Annonce

Løsning på alle problemer: ’Sæt det på skoleskemaet’!

Alt fra ateistisk religionskritik til vold bliver foreslået sat på skoleskemaet, viser opgørelse. Lærer ønsker debat om hvilke problemer folkeskolen kan løse.
På tredje år noterer lærer Anders Thorsen minutiøst, når nogle i den offentlige debat foreslår at gøre bæredygtighed, Leonardo da Vinci, robusthed eller noget helt fjerde til obligatorisk emne i folkeskolens undervisning. Det skriver Danmarks Lærerforenings medlemsblad folkeskolen.dk.

Anders Thorsens liste tæller i skrivende stund 120 punkter, som spænder lige fra cirkus over tarotkort til digital dannelse og madkundskab som eksamensfag.

For 2019 lyder listen foreløbig på 31 punkter - altså mere end et forslag om ugen. Dermed er året godt på vej til at overtage pladsen som topscorer fra 2018, hvor listen løb op i 59 forslag.

Mit hovedbudskab er, at vi må have en diskussion om, hvor grænsen går

Anders Thorsen mener, at forslagene hver for sig kan være både sjove og/eller velmenende, men han mener alligevel at der er behov for at tage en diskussion om hvilke samfundsproblemer som folkeskolen skal eller kan løse:

”Mit hovedbudskab er, at vi må have en diskussion om, hvor grænsen går. Man kan jo ikke bede skolen løse klimaproblemerne, lære eleverne at bruge Nem-ID og så samtidig banke skolen oven i hovedet, når der kommer en Pisa-måling, man ikke er tilfreds med. Det er altså for dobbeltmoralsk”, siger Anders Thorsen til folkeskolen.dk

Det meste klares allerede

Når forslagene om nye timer på skoleskemaet vælter ind på listen, så handler det om, at det moderne liv er blevet meget mere komplekst, mener Anders Thorsen.

Men det gør det ifølge læreren endnu mere centralt, at skolen holder knivskarpt fokus på at lære eleverne det vigtigste.

”Jeg er slet ikke imod skoleudvikling, og det er klart, at når verden ændrer sig, så skal skolen også ændre sig. Der er en grund til, at vi ikke længere har latin i skolen, men er ved at sætte teknologiforståelse på skoleskemaet” siger han og tilføjer:

”Men meget af det, der foreslås, kan klares - eller bliver allerede klaret - inden for rammerne af de eksisterende fag, hvis vi som lærere får ro til det”.

Se hele listen her.

David Troels Garby-Holm er forhenværende redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet