Se listen: Vognmand bag Padborg-slum har gang på gang været i søgelyset

Beier-familien bag slum-sagen i Padborg har tidligere haft en række kontroversielle sager. Se generaliebladet her.
Importen af udenlandske chauffører har flere gange givet Beier-familien dårlig omtale og problemer med myndighederne. De nuværende anklager om menneskehandel og rydning af slumbyen i Padborg er langt fra de første anklager, der er havnet på Beier-familiens bord.

Netavisen Pio har samlet en liste over de tidligere sager, som har fanget både myndighedernes og mediernes opmærksomhed.

1) Ulovlig kørsel med litauiske chauffører i Danmark

Allerede i 2002 kunne Fagbladet 3F afsløre, at Kurt Beier benyttede illegale chauffører fra Litauen til at køre sine biler i Danmark. Det udløste dengang bødestraf. Beiers litauiske datterselskab, LB Eurotrucking, dømmes for ulovlig cabotagekørsel i Danmark ved retten i Aabenraa 10. december 2003. Retten stadfæster en bøde på 4.000 kr., som blev udstedt efter afsløringer af cabotagekørsel fra Aabenraa Havn i efteråret 2002.

 

2) Rumænsk chauffør fik nyresvigt

Den rumænske chauffør, Traian Mailat, der kørte for Kurt Beier fra 2009 til 2013, fik ikke meget hjælp, da han blev syg.

Jeg blev nødt til at sælge alle mine ejendele for at få råd til en busbillet hjem til Rumænien

Efter at have sovet i førerhuset i to dage uden at kunne tænde varmen, fik han en nyreinfektion. Han skulle betale for at få hjælp på et dansk sygehus, og det havde han ikke råd til. Han fik ingen hjælp af Kurt Beier Transport. Det fik han heller ikke, da han skulle hjem til Rumænien igen for at blive behandlet.

”Jeg blev nødt til at sælge alle mine ejendele for at få råd til en busbillet hjem til Rumænien,” sagde den 45-årige chauffør til Avisen.dk tilbage i 2017.

3) Grov underbetaling

I 2013 blev Kurt Beier afsløret i at underbetale sine rumænske chauffører. De fik en tredjedel af en dansk chaufførs løn. Det nu lukkede rumænske Kurt Beier-datterselskab HBT Internationale Transporte SRL bliver dømt i sagen.

4) 2014: Skattefidusen

TV2 afslører, at Kurt Beier har fundet en metode til udbetaling af løn, der gør, at kun én tiendedel af den udbetalte løn til rumænske chauffører er skattepligtig. De rumænske chauffører er ansat gennem Kurt Beiers rumænske samarbejdspartner, firmaet Gbt Logistic Srl. Her er månedslønnen blot 1.350 kroner.

Men udover grundlønnen får chaufførerne udbetalt omkring 10.000 kroner som skattefri diæter. Dermed slipper de for at betale skat af langt størstedelen af lønnen.

En repræsentant fra Kurt Beier udtaler til TV2, at ”… lovgivningen er fulgt, og vi har sådan set ikke flere kommentarer til det.”

5) I Bagmandspolitiets søgelys

Kurt Beier og familien får ransaget deres private boliger på Hjerting Strandvej og firmaadressen i Sædding af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), kaldet bagmandspolitiet. Det skriver Jydskevestkysten.

Bagmandspolitiet mener, at Kurt Beier har gjort sig skyldig i skatteunddragelse i relation til transferpricing-forhold.

Transferpricing er, når selskaber i den samme koncern handler med hinanden. I sådanne situationer skal de handlede goder sættes til markedsprisen. Hvis man sætter prisen højere end markedsprisen, kan det være en måde at trække penge ud til skattely-lande på.

Et halvt år senere bliver sagen mod familien droppet.

6) Kørte 35 dage uden løn

November 2016 blev familiens rumænske firma idømt en bøde på ca. 25.000 kroner, efter at en rumænsk chauffør havde arbejdet sammenlagt 843 timer uden at blive betalt for det. Det svarer til 35 dage uden løn eller mulighed for at holde fri.

Det svarer til 35 dage uden løn eller mulighed for at holde fri

Beier-familiens rumænske firma, GBT Logistic SRL, blev dømt ved en regional domstol i den rumænske by Cluj.

7) Karsten Beier gav chaufførerne dummebøder

I 2017 kom det frem, at Kurt Beier Transport trækker de ansatte chauffører i sit rumænske selskab i løn, hvis de ikke tager telefonen hver eneste gang eller firmaet synes, de ansatte bruger for meget diesel under deres kørsel.

En tidligere medarbejder fortalte, at han blev trukket i løn for den diesel, som han brugte på at holde aircondition-anlægget i gang, da han kørte i Syditalien om sommeren og skulle overnatte i bilen.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Vel? Beier familien brugt jo utrolig meget kreativitet i navnet af deres grådighed !
..søge efter huller i EU lovgivning.. mht deres litauiske og rumænske datterfirmaer ! Agere lovmæssig korrekt (?) men meget u-moralsk og imod almene menneskerettigheder i EU´s forstand !
Og så oveni en skridt videre : de stakkels filipinske lastbilchauffører faldte jo ikke inde i EU lovgivningen, som litauiske og rumænske chauffører ! Og nu brænder heldigvis tampen ! Denne parasitære kultur af skattesvindel, løndumping , menneskehandel SKAL STOPPES ! ..måske er afsløring af Beiers kriminalitet kun "toppen af isbjerget" ? Godt er at 3F , politiet og skat er skærpet opmerksom !

Annonce