Dansk PersonTransport peger på, at Uber næppe er interesseret i at servicere landdistrikterne i Danmark:
Sandheden er nok, at Uber aldrig vil starte i Danmark
“Hvis Uber vil starte i Danmark, kan de gøre det i dag, da der er fri etableringsret på taxi og flexmarkedet. Det behøver de ikke hjælp fra Transportministeren til. Sandheden er nok, at Uber aldrig vil starte i Danmark, hvis udgangspunktet er, at de skal servicere landdistrikterne,” siger Trine Wollenberg, vicedirektør i DPT ifølge en pressemeddelelse.
Wollenberg opfordrer i stedet regeringen og transportministeren til at se på, hvordan man udnytter taxiernes kapacitet bedre:
“Fra DPTs side synes vi hellere, at transportministeren skulle se på, hvordan taxiernes kapacitet udnyttes bedre, for eksempel ved at integrere taxierne mere fleksibelt i trafikselskabernes flexsystem.”
DPT understreger, at Uber et storbyfænomen, som ikke har noget med kørsel i mindre befolkede egne at gøre:
“Sidst man var i Danmark, slæbte man et spor af manglende skattebetalinger og socialt bedrageri efter sig. Det blev afsløret, at 98 procent af alle Uber-chauffører, undlod at rapportere deres indtjening fra kørselstjenester til skattevæsenet.”
DPT oplyser, at Uber endte med at trække sig fra det danske marked tilbage i 2017. Ikke fordi Uber blev forbudt, men fordi kørselstjenesten skulle leve op til de samme krav som resten af den professionelle transportbranche.
Transportminister Thomas Danielsen (V) overraskede i weekenden ved i Politiken at erklære, at Uber kunne blive en del af løsningen på mobiltetsproblemerne i landdistrikterne, hvor flere og flere buslinjer nedlægges af økonomiske grunde.
Uber kan helt sikkert løse mange mobilitetsudfordringer
“Uber kan helt sikkert løse mange mobilitetsudfordringer. Men jeg lægger mig ikke fast på nogen modeller. Den løsning, vi har lavet på øerne, er en udvidet Uber. Den løser det til UG der, hvis man ønsker det på den enkelte ø. Hvad vi kan nå til enighed om med Folketingets partier, må tiden vise,” sagde ministeren blandt andet - og understregede samtidig, at Uber er danskernes foretrukne transportmiddel, når de er i udlandet.
Formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, mener ikke, at Uber skal tilbage til Danmark. Og han tror ikke på, akkurat som DTP, at Uber overhovedet er interesseret i at varetage kørsel i tyndt befolkede dele af Danmark.
Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, er “fuldstændig enig med Jan Villadsen.
Han føjer til, at der ikke er plads i den danske transportbranche til selskaber, der ikke lever op til reglerne på det danske arbejdsmarked, og som baserer sig på social dumping.
Socialdemokratiets skatteordfører, Anders Kronborg, betegner Uber som klokkeklar social dumping, der skabte en skæv konkurrence.
Hos det tredje regeringsparti Moderaterne glæder man sig over transportministerens Uber comeback-melding.
Partiets gruppeformand og landdistriktsordfører, Henrik Frandsen, ser Uber som en del af løsningen på mobilitetsproblemerne i landdistrikterne:
"Man kan ikke sige, at fordi Uber i 2017 ikke levede op til danske standarder, at de så ikke gør det i dag. Det gør de faktisk,” siger han til DR.
Kommentarer
Der er INTET midt søgende i Moderaterne. Det er ikke andet end Lars Løkke Rasmussens egen udgave af Venstre. Ikke så sært de rasler ned i meningsmålingerne.