TV 2-redaktør sygemelder sig efter kritik af falsk historie

Det var en bombe i den grønlandske valgkamp. TV 2's historie om formanden for Inut Ataqutigiit (IA). Men historien var falsk, og nu må redaktør sygemeldes.
Foto: IA
Múte B. Egede, landsstyreformand, Grønland

Annonce

Efter længere tids kritik af TV 2, for at have bragt en falsk historie forud for det grønlandske valg, er den ansvarlige redaktionschef nu blevet sygemeldt.

Det skriver B.T. og Journalisten, at medarbejderne på TV 2 News netop har fået oplyst i en mail.

Af mailen fremgår det, at den pågældende redaktionschef på TV 2 NEWS, den 54-årige Ulla Østergaard, er berørt af medieomtale af historien, som hun var primus motor bag.

Er stærkt berørt

”Ulla (Ulla Østergaard, red.) er stærkt berørt af den sidste uges dækning og diskussion af hendes journalistiske håndtering. Ulla har selv undskyldt og beklaget historien inden det grønlandske valg, hvor hun havde det overordnede ansvar for TV 2’s dækning,” hedder det i mailen fra nyhedsdirektør Ulla Pors og chefredaktør for TV 2 News Ask Rostrup.

Bombe i valgkamp

Få dage før landstingsvalget i april bragte TV 2 således en opsigtsvækkende historie om formanden for Inut Ataqutigiit (IA), Múte B. Egede. Det skete under overskriften "Bejleren til at blive Grønlands nye leder undlod at erklære sig inhabil i to sager."

Formanden havde angiveligt været inhabil i de to sager, og dermed deltaget i beslutninger, som havde forgyldt ham selv, lød det.

Problemet var bare, at historien var forkert, og dagen efter landstingsvalget måtte TV 2 beklage historien.

Påvirke valg

Senest har Múte B. Egede beskyldt TV 2 for at have været med til at undergrave det grønlandske demokrati.

"Jeg kan ikke udlægge det anderledes," har Múte B. Egede forklaret Berlingske.

"Det kommer fire dage før det grønlandske valg. På et belejligt tidspunkt, når slutspurten er i gang. Jeg kan kun se, at det er en plantet historie, der har til hensigt at påvirke valget."

I programmet Presselogen afviste Ulla Pors søndag at kommentere, hvilke konsekvenser skandalen ville få for Ulla Østergaard.

"Jeg er utrolig ked af den historie," lød det.

Skulle aldrig have været bragt

"Den skulle aldrig have været bragt. Men ud fra det, jeg har undersøgt på TV 2, så er det ikke nogen, der er lavet den her fejl med vilje." 

IA blev den helt store vinder ved valget den 6. april og dannede efterfølgende regering sammen med partiet Naleraq. Múte B. Egede blev den nye landsstyreformand.

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Er der nogen der tager TV2 (kanalen befængt med blå spindoktorer) alvorligt????

Det tror jeg ikke...

Sygemeldt!
Af hvem?
Hvad fejler hun?

Hun burde jo være sygemeldt allerede da hun fik ideen til sådan en sviner.

jeg er næste holdt op med at se TV2 news. TV2news og andre TV2 politiske programmer er borgerlig partiske, dårlig, irrelevant og uden balance. Specielt har USA stoffet taget helt overhånd mens nyheder fra vores egen Union er fraværende. Det er åbenbart ikke bare Rusland men også borgerlig Danmark, der kan plante falske nyheder.

Dan, men du betaler jo stadig for KUNNE se det!

Det spørgsmål, som må og skal undersøges til bunds: Er det folk med tilknytning til mineselskabet Greenland Minerals, der har koncessionen på Kvanefjeldet, som er kilder til historien.

Og - har enten Greenland Minerals, Siumut eller lign. hyret Ulla Øs ægtefælle Peter Arnfeldt, som PR-mand.

Annonce