne sprang over bord søndag morgen. Det oplyser Maersk Tankers på Twitter:

"Situationen på 'Maersk Etienne' eskalerede i morges, da tre migranter hoppede over bord. Besætningen handlede hurtigt, og de reddede personer får nu den fornødne pleje. Vi beder fortsat om hurtig humanitær hjælp til de 27 migranter strandet ombord på Etienne."

 

Etienne Maersk var 4. august på vej til Tunesien med olie.

International søret

  • Ifølge international søret har skibsfartøjer, der befinder sig i nærheden af et fartøj i havsnød, pligt til at hjælpe.
  • I Middelhavet har handelsfartøjer, herunder danske, ofte været involveret i redningsaktioner.
  • Typisk bringes de, som bliver reddet, til nærmeste havn.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce