Annonce

Slagterilukningen i Ringsted er en EU-skabt katastrofe

Det er billigere at opfede og slagte grise i blandt andet Tyskland og Polen, ikke mindst fordi man der kan tillade sig at betale importerede østeuropæiske arbejdere meget lav løn. Noget som EU har åbnet op for siden østudvidelsen i 2004
Foto: Dansk Folkeparti
Anders Vistisen, medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti og spidskandidat
En regional katastrofe, som flere politikere med rette kritiserer, fordi årsagen er en helt unødvendig eksplosion i antallet af grisetransporter til slagtning i udlandet - fra cirka 3,7 millioner i 2005 til over 14 millioner i 2022.

Danske EU-politikere siger nu, at EU med dyrevelfærdslovgivning skal stoppe unødvendige grisetransporter. Men her er, hvad de samme politikerne ikke fortæller: 

EU har selv skabt dette problem! 

Lavere lønninger

Årsagen er nemlig, at det er billigere at opfede og slagte grisene i blandt andet Tyskland og Polen, ikke mindst fordi man der kan tillade sig at betale importerede østeuropæiske arbejdere særdeles lave lønninger.

Noget som EU har åbnet op for siden østudvidelsen i 2004. Danish Crown har sågar etableret sig med slagterier i Tyskland.

Dansk Folkeparti er enig i, at grisetransporter til slagtning i udlandet skal bremses. Men vi skal selv stoppe det

EU’s åbne grænser og ideologiske fortolkninger af indre markedsregler har gjort en unødig håndtering af smågrise muligt, som nu fører til lukningen af slagteriet i Ringsted og tab af arbejdspladser på Sjælland og andre steder i Danmark.

Så først støtter politikerne ukritisk EU i ét og alt, når der dernæst er EP-valgkamp, beklager de skadelige virkninger af EU-reglerne for arbejdspladser i Danmark – og siger, at de vil have EU til at løse problemet.

Vi kan ikke vente på EU

Dansk Folkeparti er enig i, at grisetransporter til slagtning i udlandet skal bremses. Men vi skal selv stoppe det. Vi skal ikke vente på, at EU, som har skabt problemet, også vil løse det.

Hensyn til dyrevelfærd skal veje tungere i denne sag, end firkantede domstolsfortolkninger af EU’s indre markedsregler.

Derfor skal unødvendige grisetransporter stoppes af dansk dyrevelfærdslovgivning, der gør det klart – også for danske dommere og domstole - at dyrenes velfærd er det vigtigste for Danmark.

Medlem af Europa-Parlamentet for Dansk Folkeparti.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Biologiske processer:

Køer prutter og grise har smertegrænser og landmænd kan få ondt i økonomien!

CO2 afgifter skyldes menneskeskabte klimaforandringer!

Den væsentligste parameter for konkurrence skyldes lønniveauer!

I Danmark afgør den danske model lønniveauet!,

Problemet er blot at dyrene ikke er repræsenterede ved overenskomstforhandlinger!

Den norske model ville have sine fordele!

For dyrene!

Til gengæld kører alle nordmænd til Sverige - et EU-land - for at købe billigt konkurrenceudsatte kødprodukter!

Forkælelsen af de danske forbrugere aner danskere ikke! Spørg en nordmand?

Til gengæld behandler danskere svin som svin!

Drop ferierejsen og betal hvad dyrevelfærden reelt koster!

Statsministeren er inde på det helt rigtige, men tager blot ikke konsekvenserne!

Danmarks dyrevelfærdsorganisationer skal fremover sidde med ved overenskomstforhandlingerne!

Det bliver dyrt for forbrugerne!

Hvor skulle pengene ellers komme fra?

Dyrevelfærds-forureneren betaler!

Forbrugeren!

Spørg blot en nordmand!

Engang var laks billigt i Norge!

Her har staten nu pålagt en afgift på forureningen af norske fjorde svarende til afgiften på olien til den norske oliefond!

Forureneren betaler!

Forbrugeren!

Spørgsmålet er blot?

Er Mette Frederiksen parat til at tage konsekvensen af “sine gode holdninger og argumenter”!

Desværre bliver en udmeldelse af EU aktuelt!

Med mindre vi kræver forbehold på dyretransportlovgivningen!

