Medie-nyt: Avisen.dk bliver til A4 Nu

Redaktionen har fortsat fokus på arbejdsliv og andet relevant stof for lønmodtagere krydret med underholdende stof – medie-aktør ventes at bliver ny medejer
Foto: Pressefoto: Avisen.dk
Nicolai Kampmann
I dag går det gratis online-medie A4 Nu i luften. Det afløser det hidtil kendte Avisen.dk, som indtil nu har været ejet af det kommercielle Freeway og Fagbevægelsens Hovedorganisation – gennem udgiverselskabet Avisen.dk aps.

Freeway Holding, der blandt andet ejer dating.dk, træder ud af A-Pressens udgiverselskab. Allerede i denne uge forventer chefredaktør Nicolai Kampmann at kunne præsentere en ny medejer:

Der er tale om en medie-aktør, mere kan jeg ikke røbe lige nu

”Der er tale om en medie-aktør, mere kan jeg ikke røbe lige nu,” siger Nicolai Kampmann til Netavisen Pio.

Chefredaktøren føjer til, at udgiverselskabet Avisen.dk aps skifter navn til A4 Medier aps. Navneskiftet sker i forlængelse af at den nye – endnu ukendte – medie-aktør indtræder i udgiverselskabet.

A4 Nu minder ganske meget om Avisen.dk

A4 Nu vil videreføre den journalistik, der i Avisen.dk-regi tiltrak op til 80.000 daglige brugere i starten af 2019. Det er den samme redaktionelle ledelse og medarbejderskare, der fortsætter i A4 Nu. Journalistisk kommer A4 Nu til at minde ganske meget om Avisen.dk:

”Det bliver næsten én til én den journalistisk, man kender fra Avisen.dk,” siger Nicolai Kampmann til Netavisen Pio.

Der har været en vis kritik af Avisen.dk’s underholdningsstof, men det fortsætter altså?

”Ja, det gør det. Vi har de seneste 12-14 måneder tiltrukket et meget stort publikum. Der er nogen i det publikum, som også er interesseret i underholdning og kendisstof. I min verden er det en forudsætning for at have et stort trafik-site, at det er bredt og underholdende. Hvis ikke vi har mange brugere, har vi betydeligt færre kommercielle indtægter. Banner-annoncører vil gerne i kontakt med mange brugere. Så uden mange brugere, vil annoncørerne ikke lægge annonce-kroner hos os,” siger Kampmann.

Derfor A4 Nu  

”Vi kalder os for A4 Nu af to grunde. A4, fordi vi er en del af A4 Medier. Det er den samlede platform. Herfra deler vi og eksponerer indhold på tværs af forskellige indholdsportaler om arbejdsmarkedet og vores arbejdsliv. Nu, fordi brugeren tilgår vores indhold, ja, nu. De fleste mediebrugere ser meget indhold hver dag – ikke mindst via en Iphone,” siger direktør og adm. chefredaktør Nicolai Kampmann, ifølge en pressemeddelelse.

Avisen.dk oplevede en vækst på godt 25 procent i 2018. A4 Nu vil gerne fastholde og udvide det store publikum. Men publicistisk også fortsat være et medie-tilbud til fordel for de danskere, der har brug for et stærkt fællesskab:

Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer

”Vi er også en platform for de danskere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer. Vi skal anvise løsninger og stimulere til en bred debat, om hvordan vi stadig har et organiseret og respektfuldt arbejdsmarked,” siger Nicolai Kampmann.

En større kommerciel sarbejdsaftale på vej

A4 Nu er en del af ”A4-familien”. De øvrige indholdsportaler finder man på A4 Medier.dk. Den platform blev søsat tidligere på måneden. A4 Medier vil gå i dybden og rumme flere betalingsuniverser med emner inden for arbejdsmarkedet og dansk politik. Desuden indgår A4 Medier meget snart ”en større kommerciel samarbejdsaftale”:

”Vi er en virksomhed, der gerne vil samarbejde med dem, der vil samarbejde med os. Hvor det giver strategisk mening. Den tilgang synes at vinde indpas flere steder i den danske mediebranche. Heldigvis,” siger Nicolai Kampmann, ifølge pressemeddelelsen.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Annonce