Venstre-minister åben for Uber-comeback - Formanden for 3Fs transportgruppe: “Hovedrystende”
Venstre-minister åben for Uber-comeback - Formanden for 3Fs transportgruppe: “Hovedrystende”
Thomas Danielsen (V): Uber kan erstatte nedlagte buslinjer i landdistrikterne - S-ordførere ryster på hovedet

Thomas Danielsen (V), transportminister
Transportminister Thomas Danielsen (V) nævnte forleden i et interview, at kørselstjenesten Uber måske kan erstatte nedlagte buslinjer i landdistrikterne - eller i hvert fald være en del af løsningen.
“Uber kan helt sikkert løse mange mobilitetsudfordringer. Men jeg lægger mig ikke fast på nogen modeller. Den løsning, vi har lavet på øerne, er en udvidet Uber. Den løser det til UG der, hvis man ønsker det på den enkelte ø. Hvad vi kan nå til enighed om med Folketingets partier, må tiden vise,” sagde Danielsen blandt andet til Politiken, og føjede til, at “Uber er den foretrukne rejsemåde, når danskerne er ude i verden.”
Ministerens Uber-udmeldinger kritiseres af både Socialdemokratiet og fagbevægelsen.
“Uber skal ikke tilbage i Danmark”
Formanden for 3Fs transportgruppe, Jan Villadsen, kalder Uber-meldingen for hovedrystende:
“Uber skal ikke tilbage i Danmark!. At transportministeren nu begynder at tale om, at Uber skal køre i dele af landet, er hovedrystende,” skriver Jan Villadsen i et opslag på Facebook og fortsætter:
Det behøver vi da ikke Uber for
“Vi er enige om, at kollektiv transport fejler i tyndtbefolkede områder. Men at der skal flere biler til i den grønne omstilling, er helt sort. Naboens søn skal “kunne tjene en skilling” på at køre fru Larsen til læge, siger LA. Det behøver vi da ikke Uber for.”
Jan Villadsen konkluderer:
“Sidst Uber huserede i Danmark betalte 99% ikke skat. Det er kun ét af mange problemer med Uber.”
S-Transportordfører: Fuldstændig enig med Jan Villadsen
Et ekspertudvalg er blevet bedt om at komme med nye, utraditionelle løsninger for kollektiv mobilitet i landdistrikterne, mindre og mellemstore byer, store byer samt hovedstadsområdet.
Ekspertudvalget skal fremlægge sine forslag sidst på året.
Uber forlod Danmark tilbage i 2017 - i kølvandet på at DF og Socialdemokratiet i en taxi-aftale stillede krav om sædefølere, kamera og et fysisk taxameter installeret i alle taxaer, herunder også i Ubers biler.
Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, er, ifølge Ekstra Bladet, “fuldstændig enig” med Jan Villadsen i, at Uber ikke er løsningen i de tyndt befolkede områder.
Han understreger, at selskaber, der ikke lever op til reglerne på det danske arbejdsmarked, og som baserer sig på social dumping, ikke har en plads i den danske transportbranche.
Kronborg: “Uber er soleklar social dumping”
Socialdemokratiets skatteordfører, medlem af gruppebestyrelsen, Anders Kronborg, erklærer sig utilfreds med transportministerens Uber-melding:
Det var i sin reneste form pirat-taxaer
“Vi så, at Uber skabte skæv konkurrence. Det var i sin reneste form pirat-taxaer, som var ved at køre en hel branche i grøften. Uber er klokkeklart social dumping og en negativ spiral mod bunden,” siger han til Ekstra Bladet.
Anders Kronborg uddyber på det sociale medie X, hvor han henviser til et debatindlæg han skrev om Uber i Netavisen Pio tilbage i 2016:
“Genlæste i dag mit indlæg fra 2016 om Uber. Det er faktisk helt godt skrevet. Heldigvis er Uber i dag fortid i Danmark, hvor også bl.a. 3F og Jan Villadsen dengang kæmpede en flot kamp.”
Overborgmester: Helt ved siden af skiven
I endnu et interview med Politiken nævner transportminister Thomas Danielsen, at den kollektive trafik på de korte strækninger - blandt andet i hovedstaden - ikke skal være for billig, for det vil bare betyde, at cyklister begynder at køre i S-tog og metro.
Den melding er S-overborgmester Sophie Hæstorp mildt sagt ikke enig i:
Med prisstigningerne risikerer vi fravalg af kollektiv transport
“Uenig Thomas Danielsen! I Københavncykler alle, der kan. Med prisstigningerne risikerer vi fravalg af kollektiv transport. Det er skidt for især de ældre, som ik har et alternativ, for trængsel, luftkvalitet og klima,” skriver hun på det sociale medie X.
Overborgmester Sophie Hæstorp protesterede i et interview i Netavisen Pio i januar mod de prisstigninger på den kollektive trafik, der trådte i kraft 21. januar.
Hårdest ramt er netop hovedstadsområdet, og særligt de korte ture med rejsekort, som er steget med knap 14 procent.
”Du hører mig ikke sige, at den kollektive transport skal være gratis. Men vi er ved at komme til et punkt, hvor det både er dyrt, og hvor det for mange mennesker også opfattes som uattraktivt. Og det er en farlig spiral,” sagde Sophie Hæstorp Andersen.
Tilføj kommentar