Manglende håndtryk til kvindelig rektor bør afføde ramaskrig

Håndtrykslov

Manglende håndtryk til kvindelig rektor bør afføde ramaskrig

Det er ikke et overgreb, at norsk skoleleder insisterer på at give elev hånden. Det er derimod kønsdiskrimination, når eleven nægter at tage hendes hånd. Det skriver tidligere folketingsmedlem for SF.

Halime Oguz, tidligere medlem af Folketinget for SF.
Billedtekst

Halime Oguz, tidligere medlem af Folketinget for SF.

Foto: Folketinget/Steen Brogaard
Dette er et debatindlæg og udtrykker skribentens holdning. Bland dig i debatten nedenfor - eller send dit indlæg til os her.

Af nogle opfattes det som et overgreb, da rektoren i Norge insisterede på at trykke sin elev i hånden, give ham eksamensbeviset og ønske ham tillykke med det.

I salen blev der råbt "haram", hvori ligger, at det altså er forbudt at tage imod den fremrakte hånd fra den kvindelige rektor. Havde rektoren derimod været en mand var der ikke et problem.

Men det er IKKE et overgreb; det er ganske almindelig høflighed og respekt. Og nej, jeg gider simpelthen ikke at høre på, at der også er nogle mennesker med en diagnose, der gør, at de ikke tåler berøring.

Bør afføde ramaskrig

Det her handler ganske enkelt om, at det er en kvinde, der bliver fravalgt grundet sit køn. Det er kønsdiskrimination og bør afføde et ramaskrig.

Jeg forstår godt rektorens reaktion. Hun taber ansigt og autoritet over for en religiøs markering, der ikke tillader fysisk berøring mellem mænd og kvinder.

Hvis det stod til dem, var al frihed, demokrati og ligestilling pist væk

Der er simpelthen brug for at lave en manifestation HVER GANG, når sådanne dybt kulturelt forankrede konflikter kommer til udtryk, selvom de på overfladen kan se ud til at være nok så små.

Ellers ser vi ikke den kønsdiskrimination, der foregår lige for næsen af os. I Danmark (og Norge) er der over hele det politiske spektrum bred enighed om, at hersker lighed mellem kønnene.

Kun når det er bekvemt

Jeg ved godt, at man i de konservative og islamistiske miljøer også er storforbrugere af vestlige begreber som demokrati, frihed og ligestilling, men kun, når det lige passer ind i deres kram, og de kan anvende dem som en forsvarsmekanisme over for kritiske spørgsmål, når der som her ganske åbenlyst foregår kønsdiskrimination.

Men efterlever de dem vitterligt selv? 

Hvis det stod til dem, var al frihed, demokrati og ligestilling pist væk. Det skal man måske være opmærksom på, inden man begiver sig ud i relativiseringer.

Halime Oguz

Tidligere folketingsmedlem for SF.

Kommentarer

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 17:21

Hvorfor er det at LGBTQ+ hele tiden vil have særbehandling?

Hold da for h...... jeres seksualitet for jer selv - ligesom vi andre gør
.

Indsendt af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 21:53

Som svar til af Kurt Jensen (ikke efterprøvet)

Kunne du ikke indvie vi andre i hvor der i ovennævnte artikel er skrevet noget om LGBTQ+??
Som jeg læser det drejer det sig om en muslim som ikke vil give hånd til en kvindelig rektor på en norsk skole.

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 15:38

Som svar til af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet)

Som den skarpe læser af pio som du er, har du sikkert allerede opdaget kommentaren skulle være et andet sted - hvor den er nu
.

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 17:30

Kommentar:

Nu er det jo sådan i ét Demokrati, at hvis man ønsker at give en hånd til en anden, eller ikke ønsker at give en hånd, så er der vel ingen som skal blande sig i dette...

Medierne har det med, at skrue op for "blusset" over ting, som er fuldstændigt ligegyldige, vil man give hånd så gør man det, vil man ikke, så gør man det selvfølgelig ikke...

God Aften,

Erling Drews...

Indsendt af Chresten.sloth… (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 18:34

Som svar til af Erling Drews (ikke efterprøvet)

Nemlig. Godt sagt Drews.

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 19:36

Som svar til af Chresten.sloth… (ikke efterprøvet)

Svar til Chresten. Sloth !

Tak for debatsvar, og må du have en God Aften !

