Annonce

Overenskomstaftale i Billund baner vej for Ryanair i København

Dansk Metal lander overenskomstaftale med Ryanair-selskab - kabinepersonale og piloter kan se frem til markante lønstigninger.
Foto: Ryanair/Piotr Mitelski Comp
Ryanair-selskab indgår overenskomstaftale med Metal Luftfart
Fagbevægelsen i Danmark lander den første overenskomstaftale - nogensinde - med Ryanair.

Det sker i form af en overenskomstaftale mellem Metal Luftfart og Ryanair-selskabet Malta Air, der har base i Billund Lufthavn.

Selskabet har hidtil fløjet fra Billund uden overenskomst i Danmark.

Aftalen baner ifølge ekspert vejen for, at Ryanair åbner en base i København.

Overenskomsten mellem Malta Air og Metal Luftfart dækker både kabinepersonale og piloter.

Det er en stor sejr for fagbevægelsen i Danmark

”Det er en stor sejr for fagbevægelsen i Danmark, at det er lykkedes at lave en overenskomst med Ryanairs datterselskab. Nu får de ansatte ordnede forhold, og vi løfter deres lønninger markant,” siger forhandlingschef i Dansk Metal, Keld Bækkelund Hansen.

Han fortæller til Netavisen Pio, at overenskomsten dækker omkring 60 personer:

“Vi organiserer alle piloterne og en stor del af kabinepersonalet. Så både piloter og kabinepersonale har deltaget i forhandlingerne med Malta Air. Det har givet os stor legitimitet under forhandlingerne.” 

Overenskomsten med piloterne er helt på plads. Den overordnede aftale for kabinepersonalet er også på plads og underskrevet – det er kun den sidste tekst, der mangler.

Ekspert: Ryanair har lært af historien

Arbejdsmarkedsforsker Steen Erik Navrbjerg fra Københavns Universitet, der har særlig indsigt i luftfartsbranchen, understreger over for Netavisen Pio, at Ryanair historisk har været imod at lave aftaler med fagbevægelsen: 

Historisk har Ryanair været meget mod at lave aftaler med fagbevægelsen

"Historisk har Ryanair været meget mod at lave aftaler med fagbevægelsen. Men siden 2017-18 har lavprisselskabet blødt op. Først anerkendte Ryanair fagbevægelsen i Storbritannien. Siden har Ryanair indgået overenskomstaftaler med fagbevægelsen i blandt andet Italien og Spanien."

Navrbjerg vurderer, at Ryanair-selskabet Malta Air har fundet det uholdbart at fortsætte i Billund uden overenskomstaftale: 

"Malta Air har fløjet uden aftale med base i Billund, og det har Malta Air nok ikke ment var langtidsholdbart. Fordi man jo havde en erfaring fra 2015, hvor der rent faktisk var en faglig kamp om retten til at indgå overenskomst. Her valgte Ryanair jo at trække sig ud af Danmark hvad angår baser i al fald."

"Ryanair fortsatte dengang med at flyve på Danmark, men fra baser i udlandet. Blandt andet fra Litauen og Polen. Det har faktisk siden 2017 gjort Ryanair til det 3. største luftfartsselskab i Københavns Lufthavn - efter SAS og Norwegian." 

Ryanairs langsigtede interesse: København

Steen Navrbjerg vurderer, at Ryanair med Billund-aftalen i hus overvejer næste skridt: 

Ryanair har måske også en mere langsigtet interesse i at indgår denne aftale

“Ryanair har måske også en mere langsigtet interesse i at indgår denne aftale. Med overenskomstaftalen mellem Malta Air og Metal Luftfart er vejen banet for at Ryanair åbner en base i København. Inklusive en overenskomstaftale mellem Ryanair og Metal Luftfart."

Keld Bækkelund Hansen og Metal Luftfart er klar, såfremt Ryanair rykker teltpælene til København:

“Hvis Ryanair åbner en base i København, så går vi selvfølgelig i dialog med Ryanair.”

Overenskomsten mellem Malta Air og Metal Luftfart løber frem til den 1. april 2026 for piloterne og den 1. april 2025 for kabinepersonalet.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet