Skoleleder: Lærerformand bør ranke ryggen og give sine medlemmer kampgejst

Skoleder kritiserer lærerformand Anders Bondo for at sprede utryghed i en svær tid og sætte medlemmer før elever.
Foto: Skolelederforeningen
Marco Damgaard, skoleder på Tingbjerg Skole
”Jeg ærgrer mig over hans måde at være formand på i den her konkrete situation.”

Sådan siger Marco Damgaard, skoleleder på Tingbjerg Skole, til Netavisen Pio.

Baggrunden for kritikken er et interview med DR, hvor formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, kritiserer genåbningen af skolerne for at have været et frustrerende og forvirrende forløb.

Jeg ærgrer mig over hans måde at være formand på

Marco Damgaard mener, at lærerformanden spreder utryghed, frygt og pessimisme i en tid, hvor han burde skabe ro, tryghed og gejst hos de lærere, han repræsenterer.

”Jeg synes, at han (Anders Bondo, red.) rammer ved siden af det, der i hvert fald er min oplevelse hos lærerne. De lærere, jeg arbejder sammen med, og som jeg kender, har jo glædet sig til at komme i gang med deres arbejde igen. De har savnet deres elever. Og de har en kæmpe motivation for at være med til at genåbne samfundet på en stille og rolig måde igen,” siger han til Netavisen Pio.

placeholder

 

”Danmarks lærere er pissehamrende dygtige”

Marco Damgaard kalder det naturligt, at der har været bekymring hos lærerne. Og han medgiver, som Anders Bondo kritiserer, at der har været nogle modsatrettede informationer fra myndighedernes side.

”Men jeg synes, at man har et ansvar – jeg har et ansvar som leder – for at prøve at finde svar på de udfordringer, der er, men samtidig give opbakning, ros og motivation til medarbejderne, så de er klar til opgaven og møder ind med gejst,” siger han og fortsætter:

Den strategi og tilgang, synes jeg, havde klædt en formand for lærerne

”Det er min strategi, og det er min tilgang som leder. Og den strategi og tilgang, synes jeg, havde klædt en formand for lærerne. Simpelthen at have ranket ryggen og givet sine medlemmer ros og kampgejst til en svær opgave; men en opgave, der kan lade sig gøre, fordi Danmarks lærere er pissehamrende dygtige. Han burde gøre det klart og tydeligt, at han har en tro på, at det her kan blive rigtig godt for både lærere og elever.”

Bondo sætter medlemmer før elever

Marco Damgaard kalder det ”ærgerligt at høre en formand, som altid sætter medlemmer før alt”. Han uddyber:

”Jeg ved godt, at Anders Bondo er valgt af medlemmerne, og at det handler om dem. Men min pointe er, at han nogle gange – også i den her situation – sætter medlemmerne før eleverne. Medlemmernes kerneopgave er elevernes læring og trivsel, især trivsel i den her situation. Og der er jeg rigtig ked af, at han sætter tryghed og trivsel over styr for både lærere og elever.”

Min pointe er, at han nogle gange – også i den her situation – sætter medlemmerne før eleverne

”Jeg er med på, at det er vigtigt med medlemmernes tryghed. For mig som leder er det vildt vigtigt med medarbejdernes tryghed. Det er det blandt andet også, fordi trygge medarbejdere og medarbejdere med en positiv indstilling og en god motivation kan være med til at give tryghed og trivsel videre til børnene. Og derfor keder det mig, at det, han bruger alt sit fokus på som formand, i hvert fald det jeg har set i offentlig tale, det er at så tvivl om tingene og have fokus på alt det uklare og det negative,” fortsætter han.

De yngste elever har brug for nærvær

”Hvis vi i fællesskab formår at holde tallene stabile, så vil regeringen fra onsdag den 15. april begynde at åbne landets vuggestuer, børnehaver, fritidsordninger og skoleklasser for de mindste klasser igen. Det gælder klassetrinene fra 0. til 5. klasse.”

