Annonce

Venstre-minister åben for Uber-comeback - Formanden for 3Fs transportgruppe: “Hovedrystende”

Thomas Danielsen (V): Uber kan erstatte nedlagte buslinjer i landdistrikterne - S-ordførere ryster på hovedet
Foto: Transportministeriet/Claus Bjørn Larsen
Thomas Danielsen (V), transportminister
Transportminister Thomas Danielsen (V) nævnte forleden i et interview, at kørselstjenesten Uber måske kan erstatte nedlagte buslinjer i landdistrikterne - eller i hvert fald være en del af løsningen.

“Uber kan helt sikkert løse mange mobilitetsudfordringer. Men jeg lægger mig ikke fast på nogen modeller. Den løsning, vi har lavet på øerne, er en udvidet Uber. Den løser det til UG der, hvis man ønsker det på den enkelte ø. Hvad vi kan nå til enighed om med Folketingets partier, må tiden vise,” sagde Danielsen blandt andet til Politiken, og føjede til, at “Uber er den foretrukne rejsemåde, når danskerne er ude i verden.”

Ministerens Uber-udmeldinger kritiseres af både Socialdemokratiet og fagbevægelsen.  

“Uber skal ikke tilbage i Danmark”

Formanden for 3Fs transportgruppe, Jan Villadsen, kalder Uber-meldingen for hovedrystende:

“Uber skal ikke tilbage i Danmark!. At transportministeren nu begynder at tale om, at Uber skal køre i dele af landet, er hovedrystende,” skriver Jan Villadsen i et opslag på Facebook og fortsætter:

Det behøver vi da ikke Uber for

“Vi er enige om, at kollektiv transport fejler i tyndtbefolkede områder. Men at der skal flere biler til i den grønne omstilling, er helt sort. Naboens søn skal “kunne tjene en skilling” på at køre fru Larsen til læge, siger LA. Det behøver vi da ikke Uber for.”

Jan Villadsen konkluderer:

“Sidst Uber huserede i Danmark betalte 99% ikke skat. Det er kun ét af mange problemer med Uber.”

S-Transportordfører: Fuldstændig enig med Jan Villadsen

Et ekspertudvalg er blevet bedt om at komme med nye, utraditionelle løsninger for kollektiv mobilitet i landdistrikterne, mindre og mellemstore byer, store byer samt hovedstadsområdet.

Ekspertudvalget skal fremlægge sine forslag sidst på året.

Uber forlod Danmark tilbage i 2017 - i kølvandet på at DF og Socialdemokratiet i en taxi-aftale stillede krav om sædefølere, kamera og et fysisk taxameter installeret i alle taxaer, herunder også i Ubers biler.

Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, er, ifølge Ekstra Bladet, “fuldstændig enig” med Jan Villadsen i, at Uber ikke er løsningen i de tyndt befolkede områder.

Han understreger, at selskaber, der ikke lever op til reglerne på det danske arbejdsmarked, og som baserer sig på social dumping, ikke har en plads i den danske transportbranche.

Kronborg: “Uber er soleklar social dumping”

Socialdemokratiets skatteordfører, medlem af gruppebestyrelsen, Anders Kronborg, erklærer sig utilfreds med transportministerens Uber-melding:

Det var i sin reneste form pirat-taxaer

“Vi så, at Uber skabte skæv konkurrence. Det var i sin reneste form pirat-taxaer, som var ved at køre en hel branche i grøften. Uber er klokkeklart social dumping og en negativ spiral mod bunden,” siger han til Ekstra Bladet.

Anders Kronborg uddyber på det sociale medie X, hvor han henviser til et debatindlæg han skrev om Uber i Netavisen Pio tilbage i 2016:

“Genlæste i dag mit indlæg fra 2016 om Uber. Det er faktisk helt godt skrevet. Heldigvis er Uber i dag fortid i Danmark, hvor også bl.a. 3F og Jan Villadsen dengang kæmpede en flot kamp.”

Overborgmester: Helt ved siden af skiven

I endnu et interview med Politiken nævner transportminister Thomas Danielsen, at den kollektive trafik på de korte strækninger - blandt andet i hovedstaden - ikke skal være for billig, for det vil bare betyde, at cyklister begynder at køre i S-tog og metro.

Den melding er S-overborgmester Sophie Hæstorp mildt sagt ikke enig i:

Med prisstigningerne risikerer vi fravalg af kollektiv transport

“Uenig Thomas Danielsen! I Københavncykler alle, der kan. Med prisstigningerne risikerer vi fravalg af kollektiv transport. Det er skidt for især de ældre, som ik har et alternativ, for trængsel, luftkvalitet og klima,” skriver hun på det sociale medie X.

