Netavisen Pio giver dig her et overblik over reformens mest centrale elementer:
Folkeskolens 10. klasse afskaffes, men efterskolernes 10. klasse består
I dag har vi fire gymnasieformer: Hhx (merkantil studentereksamen), htx (teknisk studentereksamen), stx (almen studentereksamen) og hf (højere forberedelseseksamen). Fremover skal der kun være tre: Stx, hhx og nyopfindelsen epx, der er et erhvervs- og professionsrettet gymnasium
Htx vil stadig være en mulighed, gennem hel- eller delvis integration med epx eller som en linje på stx. HF afskaffes helt
Epx skal kombinere teori og praksis og få flere ind på erhvervsuddannelserne, forbedre ungdomsmiljøet for dem, der ønsker en erhvervsuddannelse og gøre op med uddannelsessnobberi
Epx kan være 2 eller 3 år. En 3-årig epx vil på lige fod med de andre gymnasiale uddannelser give adgang til universitetet. Regeringen vurderer, at 40 procent af epx-eleverne vil vælge det 3. år. Epx giver dermed mulighed for erhvervs-, profession eller universitetet
Epx skal have samme geografiske dækning som det almene gymnasium. Der er planlagt 87 uddannelsessteder
Der er budgetteret med 5 milliarder kroner til etablering af epx samt 2,3 milliarder kroner årligt til driften
Underviserne på epx bliver blandt andre de nuværende 10. klasses- og hf-lærere, håndværkere og ingeniører
Epx har som adgangskrav et karaktergennemsnit på 2
Regeringen forventer, at 11.500 flere unge vil komme på gymnasiet samlet set som følge at etableringen af epx
Adgangskravet til stx og hhx fra folkeskolen bliver hævet fra karaktergennemsnittet 5 til 6 i 2030. Har man under 6 i gennemsnit kan man tage en adgangsgivende optagelsesprøve
Læs meget mere om uddannelsesreformen i her
Kommentarer
Kender undervisere på DTU og KUA, der siger, at hele førsteår på længere videregående uddannelser efter folkeskole og studentereksamen går med, at de unge skal lære brøker, ligninger og nutids-r. Til forelæsningerne kommer og går de som de vil undervejs, og underviserne må ikke låse døren, så dem, der ikke kommer rettidigt, ikke kan komme ind, fordi det kan virke "ekskluderende". Selvom der ikke engang er mødepligt og de bare kunne blive væk, så sidder de alligevel med deres computere og er fraværende, som om, at de skal være der og bare er der, for at være der.
Det er helt afgørende, at der bliver indført et krav om, at man skal have mindst 7 i snit i folkeskolen, for at kunne komme i gymnasiet, og så skal man smides ud af gymnasiet senest ved 10 procent fravær.
Jeg frygter at en reform af ungdomsuddannelserne ender i et kaos som vi ser på super-sygehusene (her ingen færdige til tiden, igen færdige til det budgetterede).
Forstår slet ikke at S vil være med til at afskaffe folkeskolens 10. klasse. Det smager for meget af at få billig arbejdskraft ud på arbejdsmarkedet (hvilket jo nok passer V og M perfekt)
.
Tesfaye er elevernes ungdoms uddannelsesmæssige fortaler. Det nye ungdomsuddannelsesforløb for både gymnasiale akademikere og fagbrancher unge er balancemæssigt godt for Danmark for de kommende uddannede og for virksomhederne, mener jeg.
Det er et supergodt og gennemarbejdet forslag fra Tesfaye. Som tidligere ungdomsvejleder og skolevejleder m.m. er jeg så træt af, at konservative reaktionære politikere og skolefolk, altid er så bange for forandring. Lærere kan bedst lide at gøre det de er vant til, det gælder både folkeskolelærere og gymnasielærere samt deres elever. De kommer altid med alle mulige og umulige indlæg som skal lade alt blive status qvo, for så kræves der intet af dem andet end det de plejer. Her er plejer død. Og nye mulighede åbner sig. Jeg siger ikke at der ikke kan støde på bump på vejen, men de må så løses. Det er muligt alle unge gerne vil i gymnasiet, evner eller ej, for der er der fester, skæg og ballade. Men man må altså også se på, hvad Danmark har brug for fremadrettet og tage høje for det. Og med det nye forslag EPX, erhvervspraktisk studentereksamen, en eksamen der giver adgang til det samme som en HF og hvor man kan bygge videre.
Alt for mange unge søger det boglige gymnasie, for det er det de kender, om evnerne så slår til eller de skal ud i mistrivsel fordi de ikke magter det, det tager den nye reform højde for. Man skift spor undervejs. Jeg synes Tesfaye har lavet et guldæg.
Når unge vælger gymnasiet drejer det sig mindre om uddannelse end fortsat at være en del af fællesskabet og vennerne, som har været omdrejningspunkt i deres liv siden starten af børnehaven.
Vælger man som ung uden om gymnasiet fravælger man samtidig det vante og afgørende fællesskab.
Og hvem vil lige det frivilligt i en unge verden hvor fællesskabet er alt.
Måske nurser man vore unge for meget, du ser ikke unge i dag inklusiv. unge mødre, uden de glor ned i en mobiltelefon, alt mens barnet forgæves forsøger at få deres opmærksomhed hele tiden. Fællesskabet sker via de forbandede mobiler og face book, som kan være et gode, men så sandelig også et onde, hvor de unge får forvrængede billeder af liver fra mennesker som misbruger nettet.
De unge jeg kender som er i gang med erhvervsuddannelser, er langt mere selvstændige end de gymnasie elever jeg støder på. Lige nu går en kvinde på nok de 40 år og maler bindingsværket på genbohuset, hun fortalte mig hun var tidligere lærer, men fandt at det ikke var hende og tog så en maleruddannelse, og hun laver de flotteste arbejder. Livet er så fyldt med muligheder for unge i dag. Og den nye reform giver alle unge de muligheder de sukker efter.
Lav det hele om til dn norske model VGS - Alle starter på VGS grund og så finder man ud af hvilken linje man vil fortsætte af . gymnasie - håndværk - handelsskole musik - kunst.
Korstoget mod Tesfaye og dermed også regeringen er desværre godt igang, drevet af varm luft fra oppositionen og velgennemtænkt manipulation fra medierne.
Eksempel: Et par "eksperter" udtaler, bla. på samtlige DR's kanaler at restruktuktionen af dele af uddannelses forløbet vil betyde at de "knapt så egnede" vil tjene 1,2 mill. mindre end de "mere egnede" i livsindkomst.
Hele 1,2 millioner, her gøres så store øjne og det er klart for alle at det jo drejer sig et kæmpebeløb!
En livsindkomst er vel ca. 45 år, dvs. 540 måneder. Forskellen i månedslønnen vil så være ca. 222,- eller om dagen ca.:7,5 kr. Hvis ikke det er en form for lighed så ved jeg ikke hvad det er, i min optik er lønforskellen mellem kvinder og mænd noget større, men jeg har så ikke spurgt velbetalte eksperter.
Det er jo heller ikke sådan muligheden for studier stopper ved 10. årgang, det hedder bare noget andet, men ingen bliver smidt på porten af den grund.
I mediernes verden er ethvert pip en ekspert, utrolig vi ikke er udnævnt som superstar med alle😃🏃de eksperter DK råder over