Bødskov vil bremse betting-reklamer

Det har taget overhånd med de mange reklamer for spiludbydere der frister danskerne til at indgå sportsvæddemål, mener skatteministeren.
Der er for mange reklamer for for spiludbydere og kviklånsfirmaer, der frister danskerne til at indgå hurtige sportsvæddemål.

Sådan lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S), efter at nye tal offentliggjort i DR P1-podcastserien 'Dan Rachlin og Ludomanien' viser, at antallet af bettingreklamer i tv og radio er tredoblet på syv år. Det skriver DR.

”Det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem. Når de tilmed ligger klods op af reklamer for kviklån, bliver problemet kun endnu større,” siger Morten Bødskov.

I 2014 var der i gennemsnit 305 bettingreklamer i døgnet på dansk tv. Det tal er i år vokset til 1197, fremgår det af opgøreslen.

Danskerne tabte sidste omkring 10 milliarder kroner på at spille enten Lotto, online-casino eller sportsbetting, viser til fra Spillemyndigheden.

I de seneste år har det især været spil på online-casino, som har været i vækst, her er danskernes samlede tab mere end fordoblet fra 900 millioner i 2012 til 2,2 milliarder kroner i 2018.

Branchens egne tiltag har ikke hjulpet

Et flertal i Folketinget gav i juni 2018 spillebranchen mulighed for selv at gøre noget ved reklamerne, der kan friste spilafhængige - eller dem, der er på vej til at blive det.

Det har ført til, at branchen har formuleret et såkaldt adfærdskodeks, som sigter mod at gøre reklamerne mindre aggressive. Samtidig skal reklamerne indeholde en tekst om, hvor man kan søge hjælp.

Men indtil videre har kodekset ikke nedbragt den store mængde af bettingreklamer, konstaterer skatteministeren, der også er øverste ansvarlige for Spilmyndigheden. Han har derfor indkaldt branchen til et møde.

Opbakning fra støttepartierne

Fra både SF, Enhedslisten og Det Radikale Venstre er der opbakning til et helt eller delvist forbud mod spillereklamer.

Det vil de konservatives erhvervsordfører Mona Juul til gengæld ikke.

”Jeg har det synspunkt, at vi ikke skal forbyde noget, men dæmme op for de uhensigtsmæssigheder, der findes. Og der har branchen måske allerede noget på vej,” siger hun til DR.

En stor del af reklamerne bliver vist på Viasats kanaler, og da de sender fra Storbritannien, er de underlagt de britiske regler. Så det vil De Radikales Morten Helveg Petersen nu tage op i EU, fortæller han til DR.

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook