I hvert fald er fagforeningen Fødevareforbundet NNF og partiet Venstre gået sammen i en fælles kamp for at begrænse danske grisetransporter.
"Der er behov for tiltag, der kan sikre, at landmændene samlet sender færre smågrise ud af landet, i stedet for at lade dem blive til slagtesvin i Danmark," skriver formanden for NNF, Ole Wehlast, og formanden for Venstre, Jakob Ellemann-Jensen i et fælles debatindlæg i Jyllands-Posten.
Det er både godt for danske arbejdspladser, for dansk økonomi og det er bedre for miljøet, hvis flere danske grise bliver slagtet på slagterier i Danmark, lyder det i indlægget.
Det er også bedre for dyrevelfærden, fordi niveauet er i Danmark oftest er langt højere end i udlandet, mener de to.
I dag er det kun omkring halvdelen af de grise, der bliver født i Danmark, som ender i hænderne på de danske slagteriarbejdere.
Resten bliver kørt ud af landet, fortrinsvis til slagterier i Nordtyskland, men også til Polen, Italien og Kroatien.
I alt bliver 15 millioner danskfødte grise hvert år eksporteret til udlandet.
En opgørelse fra NNF viser, at hver gang der eksporteres en million grise, går Danmark glip af 1000 arbejdspladser på slagterier og ude i landbruget.
Opgørelsen viser også, at Danmark går glip af betydelige eksportindtægter, fordi forarbejdet grisekød - for eksempel skinke og bacon - er langt mere værd end de levende grise.
Kommentarer
Og så bør man bemærke, at den meget ubegavede ulands-økonomi, som dette er udtryk, hvor man sælger lavpris råvarer til udlandet (der tjener avancen og valutaindtægten ved forædlingen) og lader miljøomkostningerne og skade på naturværdien påhvile danske skatteydere, er opstået på bare 20 år.