Men selvom lærergerningen trak mere i hende, endte hun alligevel med at vælge at blive journalist.
“Folk syntes sgu, det var federe, når jeg sagde, at jeg gerne ville være journalist. Det var som om, der var mere prestige i det. Det blev mødt med åbenhed og nysgerrighed. Når jeg talte om lærerdrømmen, var det bare sådan, ‘det kan du altid blive’”, siger Julie Kiner til Netavisen Pio.
I dag er hun uddannet som meritlærer og arbejder på Brønshøj Skole. Oprindeligt har hun taget kandidatuddannelse i journalistik, hvorefter hun arbejdede på DR.
Selvom Julie Kiner var glad for at arbejde som journalist, så trak den gamle drøm om at arbejde som lærer stadig i hende.
Som ung var hun påvirket af omverdenens reaktioner, men i dag har 32-årige Julie Kiner valgt karrierevej uanfægtet af, hvad andre siger eller mener. Og det har hun ikke fortrudt.
“Det, at være lærer, er følelser, og det er livshistorier. For nogle af de her små unger er du jo noget af det vigtigste i deres liv,” siger Julie Kiner.
Som lærer er man til stede i andre menneskers liv på en helt anden måde, end man er som journalist, lyder det fra Julie Kiner:
“Det er en omvæltning lige pludselig at være noget for nogen, hvor du skal agere professionelt, men stadigvæk have så meget personligt med i dit arbejde.”
Selvom det er en omvæltning, som til tider kan være hård, så ville Julie Kiner ikke være den foruden.
“Det giver mig noget at gøre, som er meningsfuldt på en helt anden måde, end hvad jeg har arbejdet med tidligere,” siger hun.
Og netop derfor mener Julie Kiner, at det er en skam, at læreruddannelsen ikke altid får den anerkendelse, som den fortjener:
“Det er som om, at der har været en tankegang om, at man jo altid kunne være blevet lærer. Så det er jo en mangel på respekt, eller i hvert fald ikke den samme accept af uddannelsen eller professionen som nogle andre uddannelser får“
Julie Kiner oplever tværtimod, at arbejdet burde blive anerkendt i langt højere grad.
“Jeg ved ikke, om jeg kan sige det her, uden at det lyder som noget, alle andre har sagt før mig. Men der var engang en, der sagde til mig, at når du er lærer, så er det et kald. Du tager hele dit liv med ind i det, fordi du med det samme træder ind i dine elevers rum”
Det oplever hun hver dag, når hun for eksempel lærer eleverne om grundloven, hvad man har ret til i et samfund eller hjælper dem i gang igen, hvis et barn møder i skole efter at have haft en dårlig start på dagen.
Jeg har en opgave hver dag, som er at forme mine elever til at blive gode mennesker i vores samfund.
“Jeg har en opgave hver dag, som er at forme mine elever til at blive gode mennesker i vores samfund. Det er et kæmpe ansvar, men det er også en kæmpe gave,” siger Julie Kiner.
“Mit mål er, at jeg aldrig nogensinde går hjem fra arbejde, uden der er sket noget godt for et barn,” tilføjer hun.
Samtidig vil der være et overskud på akademikerne på cirka 25.000 i 2030.
Allerede nu er der rift om de faglærte og professionsbachelorerne, når de bliver færdige med deres uddannelse.
Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik, som udkom den 8. august, har 76 procent faglærte et arbejde 3 måneder efter, de bliver færdige. Dermed tilhører de den gruppe, hvor flest kommer hurtigst i arbejde.
Herefter kommer dem, som har taget en mellemlang videregående uddannelse, hvor 61 procent var i arbejde efter 3 måneder.
Til sammenligning er 48 procent universitetsuddannede i arbejde efter 3 måneder.
Samtidig anser danskerne erhvervsuddannelser som den ungdomsuddannelse med mindst prestige, mens gymnasiet er størst prestige ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for Dansk Metal.
Således mener 2 procent af danskerne, at erhvervsuddannelser har størst prestige i samfundet, mens 37 procent mener, at det samme gælder for gymnasiet.
Netavisen Pio sætter i en artikelserie fokus på dem, som skifter spor og vælger en uddannelse, hvor der mangler hænder på trods af prestigetab og fordomme.
Dette er femte og sidste afsnit i serien. Du kan læse de andre her
Kommentarer
Det er jo meget subjektivt, sådan noget, men folk har vel ret til at mene, at journalist er mere spændende end lærer. I folkeskoler med mange kolonialister fra mellemøsten og Afrika omtales danske lærere ofte som "ludere", "hunde" og "slaver". Det er jo det, der står i koranen, at vi er.
Troll
Skolelærer eller journalist ?
Ingen af dem er vel særlig respekteret. Begge uddannelser oser af bedrevidenhed og selv-overvurdering.
