Debat: Vognmandsblokade er en lakmusprøve for regeringen

Trods modstanden mod ny afgift, må alle fingre krydses for, at regeringen ikke mister modet og tøver med at få gennemført nødvendige grønne tiltag, mener Birk Grave fra Frit Forum.
Foto: Netavisen Pio/Jan Kjærgaard
Vognmænd protesterer mod den kommende kilometerafgift foran Christiansborg 4. april
”Undskyld vi blokerer – vi gør det for din og min fremtid!” Sådan stod der på bannere, der hang ad lastbilernes side, da de forleden blokerede gader og stræder Danmark over.

Anledningen var aftalen om at indføre en grøn vejafgift, der fra 2025 vil betyde, at lastbilchauffører gennemsnitligt skal betale 1,30 kroner per kilometer, de kører.

Fra den socialdemokratiske studenterorganisations Frit Forums side skal det lyde, at det ikke var for vores fremtids skyld, at lastbilchaufførerne blokerede vejene – selvom det er det, der blev påstået.

Tværtimod er det stik imod vores ønske!

For ikke bare besværede det morgentrafikken, det var endnu en tunnelsynet modstand mod et indgreb, nødvendigt for at sikre en grøn omstilling af vores samfund.

Naturligvis er lovlige demonstrationer og blokader altid velkomne og en fantastisk manifestation af demokratiet. Men det er vigtigt at huske, at klimakrisen er vores tids største udfordring. Og den vigtigste.

Vi kan ikke undervurdere betydningen af at handle nu for at bekæmpe klimaforandringerne. Det er en reel trussel, der kræver drastiske foranstaltninger.

Regeringen må ikke miste modet

Vejen mod en grønnere fremtid kræver flere aftaler og tiltag, der forventeligt bliver svære at sluge for både os individer, men også visse brancher og erhverv.

Vejafgiften er blot et eksempel på en sådan aftale, hvor forureneren betaler prisen for at skade klimaet og udlede giftige gasser, som vores børn og venner skal indånde til daglig.

Men trods blokade, demonstration og politiske skældsord må alle fingre krydses for, at regeringen ikke mister modet og tøver med at få gennemført kritisk nødvendige grønne tiltag.

For der skal flere til. Viljen og modet skal være der, når der skal tages fat i de sektorer, der har de største udledninger, og kræve forandringer.

Paradoksal borgerlig modstand

Forandringer er nødvendige, for alternativet, ikke at gøre noget, er langt værre. Hvis vi ikke handler nu, risikerer vi at se en gyserfilm blive til virkelighed.

Død, sult og tørst er reelle scenarier, der allerede udspiller sig i dag.

Vandstande der vil stige og millioner af mennesker vil blive nødt til at flygte - også til Danmark.

Det er derfor i sig selv også ironisk, at Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige, der har kæmpet en lang kamp for at begrænse antallet af flygtninge, ikke vil tage simple skridt - såsom at støtte vejafgiften - for at afbøde konsekvenserne af de klimaforandringer, de burde frygte mere end alt andet.

Så kære lastbilchauffører, I blokerede ikke for vores fremtid. Jeres CO2-udledninger gør. Og jeg håber, at regeringen kommer i mål med flere ting, som I bliver forargede over.

For grøn omstilling er en udfordring så stor, at vi må se i øjnene, at det ikke omstilling uden ofre.

Birk Grave er landsformand i den socialdemokratiske studenterorganisation Frit Forum.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

I dag kan man læse på Berlingske tidende, at Bertel Haarder mener lastvognschauffører er kommunister. Bertel mener tilsyneladende at virkemidler som strejker og aktioner for at vise sin utilfredshed er kommunisme.

Jeg tror det er på tide Bertel tager sig en morfar og går tidlig i seng.

Hvor var Bertels kommunisme udtalelser, da landbruget blokkerede København med deres traktorer under mink balladen?

Sådan en udtalelse fra Bertel Haarder mener meget om udrensningen af fagforeninger i USA før i tiden. Her blev utilfredse lønmodtagere også betragtet som kommunister.