Sådan lød meldingen fra statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde mandag i sidste uge, hvor hun fortalte om regeringens og sundhedsmyndighedernes plan for en kontrolleret genåbning af Danmark.

Der har været en del debat om, hvem der skulle tilbage i skole først. Hvad mener du om den beslutning, der er truffet?

”Der har jeg ikke en klar holdning, for der er gode argumenter for, at det er de mindste klasser, og der er gode argumenter for, at det kunne have været de største. Det er en beslutning, som regeringen har taget, og den bakker vi fuldstændig op. Det, der giver god mening for de mindste, er, at det kommer til at være rigtig sundt for dem at møde deres venner igen, møde deres dygtige lærere og pædagoger og komme ud i trivsel,” siger Marco Damgaard.

De store elever kan bedre modtage fjernundervisning

”Det ville det selvfølgelig også være for de store, men de store elever kan bedre modtage fjernundervisning og få noget ud af det. De mindste har rigtig meget brug for nærvær og trivsel, og det kan de bedre få nu. Og så synes jeg også, det giver mening, at forældrene så kan tage på arbejde. Det er jo en del af det, at vi skal prøve at få et samfund tilbage på benene.”

En stemning af første skoledag

Onsdag genåbnede landets skoler for elever i 0.-5. klasse.

På Tingbjerg Skole i den nordvestlige udkant af Københavns Kommune, beretter skoleleder Marco Damgaard om en god, men speciel dag.

Her stod både lærere, pædagoger og skoleledelse klar til at tage imod ved de mange forskellige indgange, som forældre og elever var blevet informeret om på forhånd. Alle forældre afleverede deres barn udendørs.

”Det har lidt været en stemning af første skoledag. Selvfølgelig en helt særlig første skoledag, for der har selvfølgelig været nogle bekymringer. Men der har også været en stor portion af glæde, og det har været rart at få ros og glade tilkendegivelser fra børn og forældre, som har glædet sig til at komme tilbage i skole,” fortæller Marco Damgaard.

Det, jeg har oplevet, er jo medarbejdere, som virkelig har savnet deres elever

Han vender tilbage til kritikken af lærernes formand, Anders Bondo:

”Det, jeg har oplevet, er jo medarbejdere, som virkelig har savnet deres elever, det giver de jo udtryk for. De bliver helt glade, når de ser dem igen. Og det er jo det, jeg synes, der skulle have været fokus på. Det havde været rigtig godt, hvis det var dét, en formand for Danmarks Lærerforening havde gået ud og sat fokus på i den her svære og særlige tid.”

Foruden at være skoleleder på Tingbjerg Skole er Marco Damgaard også medlem af kommunalbestyrelsen i Herlev Kommune, hvor han er politisk ordfører for Socialdemokratiet i Herlev.

Netavisen Pio har forsøgt at få en kommentar fra Anders Bondo, men det har desværre ikke været muligt. Efter udgivelse af artiklen og deling på det sociale medie Twitter har han reageret med følgende kommentar til Twitter-opslaget:

placeholder

— Anders Bondo C (@ANDERSBONDO) April 16, 2020 "; jQuery( document ).ready(function(){ var s = document.createElement('script'); s.type = 'text/javascript'; s.src = 'https://platform.twitter.com/widgets.js'; (document.head||document.documentElement).appendChild(s); }) } else { document.querySelector("#placeholder2").innerHTML = "

Hov! Vi kan ikke vise indlejret indhold fra Twitter.
Du har ikke accepteret cookies fra tredjepart, så vi har desværre ikke lov til at vise dig indholdet ☹.

"; jQuery(".reselect-cookies").click(function(){ document.cookie = "cookie-agreed=;path=/;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:01 GMT"; document.location.reload(); }) }

Student på Netavisen Pio


placeholder

Annonce