Kæft, hvor er du til grin med den bedrevidende kommentar.
Det er egentlig bemærkelsesværdigt, at jobbet som journalist åbenbart er forbundet med så meget mere prestige end lærergerningen, når man samtidig kan se, at journalisters troværdighed i befolkningen generelt ligger i samme ende af skalaen som brugtvognsforhandlere og politikere.
Ja, det er virkelig bemærkelsesværdigt.
Hans Jensen og Thor får sandelig luftet nogle fordomme. Jensen om både journalister og lærere. Thor om journalister. Det gør mig nysgerrig. Kan I uddybe og begrunde jeres synspunkter? (For god ordens skyld: Jeg er både uddannet journalist og pædagog)
Både journalist og pædagog, så kan jeg godt forstå, at du ikke forstår.:-)
Du bliver nok nødt til selv at tænke over påstanden.
Du mangler stadig at argumenter for, hvor lærere og journalister oser af bedrevidenhed. Jeg venter spændt.
Du mangler stadig at argumentere for, hvorfor lærere og journalister oser af bedrevidenhed. Jeg venter spændt.
Jeg troede ellers, det var almen viden, men jeg skal da gerne finde et link til dig:
https://politiken.dk/kultur/medier/art7353349/Danskerne-dumper-journalis...
Der er ganske vist en betalingsmur, men du kan stadig se det, der er vigtigt.
Jeg kender de årlige troværdighedsmålinger, hvor politikere, ejendomsmæglere og journalister ligger i bund. Men det er jo ikke målinger der reelt afspejler disse gruppers faglighed og etiske standard.
Jeg taler heller ikke om deres faglighed eller etiske standard, som jo kan variere meget mellem individer. Jeg taler alene om deres generelle omdømme, som artiklen også henviser til.
Og det er jo med omdømme som med prestige, at det ikke nødvendigvis er fortjent eller velbegrundet. Det er der bare.
Ok, jeg køber dine referencer og henvisninger til den årlige troværdighedsundersøgelse. Men hvad er din egen holdning til journalister, brugtvognsforhandlere, politikere og andet godtfolk? Og hvilken baggrund har du selv, så jeg måske kan få lejlighed til at lufte mine fordomme.
Virkelig???
Nogle gange skal man altså bare gå i seng i stedet for at fortsætte med at løbe ind i den samme mur igen og igen med næsen først. Specielt hvis klokken alligevel er blevet et om natten.
Respekten for gode og dygtige lærere har aldrig været højere end netop nu!
Ingen almindelige mennesker fatter at nogen er i stand til at klare opgaven på nogenlunde forsvarlig vis!
Alle kender historier om hvor svært det er for skolerne at holde fast i elevernes koncentration og udholdenhed!
Det er kun de dygtigste lærere der klarer opgaven!
Det kræver et særligt gen og udholdenhed og en fremadsynethed som de færrreste journalister eller politikere har!
Lærere der har deres elevers og deres familiers og omgivende samfunds respekt, ja, de er mere værd end en oase i Sahara!
Det ved forældre alt for godt i dagens Danmark!
Lyt godt efter ved enhver festlig lejlighed!
Hvad handler snakken om?
Børnenes skolegang og læreres måde at takle “alle de nye elever” på!
Forældrene har fint deres egne bud!
Men kun de færreste søger på lærer-seminariet!
Jobbet hvor du 24-7 følges på alle sociale medier!
Troen på egne evner skal være større end både Vanougslagh og Ellemanns!
Nærmest som Mette Frederiksen og Lars Løkke!
Men ville du ønske dig dem som dansklærer og matematiklærer for dit barn de næste syv år?
"Du tager hele dit liv med ind i det, fordi du med det samme træder ind i dine elevers rum”.
Ja, men hvad for et liv? De fleste lærere har aldrig virket udenfor skolesystemets tykke murer. Og det synes jeg desværre de bærer præg af.
“Jeg har en opgave hver dag, som er at forme mine elever til at blive gode mennesker i vores samfund".
Her er min allerstørste anke mod skolesystemet. Opdragelse er forældrenes ansvar, ikke skolens.
Opdragelse må og skal være skolens ansvar, når elevernes forældre svigter det ansvar.
For mig er det svigt og udtryk for manglende opdragelse, når Nogle forældre og Nogle lærere tillader, at børn / elever kan gøre nøjagtigt lige som det passer dem over for andre mennesker - og Ikke handler mod det.
Når børn ofte slår andre børn; når børn tager fx knive eller våben med i deres skole, så er der der tale om svigt.
Og svigtet bliver kun større af, at Nogle skoleledere og Nogle forældre bare lader det passere upåtalt og uden konsekvens for de pågældende elever.
Det danske samfund har for længe godtaget "curling" som opdragelsesmetode....