Annonce

Forstå konflikten: Fagforeningen i Tesla-krig

Den svenske fagforening IF Metall vil have de ansatte på fælles overenskomst, som blandt andet indeholder forsikringer og mulighed for at gå på deltid.
Foto: NASA
Elon Musk, direktør i Tesla
Det gik verden rundt, da den svenske fagforening IF Metall kunne fortælle, at mekanikerne hos Tesla gik i strejke.

Senere har en række andre fagforeninger - herunder danske 3F - meldt ud, at de indgår i sympatikonflikt med deres svenske naboer.

Men hvad er det egentlig, de svenske mekanikere hos Tesla er så utilfredse med, at de har valgt strejke-våbenet? 

Specialiserede mekanikere 

Først og fremmest skal man forstå, hvordan Tesla fungerer i forhold til reparation af biler.

Ifølge Fagbladet 3F er det i udgangspunktet kun specialuddannet personale, som reparerer Tesla-bilerne. De er ofte ansat af datterselskaber af Tesla, som har værksteder kun til Tesla-biler. Værkstederne kaldes Tesla Stores.

I Sverige er det de ansatte på disse værksteder, som strejker. Der findes også specialuddannede mekanikere til Tesla-biler på andre værksteder. I Sverige har IF Metall bedt både de ansatte på Tesla-værkstederne, og de specialuddannede mekanikere på andre værksteder om at strejke.

Ifølge IF Metall får en Tesla-mekaniker i gennemsnit 31-32.000 svenske kroner om måneden. Gennemsnittet for en mekaniker i Sverige er på 33.000 kroner om måneden.

Der er dog en vis usikkerhed om tallet, blandt andet fordi bonusordninger og aktieoptioner, som giver lov til at købe aktier i fremtiden til en fastlagt pris, er en del af lønpakken hos Tesla.   

Fagforening ønsker kollektiv overenskomst 

Løn er dog ikke alt. Ifølge IF Metalls hjemmeside er den primære grund til, at de strejker mod Tesla, at de ønsker at sikre anstændige og sikre arbejdsvilkår for deres medlemmer.

Ifølge Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) går Tesla-ansatte glip af følgende ting, når de ikke har kollektiv overenskomst: 

  • Flere forskellige forsikringer samlet i en forsikringspakke

  • Omstillingsstøtte, der er indeholdt i en hovedaftalen mellem arbejdsmarkedets parter

  • Løn efter gennemsnittet i den kollektive aftale “Motorbranschavtalet”

  • Årlige lønstigninger

  • Mulighed for deltidspension 

  • Mulighed for deltid 

På FH’s hjemmeside udtaler en mekaniker om strejken:

Jeg strejker fordi Tesla er en virksomhed, der mener, at lidt rabat og aktier gavner arbejderne mere end forbedrede pensioner, bedre forsikringer, kortere arbejdstid og en garanteret årlig lønstigning

“Jeg strejker fordi Tesla er en virksomhed, der mener, at lidt rabat og aktier gavner arbejderne mere end forbedrede pensioner, bedre forsikringer, kortere arbejdstid og en garanteret årlig lønstigning. Sådan en virksomhed skal stramme op, tegne overenskomst og følge den svenske model.”

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Hvor mange medarbejdere er det faktisk der strejker? Jeg har hørt at det kun er 10 % der stejker. Resten er ikke organiseret - og dermed formentlig er tilfredse med “pakken”. Hvad er op og ned?

- Resten er ikke organiseret - og dermed formentlig er tilfredse med “pakken”

Eller måske kunne det tænkes, at de ikke har økonomien til at strejke for egne penge uden støtte fra fagforeningen.

Hej Thor, det kunne måske være nogle, der ligesom i Danmark er nogle, der vil nasse på de overenskomster som Fagbevægelsen kæmper sig frem til !!!