Fingrene væk: fagforeninger vil stoppe sexchikane mod tjenere

Det er julefrokost-sæson, og for mange tjenere betyder det lumre bemærkninger og berøringer, når de bærer rundt med anretningerne.
Foto: Colourbox/Dean Drobot

Med hashtagget #notonthemenu lancerer 3F i samarbejde med Nordisk Union for Hoteller, Restauranter, Catering og Turisme en kampagne, der skal sætte fokus på sexchikane i restaurationsbranchen. Det skriver DR.

Og det er ikke tilfældigt, at det netop er i december med sæsonens julefrokoster, at fagforeningen sætter fokus på problemet. For sammenhængen mellem de store mængder alkohol og den grænseoverskridende adfærd er stor, påpeger fagforeningen.

”Vores medlemmer oplever, at man betragter tjenerne som en del af menuen, og at man godt kan flirte og måske røre lidt,” siger Tina Møller Madsen, som er gruppeformand for Privat Service, Hotel og Restauration i 3F, til DR.

Sexchikane blandt 3F’s medlemmer
En rundspørge blandt 3Fs tillidsrepræsentanter har vist, at hver 10. har haft en kollega, der har været sygemeldt på grund af seksuel chikane, fortæller Tina Møller Madsen til DR. Samtidig viser en undersøgelse fra 2015 specifikt blandt 3F’s medlemmer indenfor Privat Service, Hotel og Restauration, at det står særligt slemt til her. 4 ud af 10 medlemmer indenfor tjenerfaget oplyser, at de har været udsat for sexchikane på arbejdet.

Kampagnen har været undervejs siden foråret, og skriver sig dermed også ind i tidens metoo-debat på særligt de sociale medier. Kampagnen er også netop målrettet de sociale medier – med hashtagget #notonthemenu - hvor det er muligt at nå ud til dem, som måske er ved at gøre sig klar til julefrokosten i weekenden.

Vi vil gerne synliggøre for almindelige brugere af restauranter, at seksuel chikane af tjenere er et problem. Det er ikke et problem, der skal bare skal latterliggøres og grines af som værende en del af jobbet,” siger Tina Møller Madsen til DR.

Opbakning fra arbejdsgiverne
I HORESTA, hovedorganisationen for hotel- og restaurationsbranchen, bakker man op om den nye kampagnes fokus på restaurationsbranchens forhold.

”I restaurantbranchen er der det særlige, at de ansatte er i direkte og løbende kontakt med kunder og gæster. Gæster opfører sig normalt pænt og anstændigt, men i en julemåned er der mange julefrokoster, folk morer sig, og de får måske også mere at drikke end normalt. Og så er der nogen, der ikke kan opføre sig ordentligt, udtaler formand for HORESTA, Jens Zimmer Christensen, til DR.

Line Sofie Gluud er student på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook