Ny sejr for fagbevægelsen: Online-supermarked tegner overenskomst

Nu har både Coop og Salling Group tegnet overenskomst med 3F - Nemlig.com nøler fortsat.
Foto: Nemlig.com
Nemlig.com-biler ved virksomhedens store varelager i Brøndby
Salling Group, der ejer Føtex, Netto og Bilka,  har netop tegnet overenskomst med fagforbundet 3F.

Overenskomsten dækker onlinesupermarkedet Føtex.dk’s flere hundrede chauffører.

Det oplyser 3F Transport i et Facebook-opslag:

“Onlinesupermarkedet Føtex.dk har været på markedet et halvt års tid, og nu er der tegnet overenskomst med 3F Transport for de flere hundrede chauffører, der i varebiler kører dagligvarer ud til kundernes dørtrin,” hedder det i opslaget, der fortsætter:

“Det betyder dobbelt op på online-hylden medFair Transport og ordnede forhold for bevidste forbrugere, der nu både kan købe ind og få leveret til døren hos COOP og Føtex.”

Og så spørger 3F Transport onlinesupermarkedet Nemlig.com, som 3F ligger i konflikt med, om Nemlig.com nu er med på at forhandle overenskomst med 3F:

“Mon Nemlig.com også snart kommer til forhandlingsbordet?”

placeholder

 

Nej - uden at benytte ordet “nej”

Netavisen Pio har på den baggrund bedt Nemlig.com svare på, om tiden for onlinesupermarkedet nu er moden til også at få Nemlig.coms chauffører overenskomstdækket.

Fra Nemlig.com er svaret nej - uden at Nemlig.com dog direkte tager ordet “nej” i sin mund:

Dette sikrer en løn på overenskomstlignende vilkår

“De transportvirksomheder, som bringer varer ud for nemlig.com, er forpligtede til minimum at betale deres chauffører en løn på minimum mellem 28.125 kr. og 33.750 kr. om måneden for en 37 timers arbejdsuge afhængigt af, hvornår på døgnet de arbejder. Dette er inkl. feriepenge. Dette sikrer en løn på overenskomstlignende vilkår,” skriver kommerciel direktør hos Nemlig.com, Mikkel Pilemand, i en mail til Netavisen Pio.

Pilemann føjer til:

“Derudover afregnes naturligvis også de lovpligtige bidrag, ATP m.m. samt løn under sygdom og barsel. Derudover har der de seneste 15 år været overenskomst for nemlig.coms medarbejdere i varehuset.”

Bedre og nemmere hverdag for chauffører

Den nye overenskomst mellem Salling Group og 3F glæder formanden for 3F Transport, Jan Villadsen:

“Gode overskrifter til gode nyheder i dag. For nu har vi også indgået overenskomst for levering af dagligvarer med Salling Group, der ejer Føtex,” skriver 3F-gruppeformanden i et Facebook-opslag og fortsætter:

Nu kan forbrugerne vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller

“Det betyder at chaufførernes hverdag bliver bedre og nemmere. For overenskomster sikrer en ordentlig løn, man kan leve af. Men nok så vigtigt. Nu kan forbrugerne vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller dagligvarer. Både hos Føtex og hos Coop.”

Tager ansvar for lønmodtagerne

Jan Villadsen hylder Salling Group og Coop for at tage ansvar som arbejdsgivere:

“Det er afgørende med arbejdsgivere som Salling Group og Coop, der tager ansvar for lønmodtagerne på det danske arbejdsmarked - sammen med chaufførerne og deres fagforening.”

Med et fikst lille ordspil spiller Jan Villadsen bolden videre til Nemlig.com:

Det kan nemlig  godt lade sig gøre

“Det kan nemlig  godt lade sig gøre.”

placeholder

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Af ren nysgerrighed , hvad er mindste time løn i den aftale ? For ca 10 år siden var den 132 kr i timen , dette er så blevet smidt på gulvet . Nu skal folk helst arbejde til Max 110 i timen . Hvornår finder fagforeninger ud af , at de er sat i verdenen for at hjælpe deres medlemmer og ikke gå arbejdsgivers ærinde . Alle skriger på arbejdskraft , gerne udlændinge , de skal jo bare have 15 kr i timen . Det er ikke kønt . 🇩🇰👊

Absolut enig.

Det bør gøres ulovligt, at ledige kan anvises til jobs uden overenskomst. Staten skal ikke medvirke til at ødelægge den danske model og lønmodtageres løn- og arbejdsvilkår.

Enig...

Nemlig.com er enten dumstædige, eller også har de bare fuldstændig fejllæst situationen. Uanset hvad, kommer de fremover i endnu højere grad til at mærke det, hvis de ikke snart retter ind. Kommuner og regioner - og ikke kun dem med socialdemokratisk styre - er allerede begyndt at falde fra som kunder, endda selvom nemlig.com står som biligst i flere sammenligninger.

Jeg har læst jeres artikel i dag vedr.

Nemlig.com med flere, jeg fulgt denne sag.

(samt mange misvisende indlæg i dagspressen og nu også TV avisen..)

3 F har udvalgt Nemlig.com til deres angreb,

Blandt andet ved at antyde forhold som Amazon tilbyder”

Men også medejeren er en af Danmarks rigeste mænd.

Nemlig.com er et af de mest velorganiserede og velbetalende virksomheder i Danmark”

Der betales fra kr.29.100 til 42.000 kr.pr måned for 37 timer per uge, for lageransatte ..

Vognmændene afregnes med ca. kr. 50.000-60.000 pr. måned, for en varevogn på under 3500 kg.
alt efter hvad tid på døgnet der køres.

Dette beløb er det højeste afregningsbeløb for varevogne under 3500 kg i Danmark..

Det frigør mindst ca. 45.000 til chaufførløn og fortjeneste.

Virksomheden holder folk i gang, som har meget svært ved at finde plads på det danske arbejdsmarked..

Som du kan se ud af diverse link, er Nemlig.com kommet i klemme i en fagforeningskamp i mellem 3 F og HK..

Jeg har været i transportbranchen siden 1965,
SID, nu 3 F har brugt modellen, med at påstå at vognmændene ikke er selvstændige siden 1976.

Angiveligt for at få flere medlemmer.

Hvis de havde lykkes var der ikke noget der hed DSV i dag..

Se vedhæftet fil fra 2002,
Selv 26 år efter DSV´s stiftelse prøvede de stadig at bruge deres betontankegang.

Men det lykkedes heldigvis ikke..

.

Politiken er medejer at DAO, som kører alt for Skagen food,

Som får lov til at kører efter 3Fs budoverenskomst.

(som er ca. 30 % billigere end 3F´s tungvognsoverenskomst, og mere fleksibel)

Den vil 3F ikke give Nemlig.com ´s Vognmænd lov til at køre efter..

Der findes ingen lovgivning der forpligter vognmænd der køre med biler under 3500 kg,

Efter 11 kg´s reglen, der forpligter vognmændene, til følge nogen overenskomster..

BH Leif Tullberg.

50 år i transport branchen og tilfreds nemlig.com kunde.

https://www.berlingske.dk/kommentar/hummelgaard-og-fagbevaegelsen-har-si...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/06/jan-vill...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/05/man-har-...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/nemligco...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/kre-modt...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/vi-er-i-...

Jeg har læst jeres artikel i dag vedr. 3F og formodningsreglen og om påvirkningen af

Nemlig.com med flere, jeg fulgt denne sag.

(samt mange misvisende indlæg i dagspressen og nu også i TV avisen..)

3 F har udvalgt Nemlig.com til deres angreb,

Blandt andet ved at antyde forhold som Amazon tilbyder”

Men også medejeren er en af Danmarks rigeste mænd.

Nemlig.com er et af de mest velorganiserede og velbetalende virksomheder i Danmark”

Der betales fra kr.29.100 til 42.000 kr.pr måned for 37 timer per uge, for lageransatte ..

Vognmændene afregnes med ca. kr. 50.000-60.000 pr. måned, for en varevogn på under 3500 kg.
alt efter hvad tid på døgnet der køres.

Dette beløb er det højeste afregningsbeløb for varevogne under 3500 kg i Danmark..

Det frigør mindst ca. 45.000 -50.00 kr til chaufførløn og fortjeneste.

Virksomheden holder folk i gang, som har meget svært ved at finde plads på det danske arbejdsmarked..

Som du kan se ud af diverse link, er Nemlig.com kommet i klemme i en fagforeningskamp i mellem 3 F og HK..

Jeg har været i transportbranchen siden 1965,
SID, nu 3 F har brugt modellen, med at påstå at vognmændene ikke er selvstændige siden 1976.

Angiveligt for at få flere medlemmer.

Hvis de havde lykkes var der ikke noget der hed DSV i dag..

Se vedhæftet fil fra 2002,
Selv 26 år efter DSV´s stiftelse prøvede de stadig at bruge deres betontankegang.

Men det lykkedes heldigvis ikke...

Politiken er medejer at DAO, som kører alt for Skagen food,

Som får lov til at kører efter 3Fs budoverenskomst.

(som er ca. 30 % billigere end 3F´s tungvognsoverenskomst, og mere fleksibel)

Den vil 3F ikke give Nemlig.com ´s Vognmænd lov til at køre efter..

Der findes ingen lovgivning der forpligter vognmænd der køre med biler under 3500 kg,

Efter 11 kg´s reglen, der forpligter vognmændene, til følge nogen overenskomster..

BH Leif Tullberg.

50 år i transport branchen og tilfreds nemlig.com kunde.

https://www.berlingske.dk/kommentar/hummelgaard-og-fagbevaegelsen-har-si...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/06/jan-vill...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/05/man-har-...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/nemligco...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/kre-modt...

https://den1millionerenudfordring-hercules.blogspot.com/2021/04/vi-er-i-...

Bedste hilsen.
Leif Tullberg

Annonce