Sejler fagbevægelsen under falsk flag?

Er det falsk markedsføring, når 3F smider penge efter Facebook-grupper, der ligner græsrodsinitiativer, eller er forbundet bare foran sine modstandere, i kampen om den offentlige opinion?
Foto: Flickr. Niklas Morberg
“Stop underbetalingen og giv de unge deres overenskomst tilbage” lyder det fra den fyrede tjener og tidligere tillidsrepræsentant hos restaurantkæden Jensens Bøfhus, Sinem Demir.

placeholder

Hun er ansigt udadtil for facebook-gruppen "Store Bøffer, Små Hjerter" der med 5.697 medlemmer organiserer lockoutede 3F-organiserede tjenere og deres sympatisører til faglig kamp mod Jensens Bøfhus.

Konflikten startede i foråret 2020 - samtidig med den første corona-nedlukning, hvor Jensens Bøfhus opsagde sin overenskomst og lockoutede de tjenere der var medlemmer af 3F.

Ingen bøffer og ingen kompensation

Arbejdskampen har, ud over dårlig omtale kostet bøf-kæden sin corona-kompensation, for i Socialdemokratiets optik er det at blande sig i en arbejdskonflikt, hvis staten støtter en af parterne.

Det har til gengæld politiseret sagen i en grad, hvor borgerlige politikere og medier er gået aktivt ind i konflikten på restaurantkædens side.

Derved er den langvarige konflikt blevet næste kapitel i sagaen om klassekampen, hvor fagforeningerne og venstrefløjen står over for arbejdsgiverne og de borgerlige kræfter.

Det er en kamp om kroner og ører. Om arbejdstider og vagtplaner. Men i en moderne medievirkelighed, er det også en benhård kamp om den offentlige opinion.

Denne gang fører fagbevægelsens i kampen om den offentlige mening

Fagbevægelsen har tidligere har været under hård kritik i arbejdskonflikter som stilladsballaden på Nørrebro, hvor vrede bygningsarbejdere væltede et stillads og i lufthavnssagen, hvor en uorganiseret baggage-arbejdere blev presset til at melde sig ind i 3F.

Omvendt så tyder "Store Bøffer, Små Hjerter" popularitet på, at den offentlige sympati denne gang er på arbejdersiden.

Godt arbejde eller er bare lidt for smart?

For hvad der ikke fremgår direkte af "Store bøffer, små hjerter" er, at Sinem Demir ikke er en tilfældig lockoutet tjener.

Hun er også professionel politiker. Hun er både hovedbestyrelsesmedlem, folketingskandidat og sidder i Københavns Borgerrepræsentation for Enhedslisten.

Det fremgår heller ikke nogen steder, at 3F ifølge Altinget har brugt 110.000 kr. på gruppen og det kræver blot en tur på Google for at se at administratoren af gruppen er ansat i 3Fs gruppe for Privat Service, Hotel og Restauration.

Er ikke i strid med reglerne, men…

Ikke overraskende vil direktør hos Jensens Bøfhus, Anders Nikolajsen, gerne udtale sig til Altinget om kampagnen, som han nødigt vil “give en etisk eller moralsk vurdering”.

Så er det vist på plads.

Men også professor i markedsføring på CBS, Jan Trzaskowski og direktør for Kreativit & Kommmunikation, der er brancheforeningen for kommunikations- og lobbyistbranchen, Charlie Stjerneklar udtrykker betænkning ved kampagnen, som de dog begge understreger ikke er i strid med reglerne.

Astroturfing eller moderne digital aktivisme?

I USA kalder man det “astroturfing” når en virksomhed eller organisation orkestrerer en kampagne, der ved nærmere eftersyn består mere af lobbyister og markedsføring, end rigtige mennesker med en sag.

Astroturf betyder kunstgræs og ligner på afstand ægte græs, men kommer man tæt på, så er forskellen tydelig. Der er ingen ægte græsrødder.

Det ville imidlertid være forkert at tale om astroturfing, når det gælder "Store Bøffer, Små Hjerter" kampagnen.

Der er ligger reel faglig aktivisme bag og det faktum, at gruppens blikfang er en revolutionær marxistisk kritiker af den traditionelt socialdemokratiske fagtop viser, at selv om kampagnen er understøttet af 3F, så er den ikke orkestreret fra 3Fs hovedkontor i Kampmannsgade.

Og hvis 3Ferne ikke ville stå ved deres støtte, så havde det nok ikke været svært at kanalisere pengene af omveje - eller finde en administrator der ikke var ansat i 3F.

Mon ikke også en dreven kommunikationsmand eller dame havde fundet på et bedre navn, end det lidt forvirrende postulat om, at bøfferne skulle være store på Jensens.

Fagbevægelsen er blevet bedre til at udnytte energien hos aktivisterne

Hvad vi er vidner til er i højere grad, at fagbevægelsen er blevet bedre til at påvirke meningsdannelsen på de sociale medier.

Historisk har man i 3F været mere til traditionelle topstyrede projekter som SKÆVT-kampagnen der i 2011 væltede Lars Løkkes første regering.

Men med “Store bøffer, små Hjerter” udnytter 3F energien hos de faglige aktivister, der ellers ved de seneste overenskomstforhandlinger har været en hovedpine for fagtoppen og som under sygeplejerskekonflikten truede med at tage magten fra Dansk Sygeplejeråd.