-

Chicago 1894, Tropper fra militæret sættes ind. Jernbanestrejke slåes ned. 34 dræbes.
Colorado 1914, Tropper fra militæret knuser minearbejderstrejke.
West Virginia, 1920-21 Tropper fra millitæret griber ind overfor minearbejdere med bomber.
Washington DC, 1932 Tropper fra militæret griber ind overfor protester fra krigsveteraner fra 1. verdenskrig.
Detroit, 1943, Tropper fra militæret knuser oprør blandt afroamerikanere.
Detroit 1967, Tropper fra militæret sættes ind mod afroamerikanere, 43 dræbt.
USA 1968, Efter Martin Luther King er myrdet udstationeres 21.000 soldater i de amerikanske storbyer.
Virgin Islands 1989, Tropper fra militæret sættes ind mod afroamerikanere på St. Croix efter storm.
Los Angeles 1992, Militær og Marines sættes ind mod oprør mod politibrutalitet.

Også i nutiden er det op ad bakke for at få ordenlige løn- og arbejdsforhold for de lavtlønnede i USA.

Jo, folket skal kende sin plads for at sikre friheden i USA. Og folkets frihed? Ja, det er bare kommunisme. Det amerikanske folk ved, hvad der venter dem, hvis de udviser deres utilfredshed.

For det første håber jeg ikke at det er chaufførerne selv der vil blive afkrævet 1,30 kr pr kørt kilometer.
For det andet overvurderer I behovet for en grøn omstilling, og I glemmer totalt at netop godt med CO2 i atmosfæren er en garant for en mangfoldighed af grønne vækster. CO2 er ikke nogen giftig gas! At klimaet bliver smule varmere er da glædeligt, ikke en trussel for noget som helst. Død, sult og tørst har altid været trusler for menneskeheden, men I har tydeligvis set for mange gyserfilm eller læst for meget klimapropaganda fra klimakirken.
Studer seriøse videnskabsfolk, ikke folk der aflønnes af klimakirken.

“Vejafgiften er blot et eksempel på en sådan aftale, hvor forureneren betaler prisen for at skade klimaet og udlede giftige gasser, som vores børn og venner skal indånde til daglig.”

Forureneren?

Men hvad med alle hælerne?

Alle der aftager de varer som vognmændene kører ud med alt imens de forurener?

Fjern forureneren og der er ingen varer på hylderne eller i alle de elektroniske bokse!

Præcist som det så ud i de kommunistiske lande!

Den dag alle afbestiller varerne stopper forureningen!

Et glas mælk!

Jo tak!

Men koen prutter jo og forurener?

Altså væk med koen!

Og det sidste glas mælk er drukket!

Hvad skal vi så spise?

Hvad er det næste vognmanden skal fragte ind?

Ris fra Kina? Eller bælgærter fra Nordjylland?

Der er stadig forurening!

Med mindre 1000 kinesere må cykle varerne frem på longjohns!

Men hvad spiser kinesere?

Og hvor kommer deres kost fra?

Ja, sådan er der så meget Mette og Lars og de nye ledere i Venstre ikke har overvejet!

CO2 må ned!

Ja, men hvordan på den mest forstandige måde?

Lastbilchaufføren og den almindelige dansker uden for Danmarks fire storbyer har ikke set den virkelige fornuftige ide endnu!

Storbyerne flyder over af floskel-velfærds-klima-forbrugere, der ikke fatter hvor varerne reelt kommer fra!

Fra jord til bord!

Cafelatte-sekmentet er klimakrisens største fare!

Når hylderne er tomme som i de gamle kommunistiske lande, ja, så falder ikke blot kommunismen, ja, så falder kapitalismen, og alles kamp mod alle overtager alle ismer!

Vent blot og se!

Lastbilchaufførerne har fat i den lange ende!

De ved hvor varerne bliver hentet!
De ved hvordan varerne bliver transporteret!
De ved hvor varerne afleveres!
De ved hvordan affaldet derfra sidenhen håndteres!

Her er ingen naivitet!

Politikerne rammer virkeligheden!

De grønne vælgere i storbyerne møder virkeligheden!

Ingen cafelatte på fortovsrestauranterne!
Og gaderne fyldte af sorteret affald!

Naivitet og virkelighed kan med lidt held mødes i en langsigtet teknologisk udvikling!

Gulerod eller pisk!

Mette Frederiksen kender kun til pisk!

Jo før hun ender som NATO-general desto bedre!

Mette elsker krig!

Lastbilchauffører elsker at løse opgaver fra virkeligheden!

Vognmandsblokaden er en lakmusprøve på danskernes sunde fornuft!

Spørg enhver håndværker i Vestjylland?

De holder med vognmændene og trækker let på smilebåndet:

Ær di æt klogere øver i kjøvenhavn!

Annonce

Annonce