Især Københavns Universitet er begyndt at tænke i at indrette sig efter at krænke så få som muligt
Selvom situationen i USA er voldsom i segregeringen mellem de identitetspolitiske grupper, og vi er langt fra denne uønskede situation i Danmark, ser vi dog også tendensen så småt herhjemme. Især Københavns Universitet er begyndt at tænke i at indrette sig efter at krænke så få som muligt i stedet for kompromisløst at holde fast i at prioritere faglighed og læring.
Det var dog historien om, at universitetet på baggrund af tre klager henstillede til, at ‘udklædningsfester’ med blandt andet mexicansk tema i rusperioden blev fjernet på Jura, der startede debatten.
Først blev de studerendes sociale arrangementer renset for eventuelt krænkende elementer, og nu er turen så kommet til de faglige elementer af universitetet.
KU’s rektor, Henrik Wegener, proklamerede for eksempel, at hvis en studerende eventuelt klager over, at en underviser bruger Muhammed-tegningerne i undervisningssammenhæng, vil han tage en snak med den pågældende underviser.
Carl Schmitt og Martin Heidegger er blevet problematiseret som del af pensum
Også akademikere med relation til NAZI-partiet som for eksempel Carl Schmitt og Martin Heidegger er blevet problematiseret som del af pensum på visse studier.
Det er dog ikke akademisk underlegenhed, der er årsag til, at nazisterne skal tages af skoleskemaet. Det er heller ikke historisk, journalistisk eller politisk irrelevans, der har gjort muhammed-tegninger undværlige. Det er derimod frygten for, at eventuelt krænkede vil sende en klage til universitetet eller endnu værre skrive et debatindlæg til Politiken om, hvordan vi lever en hvid, patriarkalsk, strukturelt undertrykkende verden, og at KU legitimerer denne.
Selvfølgelig er det en legitim holdning at have. Men det er også legitimt at mene det modsatte. Det er dog ikke legitimt, at en universitetsledelse skal vurdere, hvad der undervises i, og hvad der ikke undervises i på en sådan måde. Fri diskussion, debat og tale er fundamentale rettigheder, men også en betingelse for, at ny viden kan produceres.
En underviser eller ledelses identitetspolitiske ståsted skal ikke have indflydelse på pensum
Fagligheden på landets universiteter lider på mange uddannelser i forvejen under at være af stadig faldende kvalitet. Hvis vi tilmed også skal til at segregere teoretikere efter indre identitetspolitiske parametrer hos den enkelte underviser eller ledelse, så frygter vi, at fagligheden lider yderligere et knæk.
Pensum skal tilrettelægges ud fra et optimerende læringsperspektiv og intet andet. En underviser eller ledelses identitetspolitiske ståsted skal ikke have indflydelse på pensum.
Der findes ikke en identitetspolitisk kamp i vores semesterplaner. Den eneste kamp, der skal stå dér, handler om styrket læring og faglig kvalitet.
Kommentarer
Wow! Sikken dejlig oplæg fra Fie Hækkerup og Jens Gustav Aagerup ! Forfriskende !
Ja! "Ud med identitetspolitikken fra pensum" .. er en meget nødvendig fordring i universiteternes undervisning. Men? ..denne fordring burde ogsaa omfatte folketingets medlemmer fra alle politiske partier ! Alt for ofte er den politiske retorik bundet op til identitetspolitisk tankegang og ender i populistisk- emotionaliserings "bla bla" !Som tit ender i dumme sociale opstramninger og i velfærdstatens forringelse..( så feks i forhold til identitetspolitisk misbrugte begreber, som "danskheden", ell "danmark er en kristelig land" osv.) Hmm? måske er det en tanke værd, til at indføre , som kontrastfag i videnskabsteoriundervisning, ogsa på gymnasier og ell skoler.. en ekstra kurs i "identitetspolitikken" ?