En folkeafstemning herom ville være oplagt!

Men Lars Løkke elsker internationale aftaler!

Dyrevelfærd er en by i Rusland!

Danskere skal da selvfølgelig have råd til billige grisefest-flyrejser til Mallorca!

Dyrene tabte kampen allerede i 1960erne!

Fede lønninger, kort arbejdstid og lange ferier!

Hvis landbruget havde fået de samme vilkår var landbruget lukket ned for længst!

Til gengæld ville vi ikke have været så attraktive på fødevarepriser og velfærd i almindelighed!

Dansk folkeparti, nye borgerlige og Danmarksdemokraterne ville aldrig have fået en politisk grobund!

Til gengæld holder netop disse landbruget kørende lidt endnu!

Køb dansk, arbejd dansk, produceret og opdrættet og kun transporteret i Danmark!

Slagterierne i Struer, Skive og Holstebro ville fortsat eksistere!

Til gengæld ville Billund lufthavn ikke eksistere!

Pengene kan jo kun bruges en gang!

Charterrejsen er allerede bestilt!

Billlige EU-fødevarer gav hul i budgettet endnu et år!

Et sundt eksporterhverv sikrer endnu et år danskernes charterrejse!

Når alternativet kommer til er det endegyldigt slut!

Dyrevelfærden kommer før rejseadfærden!

I Norge havde de olien!,

I Danmark har vi fortsat landbruget i EU!

Jens Otto Krag vidste hvad han gjorde!

Sikrede velfærden og ferierejserne i tre generationer!

Nu stiller Mette Frederiksen spørgsmål ved holdbarheden i længden!

Biologiske processer:

Køer prutter og grise har smertegrænser og landmænd kan få ondt i økonomien.

Mette Frederiikksen kræver “forbehold på dyretranssportområdet”!

En klar vindersag ved det næste folketingsvalg!

DF er allerede med på vognen!

Flertallet er hurtigt i hus!

Men husk at det koster kassen!

Dyrevelfærden i top! Flyene bliver stående i Billund og Kastrup!

Danskere kan prioritere præcist som de vil!

EU valget bliver enkelt!

Dyrevelfærdspartierne scorer kassen i et solbeskinnet Danmark, hvor Sydens sol er total unødvendig.

Dyrene har vælgerne med sig!

Kød og mælk kommer til at koste det dobbelte!

Rettidig omhu! Hold ferie i Danmark! Og glæd dig over at dyrene ikke skal ud at rejse!

EU har desvære aldrig været andet end de riges slaraffenland med ret til at udnytte den laveste fællesnævner. Der findes ingen social og menneskelig dimension i det som startede som et kul- og stålfællesskab.

Et elite projekt uden folket kan kun ende galt.

Kunne man forestille sig, at de fyrede slagteriarbejderes kolleger i transportbranchen på et tidspunkt finder ud af, de da ikke længere har lyst til at hente affald, levere brændstof, levere andet nødvendigt til de første uger af grisenes liv til de grisefabrikker, der kører smågrise ud af Danmark og dermed er med til at nedlægge danske slagteriarbejdspladser?

Visse situationer kan være en følge af faktorer, der påvirker hvad vi tænker og gør.
Der dør i DK 28900 pattegrise om dagen ( en utilsigtet bivirkning af den måde dyrene bliver behandlet)
Dette tal er bekræftet af DR. De troede også først at det var om året eller pr. måned.

Med den forudsætning lyder Hommelhoffs udtalelse lidt hul: Vi synes, at vi har et rigtigt godt og sundt og et for Danmark rigtig godt eksporterhverv i at sende smågrise ud af landet.
Det drejer sig vist mere om at miskreditere regeringen og så tvivl om dennes hensigter.

Dertil kommer at såvel opdræt som slagterier som er ejet af erhvervet selv, landmænd er vel et lidt gammeldags udtryk, industri lignende interessegrupper er vel mere tæt på sandheden. Da det for begge parter gælder at få den sidste millimeter med, kan der hurtigt opstå en interesse konflikt.

Landbruget selv var hovedfortaler for EF medlemsskab, uden dette ville erhvervet bukke under.

Summa sumarum: landbrug mv. ligger vel som de selv har redt, men et eller andet sted må der være nogen der tjener pengene ?