Annonce

Metal Luftfart: “Ryanair er ikke begyndt at elske os, men de er blevet klogere”

Lavprisflyselskabet har fundet ud af, at man ikke kan drive forretning i Danmark uden overenskomst, lyder det fra forhandlingschef hos Dansk Metal.
Foto: Ryanair
I sidste uge kunne Ryanair oplyse, at lavprisselskabet - efter otte års fravær - til december igen åbner en base i København. Og det sker med en overenskomst for piloter og kabinepersonale indgået med fagforbundet Dansk Metal.

Hos Metal Luftfart er man meget tilfredse med aftalen:

“Ryanair er som alle andre arbejdsgivere. Men Ryanair er kommet frem til den erkendelse, at skal de drive en forretning i Europa, så er de nødt til at indgå aftaler med fagbevægelsen. Ryanair er ikke begyndt at elske os, men de er blevet klogere,” siger forhandlingschef hos Dansk Metal, Keld Bekkelund, til Netavisen Pio, og føjer til:

Nu er Ryanair i mellemtiden blevet ganske klar over, at den danske fagbevægelse er stærk

“Tidligere ville Ryanair jo ikke indgå aftaler med fagbevægelsen i Danmark. Det var på den baggrund, at Ryanair tilbage i 2015 måtte opgive at have base i Danmark. Nu er Ryanair i mellemtiden blevet ganske klar over, at den danske fagbevægelse er stærk. De har derfor indgået overenskomst med os - og nu kan Ryanair så igen operere fra Danmark.”

Det er aftalt med Ryanair, at overenskomstsaftalen mellem Ryanair-selskabet Malta Air og Metal Luftfart fra først på året også gælder i København:

“Kabinepersonalet og piloter har fået ordnede forhold og overenskomst. Så er det klart, at leveomkostningerne i København er højere end i Billund. Det går vi efter at få dækket ind ved kommende forhandlinger.”

Dækker omkring 100 piloter og kabinepersonale

Overenskomst dækker, ifølge Bekkelund, omkring 100 piloter og kabineansatte.

Bekkelund anslår, at piloternes årsløn med aftalen vil ligge på omkring 600.000 kroner, mens kaptajnernes årsløn løber op i omkring 1,2 millioner kroner.

at kabinepersonalet med overenskomsten kommer til at tjene omkring 350.000 kroner om året

Bekkelund anslår, at kabinepersonalet med overenskomsten kommer til at tjene omkring 350.000 kroner om året. Kabinepersonalet lagde vægt på her og nu at få den højest mulige løn.

På pensions-siden har Metal Luftfart og Ryanair derfor aftalt en optrapningsordning, så kabinepersonalets pensionsordning i sidste ende vil følge industriens overenskomst.

Kabinepersonalet og piloterne har med overenskomsten fået ret til en årlig lønforhandling.

Metal Luftfart, der så dagens lys 1. januar 2022, har i dag omkring 1.500 medlemmer.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Det var også på tide at få overenskomst / godt gået Dansk Metal.

NB. Husk vore rettigheder er ikke en selvfølge og dem må vi kæmpe for hver dag.

BETAL DIT KONTINGENT MED GLÆDE.

Sådan Per Blicher. I sammenhold og fællesskab kan intet slå os.

INTET.

Så kan han lære det - det arrogante og usympatiske r.vhul Michael O’Leary

Ryanair Har regnet sig frem til de kan have et solidt overskud på trods af de danske overenskomster og lønninger. Den fornemsRyanairte opgave for de ægte danske fagbefægelser må være at bringe det budskab ud i verden. Forretninger som Ryanair har for let ved at udbytte arbejdskraft for at maksimere aktieafkastet som så mange andre i en umoralsk udbytnings kapitalistisk verden, som kun kommer de mest hensynsløse menneskler tilgode på bekostningen af de mange.

DET MÅ OG SKAL STOPPE.

Og det kan stoppes. Så let som et fingerknips. Men kun gennem fælles og solidarisk organisering.