Erling Drews,,,

Indsendt af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 22:02

Som svar til af Erling Drews (ikke efterprøvet)

Uanset hvad du mener med demokrati, mener jeg det er uforskammet ikke at give hånd til rektor/skoleleder når man modtager sit afgangsbevis alene af den grund at det er en kvinde. Det burde også for selv muslimer, at give hånd til en af det modsatte køn, når de nu af egen fri vilje har valgt at bosætte sig i et land hvor det er en naturlig ting. Hvis håndtryk er en så meget imod, er det måske et forkert land man har valgt at bosætte sig i, her kunne Iran eller Saudi Arabien måske være et bedre valg, her er håndtryk Haram (forbudt) mellem mænd/kvinder man ikke er i familie med.

Indsendt af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 08:47

Som svar til af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet)

Der skulle stå - Det burde selv for muslimer, være en selvfølge at give hånd til rektor når man modtager sit afgangsbevis, også selv om det er en af det modsatte køn.

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 10:59

Som svar til af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet)

Svar til Bent Menck Andersen !

Først tak for debatsvar !

Du har selvfølgelig din demokratiske ret til at være uenig med mig, men jeg mener nu ikke det er uforskammet at man ikke vil give hånd, det er suverænt noget man selv bestemmer i ét demokratisk land..

God Formiddag,

Erling Drews...

Indsendt af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 18:46

Som svar til af Erling Drews (ikke efterprøvet)

Eleven deltog i en ceremoni. Han kunne have holdt sig væk, men næ, nej. Han fremprovokerede en situation med vilje. Han hører ikke hjemme i et demokratisk land.

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 19:34

Som svar til af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet)

Svar til Gunnar Johansen !

Som Demokrat, er jeg uenig med dig i dit debatsvar !

God Aften,

Erling Drews

Indsendt af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 20:16

Som svar til af Erling Drews (ikke efterprøvet)

Jeg tror du forveksler begreberne liberalisme og demokrati.
Men du har selvfølgelig lov til at være uenig med mig.
Vores demokratiske grundlov foreskriver at du gerne må dyrke islam, men du skal opføre dig efter danske normer.
(§ 67
Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden).

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 12:34

Som svar til af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet)

Svar til Gunnar Johansen !

Tak for debatsvar !

Du har selvfølgelig ret til at tro, at jeg skulle forveksle Liberalisme og Demokrati, det er jeg uenig med dig i, man bestemmer suverænt selv om man vil give hånd til en anden person...

God Middag,

Erling Drews...

Indsendt af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 13:05

Som svar til af Erling Drews (ikke efterprøvet)

Ja, ja, men giver du ikke hånden i den omtalte situation, overtræder du grundloven.
Så du er på vildspor. Det er godt nok straffrit ikke at overholde grundloven i dette tilfælde, men konsekvensen på længere sigt kunne være at vi sætter en stopper for al import af muslimer og at vi hjemsender alle muslimer.

(Jeg må hellere præcisere: "sædeligheden" i paragraf 67 skal forstås som "god opførsel efter dansk skik og brug").

Indsendt af Erling Drews (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 16:24

Som svar til af Gunnar Johansen (ikke efterprøvet)

Svar til Gunnar Johansen !

Tak for debatsvar...

Vi er forskellige i holdningen om; man partu skal give hånd eller ej, så i al høflighed - lutter min debat vedrørende dette område her, men vi "mødes vel nok" på et andet tidspunkt vedrørende debatholdninger...

Må jeg ønske en God Eftermiddag,

Erling Drews..

Indsendt af Dan Petersen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 18:26

Så trækker feministerne offer kortet igen. Der er faktisk ligestilling hos disse yderligeregående muslimer. Mænd må ikke rører kvinder og kvinder må ikke rører mænd. Alså ligestilling. Men Halime har stemme imod at serviceloven pgf 109 blev ændret, så ikke kun kvinder men også mænd fik ret til hjælp. Halime, SF og vores SDs folketingsmedlemmer fortsætter med at køns diskriminere i 2023.

Indsendt af Arvid Nielsen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 18:26

En udmærket artikel med en fornuftig tilgang til problematikken.
Som skrevet andet steds: Skik følge eller land fly.

Indsendt af Crazy Rich Danish (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 19:00

Den unge mand bør idømmes mindst 25 års fængsel i en russik gullag i Sibirien for sin skammelige ugerning.

Hvis en ung kvinde derimod havde nægtet at give en mandlig rektor hånden var hun blevet hyldet for sit mod i en mands domineret verden og fået en medalje for indsatsen.

Indsendt af Crazy Rich Danish (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 20:06

Den unge mand kan af religiøse årsager ikke give hånd til en kvinde. Dette må naturligvis respekteres.

Derudover begik den kvindelige rektor vold imod den unge mand ved at rive og flå i ham. Hun bør politi anmeldes for overgreb.

