Raser over flyafgift på 13 kroner: De svageste danskere får ikke længere råd til at flyve på ferie

For meget og for lidt. Et udspil fra regeringen om at lægge afgift på indenrigsflyrejser får kritik fra både højre og venstre side i Folketinget.
Foto: Københavns Lufthavn
Regeringen fremlagde tirsdag et udspil, hvor man lægger op til, at Danmark som det første sted i verden skal indsætte det første klimaneutrale indenrigsfly - og det skal ske allerede i 2025.

Samtidig er det ambitionen, at samtlige danske indenrigsfly i 2030 skal flyve på grønt brændstof.

Regeringen vil derfor afsætte 1,8 milliarder kroner til at udvikle grønne brændstoffer, og de penge skal skaffes via en afgift på 13 kroner pr. passager.

”Vi går foran og vil udvikler de grønne brændstoffer, der er altafgørende for omstillingen af luftfarten. Vi har allerede investeret i støtte til produktion af grønt brændstof, og nu sikrer vi også efterspørgslen og skubber dermed for alvor gang i markedet,” siger klima-, energi- og forsyningsminister, Dan Jørgensen i en kommentar.

Han peger på, at regeringen allerede har afsat over tre milliarder kroner i støtte til produktion af grønne brændstoffer.

Samtidig vil den grønne skattereform bidrage til, at det bliver dyrere at anvende fossile brændstoffer og mere attraktivt at vælge den grønne vej, hedder det i en pressemeddelelse.

Kølig modtagelse

Udspillet får en kølig modtagelse blandt de øvrige partier i Folketinget.

Venstre bryder sig bestemt ikke om ideen med at lægge afgifter på flybilletter.

Partiets klimaordfører Marie Bjerre siger til Ritzau ifølge Berlingske, at hun hellere ser, at der findes en EU-løsning for at booste grøn flytrafik og udviklingen af grønt flybrændstof.

“Det er selvfølgelig velkendt, at det med en afgift ikke er noget vi i Venstre synes godt om. Men vi er klar til at gå til forhandlingerne, for vi synes det er vigtigt at få grønne brændstoffer til vores fly,” siger Marie Bjerre.

Samme melding kommer fra de Konservative, som ikke er tilhænger af en passagerafgift på flybilletter. K vil ligesom Venstre i stedet lægge en afgift på konventionelt flybrændstof.

Forhindrer de svageste i at flyve

Hos det nye parti i blå blok, Danmarksdemokraterne (DD), er der stor skepsis over for en passagerafgift.

I et opslag på Twitter skriver partiets gruppeformand Peter Skaarup:

“Vi står midt i en gigantisk energikrise, hvor både el, varme og transportpriser stiger. Og så vil regeringen indføre en passagerafgift, så de svageste danskere ikke længere får råd til at flyve på ferie. Tak for kaffe!” lyder salutten fra Skaarup.

placeholder

Rød skuffelse

Regeringen støttepartier Enhedslisten, SF og De Radikale, har tidligere hver for sig foreslået flyafgifter på mellem 100 og 125  kroner pr.billet - og op til 800 kroner for flyvning på længere distancer

Overfor TV2 kalder SFs skatteordfører Carl Valentin regeringens udspil for useriøst. Med forslaget om en afgift på 13 kroner viser regeringen, at den ikke har forstået klimakrisen, mener han.

Hos de radikale kritiserer klima- og transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, regeringens udspil til en flyafgift, og kalder ambitionsniveauet “alt, alt for lavt”.

“Vi foreslog i Radikale Venstre et klimabidrag et sted mellem 50 og 300 kroner. Flybranchen selv foreslog 30 kroner. Så regeringens forslag på 13 kroner må siges at være i den meget uambitiøse ende. Det beløb skal forhandles markant op, siger Rasmus Helveg Petersen til TV 2.

Henrik Rasch er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Det er et yderst balanceret forslag, må gerne komme lidt højere op for min skyld, og har folk ikke råd til at flyve, så må de tage toget eller blive hjemme og nyde Danmark, vi har masser af smukke steder.

Hvorfor overhovedet indenrigsfly - bortset fra f.eks. til/fra Bornholm

Hold videomøder - og hvis det kun er et par gange om året 'man' skal rejse på tværs af DK så overlever man nok den ekstra rejsetid f.eks. med tog

.

I princippet har du ret, men så skulle man nedlægge alle de lufthavne, der kun benyttes indenrigs, og det har jeg sgu svært ved at se for mig.

Er en/flere af dem ikke militære? - så er de jo ikke afhængige af civil trafik
Bornholm er jo lige blevet (bliver stadig) benyttet af F16
.

Man kunne jo starte med at lukke de underskudsgivende lufthavne i Århus og Odense (Beldringe) som begge kun overlever fordi ejerkommunerne (skatteyderne) dækker deres millionunderskud.

Helle.
De 13 kroner er vel bare en drink mindre. Dem der vil på bus rejse til jul 150 kr til olie tillæg.
Ole Kloster Simonsen

Jeg ved sgu ikke, hvor meget drink man får for 13 kr.

Helle.
De 13 kroner er vel bare en drink mindre. Dem der vil på bus rejse til jul 150 kr til olie tillæg.
Ole Kloster Simonsen

Det er godt nok et meget beskedent beløb, der lægges ud med her. Men ok, så er der da plads for støttepartierne til at score en nem sejr og en masse god omtale. Og støttepartierne skal jo også plejes.

Nej Ø og SF og R får ikke forhøjet det særlig meget, vi skal stramme op, ikke øse penge ud, nationalbankdirektøren har være ude og sagt besparelser for 20- 25 milliarder, så Wammen får travlt.

13 kroner er alt for lidt, - det er svært at finde ud af om man skal græde eller grine...Det er SÅ skuffende.
Det er endnu et eksempel på at Socialdemokratiet forsøger at udsætte en seriøs realisering af klimatiltag til efter valget.
Det er både frustrerende og skuffende at vi ikke kommer videre.

Jamen har ingen da opdaget at det hele kun er for dem der har RIGELIGT i forvejen. Og at alle andre der ikke har, bare må nøjes med at trække vejret. Det er "fattigrøvens lod". Et helt liv på spanden. DESVÆRRE. Det bliver helt sikkert og mere desværre aldrig anderledes.

Annonce