Anders Thorsens liste tæller i skrivende stund 120 punkter, som spænder lige fra cirkus over tarotkort til digital dannelse og madkundskab som eksamensfag.
For 2019 lyder listen foreløbig på 31 punkter - altså mere end et forslag om ugen. Dermed er året godt på vej til at overtage pladsen som topscorer fra 2018, hvor listen løb op i 59 forslag.
Mit hovedbudskab er, at vi må have en diskussion om, hvor grænsen går
Anders Thorsen mener, at forslagene hver for sig kan være både sjove og/eller velmenende, men han mener alligevel at der er behov for at tage en diskussion om hvilke samfundsproblemer som folkeskolen skal eller kan løse:
”Mit hovedbudskab er, at vi må have en diskussion om, hvor grænsen går. Man kan jo ikke bede skolen løse klimaproblemerne, lære eleverne at bruge Nem-ID og så samtidig banke skolen oven i hovedet, når der kommer en Pisa-måling, man ikke er tilfreds med. Det er altså for dobbeltmoralsk”, siger Anders Thorsen til folkeskolen.dk
Når forslagene om nye timer på skoleskemaet vælter ind på listen, så handler det om, at det moderne liv er blevet meget mere komplekst, mener Anders Thorsen.
Men det gør det ifølge læreren endnu mere centralt, at skolen holder knivskarpt fokus på at lære eleverne det vigtigste.
”Jeg er slet ikke imod skoleudvikling, og det er klart, at når verden ændrer sig, så skal skolen også ændre sig. Der er en grund til, at vi ikke længere har latin i skolen, men er ved at sætte teknologiforståelse på skoleskemaet” siger han og tilføjer:
”Men meget af det, der foreslås, kan klares - eller bliver allerede klaret - inden for rammerne af de eksisterende fag, hvis vi som lærere får ro til det”.