Køber troværdighed

Jeg har tidligere kritiseret 3F for ikke at bruge fagforeningens mange sympatisører mere offensivt på de sociale medier.

Derfor mener jeg også, at det er klogt af 3F her vender kommunikationspyramiden på hovedet og får budskabet ud der hvor troværdigheden er størst: Nemlig i bunden.

En lockoutet tjenerinde har større troværdighed end en fagboss med stjerner på skuldrene.

Det er en fremgangsmåde vi også har set med initiativet “Luftens Helte”, der samler modstandere af Ryanairs sociale dumping i danske lufthavne.

I stedet for at overlade online-aktivismen til brokhoveder der ofte er lige så rasende på fagbevægelsen som på arbejdsgiverne, vælger fagforeningerne at spille en aktiv og støttende rolle.

Inspirationen kommer blandt andet fra virksomheden “Deltagerdanmark”, der rådgiver fagbevægelsen til at blive bedre til at aktivere sine medlemmer og sympatisører.

Tager luften ud af den traditionelle faglige kamp

Faren ved at understøtte den form for digital aktivisme er, at den risikerer at tage luften ud af den traditionelle faglige kamp.

Som sygeplejerskekonflikten viste, så er der en nådesløs logik der afgør hvem der vinder en faglig kamp. Og det er ikke dem med flest likes på facebook eller som hele Danmark elsker.

Arbejdskampe er krige. De vindes af dem som er bedst organiseret og har flest ressourcer.

Hvis den faglige aktivisme flyttes over på alle mulige andre platforme, hvad skal arbejderne så med Organisationen med stor O. Med tillidsrepræsentanter, forbundshuse og trepartsforhandlinger?

Facebook-aktivisme under de røde faner

Omvendt er der ikke noget til hindring for, at den nye online-aktivisme kan fungere sammen med den klassiske faglige kamp.

Mange af dem der er aktive i “Store Bøffer, Små Hjerter" er også dem der demonstrerer med røde faner foran restauranterne.

Da arbejderbevægelsen var ung brugte man ivrigt de nye teknologier som telegraf, jernbaner og trykkerier til at organisere klassekampen.

Set i det perspektiv er det underligt, at det har taget 3F så længe, at få øjnene op for nødvendigheden af at udnytte de sociale medier til at præge opinionen.

Men i den nuværende situation, hvor de traditionelle medier mister gennemslagskraft, og hvor meningsdannelsen flytter over på platforme som Facebook, Twitter og, ja - TikTok, må fagbevægelsen holde sig til og være til stede.

Derfor vil vi fremover se flere eksempler på fagforeningsstøttet SoMe-aktivisme.

Niels Jespersen er chefredaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Hørt! En lockoutet tjenerinde har større troværdighed end en fagboss med stjerner på skuldrene. Og en lockoutet tjener, der støttes af en fagboss med stjerner på skuldrene, har større gennemslagskraft end de borgerlige bladsmørere.

Yderligere argumentation er overflødig.

Det er en god beslutning at lytte til kritikken og rette ord som “covergirl” om en faglig aktiv kvinde. Men hvorfor fremgår det ikke at artiklen er blevet redigeret?

Det her altså for lavt. Hvorfor må en fyret tillidsrepræsentant ikke optræde i en kampagne bare fordi hun også er politisk aktiv.

Hvorfor er det et problem at hun engang har været medlem af en marxistisk bevægelse hvor Niels Jespersen iøvrigt også selv var medlem.

At kampagnen støttes af 3F er der vist ingen i Danmark der er i tvivl om og den er jo både berettiget og effektiv.

Har man på Pio mon et generelt problem med at behandle kvindelige tjenere med anderledes navne ordentligt eller var det bare et tilfælde at det også var en kvindelig tjener med et anderledes navn man tabte en sag til i pressenævnet.

Hvorfor læser du i artiklen, at en fyret tillidsmand ikke må det? Har du overhovedet læst artiklen?

Her er et citat, der siger præcist det modsatte:

"Derfor mener jeg også, at det er klogt af 3F her vender kommunikationspyramiden på hovedet og får budskabet ud der hvor troværdigheden er størst: Nemlig i bunden.

En lockoutet tjenerinde har større troværdighed end en fagboss med stjerner på skuldrene."

Det er mit klare indtryk fra debatten på Facebook, at de fleste der gerne vil kommentere på denne artikel, kun har læst den første halvdel, som består af saglige beskrivelser af, hvorfor der overhovedet er en debat, men har glemt at læse den anden halvdel, som roser kampagnen og 3F.

Prøv lige at læse fra start til slut igen.

Niels har været inde og rette artiklen flere gange

Den tidligere chefanklager for krigstribunalerne i Rwanda og det tidligere Jugoslavien, Carla del Ponte, sagde det ligeud i weekenden: Tiden er inde til at udstede en arrestordre mod selveste Ruslands præsident, Vladimir Putin.

Herfra skal lyde et: »Gør det!« For ingen uden for Ruslands censur kan jo længere være i tvivl om, at der er begået grove russiske krigsforbrydelser i Ukraine og stadig bliver det. Det er for længst dokumenteret. I ord og billeder: gennemsmadrede ukrainske byer som Mariupol, Mykolajiv, Tjernihiv, Kharkiv og Kyiv-forstaden Irpin.

“Stop Putin og giv de unge deres liv tilbage”.

"Store bøffer, små hjerter" spiller på Jensens Bøfhuses slogan "Store bøffer, små priser".

Annonce