Overborgmester Sophie Hæstorp protesterede i et interview i Netavisen Pio i januar mod de prisstigninger på den kollektive trafik, der trådte i kraft 21. januar.

Hårdest ramt er netop hovedstadsområdet, og særligt de korte ture med rejsekort, som er steget med knap 14 procent.

”Du hører mig ikke sige, at den kollektive transport skal være gratis. Men vi er ved at komme til et punkt, hvor det både er dyrt, og hvor det for mange mennesker også opfattes som uattraktivt. Og det er en farlig spiral,” sagde Sophie Hæstorp Andersen.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Den rigtige løsning til de tyndtbefolkede områder, hvor der ikke basis for ordinær busdrift, må vel blive noget med selvkørende minibusser, som kan bestilles via en app eller et ubemandet telefonsystem.

Selvkørende biler ligger dog nok et par år ude i fremtiden. Desværre.

Vi er i en periode, hvor sprækkerne vælter ud af den "handlekraftige regering".
Hvordan kan Socialdemokraterne stå på mål for transportministerens prisstigninger på offentlig trafik og genintroduktion af Uber uvæsenet? Hvor længe kan man holde gode miner til Lars Aagaards glæde over, at udledningen fra lavbundsjordene falder fremover, når realiteten er, at det gør den fordi de er fest af i den nære fortid hurtigere end beregnet.
Til det skal vi jo lægge, at en CO2 afgift på landbruget synes længere ude i fremtiden. end det tidspunkt hvor Sisyfos endelig fik stenen rullet helt til tops på bakken.
I ni ud af 10 tilfælde er Venstres forslag knyttet til udbudsreformer (her Uber) for at øge arbejdsmængden, skattelettelser, og besparelser på socialgruppe 4,5 selv om alle ved, at det egentlige formål er presse lønnen nedad sammen med skattelettelser og abstrakt tåbelige offentlige besparelser. Det forårsager en stigende ulighed og en mildt sagt flosset offentlig service.
Det betyder, at virksomheder med ringere samfundsnytte (evne til værdiskabelse) bliver rentable, og at resursekrævende og forurenende skodprodukter produceres på bekostning af de offentlige services med stor samfundsnytte.
Det vil i sig selv kontraproduktivt øge manglen på arbejdskraft, (når lønnen bliver relativt billigere øges efterspørgslen, og færre melder sig til jobbene) men jo også forværre indkomstfordelingen til fordel for endnu større profitter bredt i virksomhederne og den følgende forgyldning af overklassen.
Den forudsagte mangel på f.eks. sygeplejersker forventes i 2030 at være 5.000. Men bare i Norge arbejder der 10.700 danske sygeplejersker. Det er rigtigt, at penge gør det ikke alene, men i det her tilfælde tror jeg, det kunne batte en del at øge lønnen, begrænse efterslæbet, og skaffe flere kolleger.
Hele ræsonnementet hviler på markedsmanipulation og bluf, og handler kun om at please sit eget vælgerbagland, men det er mildt sagt en egoistisk suboptimering af hensyn til et lille mindretal med et mildt sagt samfundsskadeligt sigte.
Med sådanne useriøse partnere i regeringen må man se enden på forestillingen som en oplagt og måske snarlig
udgang på historien.
Hvor længe kan S holde til ballet i den borgerlige?

Ubers koncept er sort arbejde og skattesvindel så deres evt. indtog i Danmark er ikke ønskelig. Sporerne skræmmer.

Jeg forstår ikke rigtigt hvorfor Uber fungerer upåklageligt i de lande vi normalt sammenligner os med. Med dagens teknologi, kan det vel ikke være så svært at registrere de chauffører som tjenesten benytter, så de betaler den skat de skal.
Jeg benytter selv Uber når jeg er i udlandet. Det fungerer upåklageligt, bilerne er i orden, man ved hvem der er chauffør allerede når man bestiller, og der er ikke behov for kontanter eller kreditkort.

Da staten ville indføre registrering og ordnede forhold for chaufførerne der kørte for Uber, a.la de regler der gælder for taxachauffører så de selvfølgelig skulle betale skat af deres indtægt, som alle andre, lukkede Uber og forlod Danmark.

Sprækker i regeringssamarbejdet ? Der er noget der kan tyde på at Danielsen og Venstre ikke har clearet sig i forhold til Socialdemokratiet inden de sendte denne ballon op - Men det er måske med tanke på at Venstre bløder liberale stemmer pt til LA -
LA og især Ole Birk Olesen har aldrig lagt skjul på deres begejstring for Ubertjenestens fortræffeligheder - Det var ikke med hans gode vilje som transportminister i VLAK regeringen at tjenesten blev nedlagt her i landet - Men kun fordi der var et politisk flertal for at stille registreringskrav ( som nævnt i ovenstående indlæg ) til tjenesten -