Indsendt af Bent Menck Andersen (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 22:10

Som svar til af Crazy Rich Danish (ikke efterprøvet)

Når man har valgt at bosætte sig i et land, hvor religion er en privat sag, er det uforskammet ikke at ville give hånd til rektor/skolelederen når man modtager sit afgangsbevis, bare fordi det er en kvinde. I et sådant tilfælde burde man måske uddele en engangsbillet til eleven og hans familie til det oprindelsesland de og den pågældende elev kommer fra med indrejseforbud for bestandig.

Indsendt af Crazy Rich Danish (ikke efterprøvet) den Onsdag den 28.06.2023 - 22:18

What is wrong with Karen :-)

https://www.youtube.com/watch?v=WvG4oDUrt-U

Indsendt af Jeppe Lindholm (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 00:02

Her i Thailand, hvor jeg bor, har vi heldigvis ikke sådanne tåbelige udfordringer.

Rigtig god fornøjelse med det.

Nu vil jeg ud at dreje et par runder i min nye Bugatty - Mens jeg venter på min Bentley Batur, som leveres i første kvartal 24. Den blive fruen glad for, når hun køre til Bangkok på shoppetur i IconSiam.

Indsendt af Kurt Jensen (ikke efterprøvet) den Fredag den 30.06.2023 - 08:54

Som svar til af Jeppe Lindholm (ikke efterprøvet)

Helt ærligt Jeppe Lindholm - hvad rager det os DANSKE statsborgere hvad man gør i Thailand?
.
Har du kun de to biler? Fattigrøv!
.
CO2 udledning er åbenbart et spørgsmål du har ambivalente holdninger til. Skal du have hjælp?
.

Indsendt af Aksel Jensen (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 01:17

Kønsdiskrimination
Kulturdiskrimination
Religionsdiskrimination
Regionsdiskrimination
Egnsdiskrimination
Aldersdiskrimination

Land følg eller land fly!

Hvad nu hvis flertallet for længst er blevet erstattet af mindretallet!

Som det er tilfældet i visse områder i Oslo!

I Jylland har alle i visse landområder en jydekrog og siger “godaw do” og nikker og det er så det!

Kønsdiskrimination?

Kvinder kører oftest rundt i en lidt mindre bil uden jyde-krogen! Det sparer familien i skat! Og der er langt imellem husene!

Kønsdiskrimination?

Folk gør som flest!

“Over dobbelt så mange vestjyder har anhængertræk på deres bil som i Storkøbenhavn. Der er nemlig en kultur til forskel - og det starter måske med synet på penge.
I Vestjylland er det sjældent at se en bil uden angængertræk. Når man ser bort fra de mindste biler, der er for små til at trække en trailer.
Det er åbentbart en hel kultur til forskel mellem københavnere og jyder. “
»Københavnere har nok ikke så meget skrammel, og samtidig laver vi jyder nok flere ting selv. Men der er også flere parcelhuse her, så vi har mere haveaffald,«
Givet er der flere etageboliger omkring København. Men faktisk er der færrest jydekroge i mere solide omegnskommuner som Hørsholm og Gentofte, hvor kun 30-32 procent af bilerne har krog.
»De må ikke gå så meget op i det med affaldssortering,«

Land følg eller land fly!

Er du ikke til jydekrog, ja, så flyt til Stor-København!

Er du ikke til håndtryk, så flyt til Oslo!

Det multi-kulturelle samfund er over os!

Der er ingen grund til rama-skrig!

SF har for længst åbnet grænserne for kultur-forskelle på vid gab!

Den fri bevægelighed er EUs højeste mål!

Og med en jydekrog kan man komme langt!

“Godaw do!” Og et bette nik.

Kun et efterskoleophold giver anledning til lange krammere, inden traileren med alt udstyret kan køre hjemad!

Længe leve jydekrogen!

Unge fra nær og fjern lærer om kultur-forskelle!

Før det igen går hjemad eller måske til Aarhus eller København efter en ungdomsuddannelse!

Kulturer mødes!

“Godaw do!”

Indsendt af Jette (ikke efterprøvet) den Torsdag den 29.06.2023 - 21:58

Endnu et beskæmmende eksempel på at der er frit adgang til diskriminerende og forhånende behandling af kvinder bare det pakkes ind i noget med religion eller kultur.

Indsendt af Rasmus Hansen (ikke efterprøvet) den Fredag den 30.06.2023 - 21:11

Ifølge vores regering lever vi i et frit samfund. Man bestemmer 100% selv, hvem man ønsker at give hånd eller ej. Det er en del af ydringsfriheden som det er at brænde koraner eller sende blasfemiske billerder af muhamed i tryg.

Ytdringsfrihed kan IKKE gradbøjes bare fordi man er uening.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.