Deltag, vind og læg dig under kniven: Influencer-reklamer til unge bliver fortid

Fra nytår vil det være slut med reklamer til unge for plastikkirurgi og solarie.
Foto: Unsplash, Mateus Campos Felipe
Folketinget vil sætte en stopper for markedsføring af uegnet karakter til børn og unge på nettet.
Deltag i konkurrencen om at vinde et gratis numse-løft. Få lavet dine bryster større hos en klinik i Tyrkiet. Få rabat på dit første køb af et tandblegningssæt.

Det skal være slut med markedsføring af kosmetiske indgreb, botox og solarie til unge. Nogle af de ting som influencers reklamerer for på sociale medier i bytte med en gratis operation og et samarbejde.  

Folketinget indgik torsdag en aftale om skærpe kravene til markedsføring af produkter, der vurderes uegnede for børn og unge under 18 år.

Det er f.eks. kosmetiske behandlinger, solarier, slankeprodukter og tatoveringer.

Vil gøre nettet trygt for børn og unge 

Aftalen er indgået med regeringen og dens støttepartier, samt Alternativet og Frie Grønne og er en del af regeringens udspil om sociale medier fra august.

Formålet er at komme en udvikling til livs, hvor flere befinder sig på de sociale medier, samtidig med, at markedsføringen af produkter online bliver mere populært.

Vores børn bruger rigtig meget tid på de sociale medier

Med lovændringen vil regeringen og aftalepartierne sikre, at børn og unge ikke eksponeres for skadeligt markedsføring, når de færdes på nettet:

“Jeg tror, at mange forældre kan nikke genkendende til, at vores børn bruger rigtig meget tid på de sociale medier. Derfor skal vi sørge for, at vores børn ikke bliver udsat for skadeligt og uegnet markedsføring, når de scroller gennem feedet,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i en pressemeddelelse.

Influencers reklamerer for plastikkirurgi 

Lovændringen kan få betydning for den 25-årige kendis og influencer, Linemaria Busk, der tidligere har lavet reklame for blandt andet plastikkirurgi for sine 98.000 følgere på Instagram.

Her får hun foretaget skønhedsoperationer i udlandet, der er delvist betalt af klinikken, som hun derefter reklamerer for.

Hun kan godt se, hvorfor politikerne vil skærpe kravene til markedsføringen, men understreger, at man trods alt skal være 18 år, for at få lavet kosmetiske indgreb.

“Jeg kan utroligt godt forstå, at der er blevet sat spørgsmålstegn ved nogle former for markedsføring. Men uanset hvad, så er der jo en aldersgrænse på for eksempel plastikkirurgi,” siger Busk til Netavisen Pio og fortsætter:

“Jeg har et ansvar for at reklamere for noget, som jeg kan stå indenfor, og så har jeg et ansvar for mine følgere, som har alle aldre. Jeg kan godt se, at det er forkert, at folk på femten år kan se, at jeg får lavet botox for eksempel. Men igen, de kan ikke gå ned og få lavet botox, fordi de er ikke gamle nok.”

Der er grænser 

Linemaria Busk har primært følgere på Instagram, der er mellem 18 og 24 år, mens 13 procent af hendes følgere, er mellem 13 og 17 år, fortæller hun til Netavisen Pio.

Selvom hun reklamerer for skønhedsoperationer, er der dog grænser for hvad hun vil reklamere for, herunder solarie og tandblegning.  

Hvordan kan det være, at du vil reklamere for plastikkirurgi men ikke solarie?

“Jeg kan godt se, hvad du mener, når du stiller plastikkirurgi op mod solarie, og at jeg godt kan reklamere for plastikkirurgi, men ikke for solarie. Men jeg ville ikke kunne reklamere for solarie, fordi det kan alle hoppe ind i,” siger hun.

 Linemaria Busk
Influencer og kendis-personlighed, Linemaria Busk, efter sin næseoperation.
Foto: Linemaria Busk

Unge inspireret flere steder 

Debatten om reklame af blandt andet plastikkirurg har raset på de sociale medier, og selvom det kan være problematisk at reklamere for skønhedsoperationer, drager unge mennesker inspiration alle vegne fra, mener Busk.

“Vi bliver jo alle sammen inspireret på alle mulige punkter. Om vi ser nogle i supermarkedet, i tøjforretningen eller i byen om aftenen. Vi går jo alle sammen og har et eller andet form for ideal oppe i hovedet, og det er jo forskelligt fra person til person,” siger hun til Netavisen Pio.

Et ulige forhold 

Den nye skærpelse vækker begejstring hos Center for Digital Pædagogik, der arbejder for at øge trivslen blandt børn og unge på nettet.

Rigtig mange børn og unge ser op til influencers

Forholdet mellem influencer og følger er nemlig præget af en ulige magtfordeling, som kan blive udnyttet af en lille gruppe influencers, mener Christian Mogensen, der er specialkonsulent i organisationen.

“Rigtig mange børn og unge ser op til influencers i et ulige forhold, hvor influenceren tilskrives rigtig meget magt og tillid over for den unge, hvor de ofte opfattes som rollemodeller eller ældre søskende. Det er der nogle - meget få, influencers, der udnytter, til at sælge nogle produkter eller en livsstil, som vi ved er uhensigtsmæssige for børn og unge,” siger han til Netavisen Pio.

Derfor skal deres fra politisk side etableres nogle fair spilleregler, mener han:

“Helt overvejende, så er den nye lovgivning en rigtig positiv ting for børn og unges trivsel på nettet. Forældre har selvfølgelig et ansvar i forhold til denne her snak, men vi er nødt til at have en lovgivning som muliggør, at den snak foregår på nogle fair præmisser”.

Ændringen i markedsføringsloven vil træde i kraft fra d. 1 januar.

Sarah Victoria Gratløv er studentermedarbejder på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Jeg er dybt bekymret over disse såkaldte influenceres fremtid. Nogle (voksne) burde fortælle dem at de er ude på meget, meget dybt vand. I de sidste par dage har jeg tilfældigvis mødt samme yngre kvinde med botox i overlæben et par gange. Gyseligt syn.
Det hele skal åbenbart prøves af disse influencere: Tatoveringer, piercinger, botox, analblegning (eller var det kun i Cirkusrevyen?), kirurgiske indgreb oma.
Et almindeligt fysisk arbejde plejer at kunne kurere en del af den slags, men helt grundlæggende må jeg sige: Kære unge piger, I er gode nok som I er. Lav jer venligst ikke om med kunstige indgreb.

Undskyld men man kan ik få Botox i læben Botox lammer muskler så man ikke rynker sin hud, det du mener er nok at hun havde fået forstørret sine læber med noget som hedder Filler.

Tak for korrektionen. Jeg kendte ikke til Filler.
Jeg vil stadig fraråde ethvert ungt menneske at lave om på sig selv med mindre der er en medicinsk begrundelse bag.
Jeg kender ingen der er blevet kønnere eller rigere af at blive tatoveret, piercet eller fyldt med Filler og lignende ting.

Blå blok, hvorfor er I ikke med i aftalen? Skam Jer!

Annonce