Trivselsundersøgelse efter trivselsundersøgelse viser, at det bliver værre og værre, og at universiteterne ikke magter deres rolle i genoprettelsen af trivslen.
Rammerne hjælper ikke, og vi har i årevis stødt hovedet mod muren i denne vigtige opgave.
Løsningerne har i lang tid handlet om en uspecificerbar ekstra mængde penge, der skal skydes i forskellige trivselsplaner, der, inden for rammerne af de nuværende uddannelser, skal løse alle problemerne.
Men der er ikke mange, der for alvor tager fat om roden på problemet.
Uddannelsesdebatten er fyldt med folk, der selv har deres på det rene, og er havnet i en særlig form for konformitet, der fører til et til tider ekstremt fokus på at opretholde status quo, hvor alle reformer er dårlige reformer.
Disse “status quo-ekstremister” vil kun løse problemerne inden for det system, der har givet dem deres nuværende stilling, og vil helst ikke røre for meget ved universiteterne.
Det er som at klippe tånegle for at passe ind i en sko, der er tre størrelser for lille.
Nu har regeringen foreslået at købe et nyt par sko.
Trivselskrisen løses ikke med mindre handleplaner ved de enkelte uddannelserne, når det er uddannelserne i sig selv, der skaber krisen. Der er brug for systematiske ændringer.
Regeringen vil gøre universitetsuddannelserne mere erhvervsrettede, så studerende ikke skal koge i en forelæsningssal, mens spørgsmålet vender tilbage: ”Hvad skal jeg bruge det her til?” Det vil grundlæggende styrke trivslen, at man kan forstå, hvorfor man laver det, man gør.
Derudover vil regeringen have flere undervisningstimer, så de studerende får en stærkere klassestruktur.
Individualiseringen af uddannelse, hvor tætte venskabelige bånd byttes for selvstudie og et håb om at det læste ord er lige så godt som det underviste, har skubbet folk væk fra de forpligtende fællesskaber.
Flere undervisningstimer vil styrke trivslen på de videregående uddannelser.
Endelig har regeringen foreslået, at der skal gives bedre og mere feedback. At studerendes hårde arbejde bliver reduceret til et enkelt tal skader den mentale trivsel, fordi meningen bliver taget ud af arbejdet.
Regeringens uddannelsesreform har mange gode elementer, men en forbedring af de studerendes trivsel er helt klart en af de vigtigste.
Vi skal ikke fortsætte “status quo ekstremisternes” negleklipperi. I stedet skal vi turde at gennemføre nødvendige tiltag for at redde de unges mentale helbred.
Kommentarer
Efter 10 år i folkeskolen med fremlæggelser i faste rammer og en fortsættelse med 3 år på gymnasiet i samme rammer er det et kulturchock at starte på Uni, hvor man grundlæggende selv er ansvarlig for sin læring. Ikke flere fremlæggelser i faste rammer. Måske det mere er de 3 år på gymnasiet, som der skal være fokus på. 3 års studie, som grundlæggende har til formål at gøre en studieegnet til en universitetsuddannelse med ansvar for egen læring. Sådan var formålet før i tiden med gymnasiet.
Men tåbelige og hovedløse reformer uden omtanke har de sidste 20 år ødelagt det meste i Danmark med krav om Danmark skal være mere "moderne" (Læs: ureguleret neo liberal kapitalisme for de få med penge)
Du tager desværre helt fejl. På DTU starter de 1. semester med at lære brøker og ligninger, og på KUA har de indført såkaldte "seminarhold", der i praksis er faste klasser med ansatte lærere, der får (skatte)løn for hver dag at oplæse pensum på en tavle i et klasselokale for de små poder. De få studerende der ikke har egen bil, bliver formentlig kørt fra deres forældrekøbslejlighed midt i byen og hen på uni hver morgen, hvor de bliver sat af med lommepenge til at købe færdiglavet mad samt sodavand, energidrik og café latte til 40 kroner koppen. Dørene på KUA åbner og lukker selv, og der er elevator i stedet for trapper. På toiletterne skylles alt automatisk ud, ligesom at vandhaner og håndtørring fungerer fuldautomatisk. Lyset tænder og slukker også selv.
Til forelæsningerne trasker og vader man bare ind og ud af forelæsningssalen, som det passer en. De fleste sidder og kvidrer, imens andre sidder med deres computere og kigger på tøj og mad. Det vigtigste er at de kan tjekke ind på Instagram, så SoMe kan se, at de studerer. Professorerne må intet sige til dem. Så bliver de straks hængt ud og fyret for racisme og diskrimination. Man skal bare sige, at man har ADHD, ADD, har angst eller er autist.
Hvis der bliver stillet bare det mindste krav til nogen, påberåber de sig straks stress, angst, depression, diskrimination, strukturel racisme og kønnede krænkelser.
Tro det eller ej, men det er desværre virkeligheden derude. Alle forelæsninger på KUA er offentlige, så tag selv ud og oplev det. Det er et kulturchok for alle, der har prøvet at være på en privat arbejdsplads først.
- Mere SU
- Ingen karakterer
- Ingen eksamener
- Intet pensum
- Ingen krav
- Voxenfascisterne skal betale!
Ellers får vi stress, angst og depression!
Man kan ikke undgå at tænke, hvor mange af alle disse "akademikere", der i realiteten slet ikke hører til på et universitetet. Ledigheden for tømrere, malere og VVS'ere er historisk lav. Byggepladserne skriger efter arbejdskraft. De lange videregående uddannelser skal ikke være varmestuer, borgerlønsmaskiner og a-kasse forberedelse for generationer, der er for fine til normalt arbejde, men for dumme til at læse.
Er den erkendelse vi står over for i virkeligheden, at det ikke er alle, der skal gå på universitetet? Tro det eller ej, men en kandidatgrad er faktisk ikke en menneskerettighed.
Det er helt okay at have et helt normalt arbejde uden en universitetsgrad.
Jeg har bestemt ikke løsningen på universiteternes udfordringer, men det kan virkelig undre mig at regeringen absolut intet synes at have lært af det totalt kæntrede folkeskolereform. Nu gør man det så igen, forsøger at løse reelle problemer ved at fodre hunden med dens hale mens alle fra erhvervsliv til dem der skal implementere reformerne er meget stærkt imod.
Målet for SVM regeringen er helt sikkert privatisering af de danske universiteter efter amerikansk forbillede. Men før det kan komme på tale er det nødvendig at køre de nuværende universiteter i smadder, som det blev gjort med sygehusvæsenet. Og den plan ser jo ud til at fungere med befolkningens fulde accept.
Fremover bliver det så kun de rige og velhavendes børn, som får mulighed for at uddanne sig på Uni til samfundets vellønnede topstillinger. Det løser også rekrutterings problemet til velfærdsuddannelserne og håndværkeruddannelserne, som sikre de rige og velhavende adgang til sundhed og håndværk, samt andre serviceydelser til billige penge. Så kan de koncentrere sig om de mere behagelige ting i livet, mens C holdet ordner deres kedsommelige gøremål med rengøring, havearbejde, børnepasning og bedsteforældre pasning.
Jo jo, Mette Frederiksen og Nye Socialdemokratiet har regnet den godt ud for deres egen bekvemme fremtid, hvor C holdet ikke tæller med mere og derfor heller ikke giver stemmer af betydning og dermed ikke fremover kan forstyrre den "demokratiske" proces, når de her "overraskende" reformer er fuldført af en ustoppelig flertalsregering.