En dag, der har til formål at sætte fokus på vores rettigheder som forbrugere. Selv om vi er kommet langt, så er der stadig flere steder, hvor forbrugerbeskyttelsen halter. Ikke mindst når kommer til de varer, vi køber på de såkaldte online handelspladser.
Mange af os har prøvet at handle på platforme som Amazon og Wish. Det er både nemt og billigt. Men det er ikke uden faldgruber: Du risikerer nemlig at købe produkter, der ikke lever op til produktsikkerhedskravene i EU, og at stå uden reelle forbrugerrettigheder, hvis først problemerne opstår.
For eksempel har en undersøgelse fra den europæiske forbrugerorganisation, BEUC, vist, at ud af 250 produkter indkøbt på diverse handelsplatforme, levede to ud af tre produkter ikke op til EU’s produktkrav.
Det drejede sig bl.a. om legetøj med kræftfremkaldende stoffer, brandfarlige mobilopladere og babyrangler med løse og farlige dele, der i værste fald kan føre til kvælning.
Er uheldet ude, kan det være vanskeligt - for ikke at sige umuligt - at kræve sine rettigheder.
Mens du kan stille fysiske detailbutikker til ansvar, hvis deres produkter ikke lever op til gældende regler, ja, så kan du ofte skyde en hvid pil efter erstatning, hvis du har købt
produktet online fra en sælger, der er bosat i et tredjeland.
Lovgivningen er nemlig indrettet på en sådan måde, at det er sælgeren, du kan stille til ansvar - og altså ikke platformen selv.
Det til trods for, at platformen tager penge for at ‘sælge’ produktet, og at de ofte gør det mildest talt uigennemskueligt for forbrugeren, hvem det egentlig er, de handler med, når de foretager købet.
Derfor er det også på tide, at vores også forbrugerrettigheder, når vi handler online, kommer ind i den digitale tidsalder.
Vi har taget flere skridt i den rigtige retning det seneste år.
F.eks. har vi i EU vedtaget en ny digital lovgivning, Digital Services Act, der både giver platformene et større ansvar for at fjerne ulovlige produkter og til at gøre det tydeligere for forbrugerne, hvem de handler med. Men vi er ikke i mål.
Platformene bør være forpligtet til at sikre, at de produkter, som sælges på deres platforme, lever op til gældende regler.
Præcis som detailbutikker er det i dag i den fysiske verden.
Meget er sket siden den internationale forbrugerdag for første gang blev markeret for 40 år siden.
Vi er i dag langt bedre sikret, når vi køber et produkt eller en service, end vi var for bare få år siden. Men mens meget har handlet om at sikre forbrugerrettigheder i den fysiske verden, så handler det i dag i mindst lige så høj grad om at sikre de selvsamme rettigheder i den digitale verden.
Det vil vi arbejde for i EU og i Folketinget.
Glædelig international forbrugerdag!
Kommentarer
"Fie Hækkerup er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet. Hun er cand.mag. i dansk på Københavns Universitet og tidligere landsformand for den socialdemokratiske studenterorganisation Frit Forum"
hvorfor er følgende IKKE oplyst? Kan det tænkrs at være fordi det ikke er noget positivt at arbejde for en public affairs /lobby organisation.
"Konsulent, Rud Pedersen, 2020-2022.
Studentermedhjælper, Rud Pedersen, 2019-2020."
Kan det tænkes at være fordi det ikke er noget positivt (for en S'er) at arbejde for en public affairs /lobby organisation.
https://www.ft.dk/medlemmer/mf/f/fie-haekkerup
og ? Hvad er der galt med Rud Pedersen? og må en socialdemokrat ikke arbejde for en virksomhed som Rud Pedersen? Jeg er oprigtigt nysgerrig.
Det er jeg også.
Hvorfor stod det ikke som en del af CV'et???
Det er ikke alle, der kan komme galt af sted i nethandel. Det har mitid sørget for. Ingen mobiltelefon, ingen betaling på nettet. Mitid support påstår godt nok, at man kan bruge mitid app på en tablet, man kan bare ikke aktivere den uden en mobil. Men måske der er nogen, der vil arbejde i folketinget for, at folk uden mobil igen kan få lov at handle på nettet, som man kunne, før nemid lukkede.