Annonce

Spist af med sodavand: ”Folk er vrede”

Wolt-bude protesterede over dårlige arbejdsforhold. Ledelsen tilbød ikke bedre forhold, men kom kørende med en masse Faxe Kondi.
Onsdag den 5. oktober satte Wolts Worker’s Group gang i protester og strejke for bedre løn - og arbejdsforhold for de bude, som arbejder hos Wolt.
Som en del af protesterne arrangerede Wolt Worker’s Group en karavane af vrede bude, der stoppede foran Wolts kontor. Her fortsatte de deres protester, mens de gav sig til at råbe slagord.

Ud kom en ladcykel fuld af sodavand fra Wolt til de målløse bude.


Behandlet som børn

Hvis ledelsen i Wolt havde forventet taknemmelighed for de søde sager, måtte de gå skuffede hjem. ”Folk er vrede, og stemningen var dårlig bagefter,” udtaler Rasmus Emil Hjorth til Netavisen Pio. Han er Wolt-bud og var til stede under protesterne.

Det er at behandle os som børn

 

”Det er at behandle os som børn”, uddyber han.  
Han fortæller, at det blev opfattet som et forsøg på at spise de oprørske bude af med småtterier i deres kamp for bedre arbejdsforhold. ”Der er et element af arrogance i det,” udtaler Rasmus Emil Hjorth.


Utilfredse bude

Wolt Worker’s Group er en gruppe bude, som arbejder for bedre løn – og ansættelsesforhold hos Wolt. På deres Facebook-side har de lagt en video op, som viser, at budene ikke tog godt imod sodavandene. Budene begyndte at råbe: ”No more soda,” da ladcyklen med sodavand kom ud.

placeholder


Wolt har flere gange været i mediernes søgelys på grund af kritik af dårlige løn – og arbejdsforhold. Virksomheden har længe ment, at de ikke kan betragtes som arbejdsgiver, fordi de anser budene som selvstændige erhvervsdrivende.
I januar afgjorde Skattestyrelsen, at Wolt var at betragte som arbejdsgiver for buddene.


Wolt: ikke vores intention

Hos Wolt kan man ikke genkende kritikken. “Vi tilbød de godt 20 kurerpartnere, som demonstrerede ude foran vores kontor, en sodavand på præcis samme vis, som vi tilbyder enhver besøgende kurerpartner en kop kaffe eller en sodavand,” udtaler Mikkel Tofte, som er kommunikationschef hos Wolt.
“Desuden indbød vi kurerpartnerne til en samtale om deres utilfredshed, hvilket de afslog. Det ærgrer os selvfølgelig, at vores intentioner bliver opfattet som noget andet, end hvad det var, nemlig en indbydelse til at sidde ned og tage en snak,” tilføjer Mikkel Tofte.

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Jeg forstår ikke at folk bruger firmaer som Wolt, Nemlig.com og lign. plattenslagerfirmaer til levering af dagligvare m.m., hvorfor bruger de ikke anerkendte firmaer som betaler skat i Danmark eller at de selv foretager de nødvendige indkøb, så svært er det heller ikke og hvor tidskrævende det skal være er man jo selv herre over.

COOP har en ganske udemærket service online for dagligvare. Her er der ikke noget stort centrallager hvor varerne udskibes fra. Nej, de kommer fra din lokale/nærmeste SuperBrugs, og så kan man faktisk gå ind og snakke med dem om, hvad man godt kan lide og hvad ikke. Der kan man stille dem til ansvar, hvis varerne ikke er i orden.

Her hvor jeg bor kan man i øvrigt også indgå i en aftale, hvor man bare sender sin indkøbsliste til brugsen, som så samler varerne sammen og leverer dem til hoveddøren. Her afregner man én gang om måneden. Den løsning brugte jeg, da jeg var i isolation de første seks måneder af Coronakrisen, det fungerede superfint.

Hvem vil ikke hellere have en frugtordning frem for en god og anstændig løn.