Frygter at luftfartsjobs rykker til udlandet efter coronakrisen

Flyvebranchens Personale Union og andre luftfarts-aktører efterlyser plan til genstart af branchen, der nu har mistet mere end 2.000 jobs
Danmark har mistet godt 2.000 arbejdspladser inden for luftfartsbranchen siden coronakrisen brød ud for godt et år siden.

Det viser en opgørelse, som Flyvebranchens Personale Union (FPU) har udarbejdet.

FPU og andre luftfartsaktører opfordrer på den baggrund S-regeringen til øjeblikkelig politisk handling, og at der i samarbejde med branchen laves en plan for genstart af luftfartsbranchen.

Det er hovedbudskabet i et brev sendt til finansminister Nicolai Wammen, beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard, erhvervsminister Simon Kollerup og transportminister Benny Engelbrecht.

Få brancher har været så hårdt ramt af coronakrisen som dansk luftfart

”Få brancher har været så hårdt ramt af coronakrisen som dansk luftfart, der reelt har været nedlukket siden marts som følge af rejserestriktioner og grænselukninger. Tusindvis af mennesker har mistet deres arbejde, og gode, overenskomstsikrede jobs er gået tabt. Hvis det på nogen måde skal kunne genskabes, har vi brug for, at regeringen øjeblikkeligt sætter sig sammen med branchen og lægger en plan for, hvordan vi sikrer dansk luftfarts overlevelse,” siger Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union (FPU), til LUFTFART.Nu.

Ud over FPU er 3F, Dansk Metal, HK Privat, DI Transport og Dansk Luftfart medunderskrivere på nødråbet til regeringen.

10.000 mistede jobs

De seks luftfarts-aktører opfordrer i brevet regeringen til at indgå et samarbejde med branchen om at etablere en plan, der kan få dansk luftfart igennem og ud af krisen.  

Situationen er ikke bare alvorlig, den er katastrofal

”Situationen er ikke bare alvorlig, den er katastrofal. Det er vi i branchen ikke i tvivl om. Hvis situationen fortsætter meget længere, er spørgsmålet om dansk luftfart overhovedet kan overleve den dybe krise. Derfor har vi brug for en plan for, hvordan vi genstarter luftfarten,” siger Thilde Waast.

Dansk Industri vurderer at over 10.000 medarbejdere, der enten har en direkte eller en indirekte forbindelse til luftfartsbranchen, har mistet jobbet, siden corona-krisen ramte.

”Vi ved, at der vil være efterspørgsel på flyrejser igen. Danskerne vil på ferie, og de erhvervsrejsende har brug for at møde deres kunder og kolleger i udlandet. Men hvis ikke branchen får hjælp nu, frygter vi, at den gode danske luftfartbranche ikke vil være der til at møde efterspørgslen, når den igen stiger. I stedet vil udenlandske lavprisselskaber, der ikke tilbyder sine ansatte ordentlige vilkår, forsøge at udfylde tomrummet. Dermed vil Danmark miste gode arbejdspladser, skattekroner og sin førerposition inden for bæredygtig luftfart,” siger Thilde Waast.

Danmark havde inden corona-krisen en stærk international position med Københavns Lufthavn som trafikknudepunkt, og de seks luftfartsaktører understreger i brevet, at en stærk dansk luftfartssektor er af vital betydning for eksporterhvervene og for samfundsøkonomien.

Frygter flyselskaber dropper baser i Danmark

Selvom situationen er meget alvorlig, tror FPU på, at det vil være muligt at sikre dansk luftfarts overlevelse, hvis regeringen er villig til at sætte sig sammen med branchen.

”Der har været meget lidt hjælp til dansk luftfart, men selskaberne og de ansatte har gjort enormt meget for at tilpasse sig situationen og finde løsninger, selvom de har været presset helt op i et hjørne. Nu har vi brug for en håndsrækning fra regeringen, så vi kan få genskabt nogle af de mange jobs, der er gået tabt. Vi er klar med en række forslag, og hvis regeringen vil lytte og give den nødvendige hjælp, tror vi på, at vi også efter krisen vil have dansk luftfart. Men det kræver handling nu,” siger Thilde Waast.

frygter, at flyselskaberne i kølvandet på coronakrisen vælger at flyve ind i Danmark fra baser i udlandet

Hun og Flyvebranchens Personale Union frygter, at flyselskaberne i kølvandet på coronakrisen vælger at flyve ind i Danmark fra baser i udlandet.

Det betyder dels tab af arbejdspladser i Danmark, og at danske piloter og kabinepersonale må søge job i udlandet, hvor løn- og overenskomstvilkår vil være ringere end de danske.

Tabte luftfarts-job

Coronakrisen har kostet mange jobs blandt flyselskabernes kabinepersonale og piloter.

  • SAS og SAS-underleverandører: 810

  • Norwegian: 600

  • Charterflyselskaber (Bl.a. Jet Time og Sunclass): 400

  • Mindre flyselskaber og helikopterflyvning: 110

  • Atlantic Airways og Air Greenland: 60

  • Nyuddannede piloter, der aldrig er kommet i job: 100 

  • Samlet er der forsvundet 2.080 jobs inden for luftfarten

  • 1.850 piloter- og kabineansatte er fortsat ansat i et flyselskab, heraf er op mod 1.000 sendt hjem på lønkompensation eller på arbejdsfordeling.

Kilde: FPU

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Annonce