Regering rykker deadline for klimaindsats nærmere

Senest i 2025 skal alle væsentlige beslutninger på Danmarks vej mod at reducere klimaudledningerne være truffet, lyder det fra klimaminister Dan Jørgensen.
Foto: Ulrik Jantzen
Klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S)

En ny køreplan fra regeringen sigter på, at alle beslutninger om den grønne omstilling skal være truffet i 2025.

Derfor fremlagde klimaminister Dan Jørgensen (S) onsdag en plan med 24 politiske indsatser, der skal være på plads senest i 2025.

Ellers er risikoen for ikke at komme i mål for høj. Det tager eksempelvis tid at bygge et anlæg, der kan indfange CO2, lyder udmeldingen.

”Klimakrisen er vor tids største udfordring. I Danmark ser vi på den udfordring med største alvor, og i fællesskab er vi kommet halvdelen af vejen mod vores ambitiøse klimamål,” siger Dan Jørgensen og fortsætter:

“Men vi har travlt. Sommerens brande og oversvømmelser rundt om i verden understreger på uhyggelig vis den kendsgerning. Vi må og skal videre og nå helt i mål – og derfor sætter vi nu en deadline allerede i 2025 og præsenterer en samlet køreplan."

Vil genåbne allerede indgåede aftaler

Regeringen har allerede indgået en række aftaler. Men den vil den nu genåbne aftalerne og se på, om man kan blive enige med Folketingets partier om at finde yderligere reduktioner.

En del af initiativerne er kendte i forvejen. Men klimaprogrammet indeholder også en plan for helt nye udspil.

Blandt andet fremgår det, at regeringen i 2022 vil komme med et udspil, der skal motivere borgere og virksomheder til mere klimavenlig adfærd. Og at der samme år vil komme yderligere tiltag, der skal sikre reduktioner inden for industri- og energisektorerne.

I år vil regeringen også komme med en strategi til udvikling af grønne brændstoffer og et udspil til fangst af CO2.

Er nået halvvejs

Da klimaloven blev vedtaget efter det seneste folketingsvalg i 2019, var opgaven at skære cirka 20 millioner ton af udledningerne i 2030.

Siden er der cirka fundet 10 millioner ton af de 20, hvis man medregner det landbrugsudspil, som politikerne i andet regi er ved at lægge sidste hånd på.

Når alle 20 ton er fundet, vil Danmark have nået målet om at reducere udledningerne med 70 procent i 2030. Til sammenligning er EU’s fælles reduktionsmål 55 procent i 2030.

Industrien: Må gerne gå hurtigere

Køreplanen fra regeringen får en pæn modtagelse fra Dansk Industri (DI). DI mener, at det er positivt, at regeringen har blik for omstillingshastigheden og behovet for planlægningshorisonter, men at det sagtens kan gå hurtigere end der lægges op til:

"Virksomhederne har brug for investeringssikkerhed og klarhed, og derfor er det godt med en klar skæringsdato. Men vi vil bestemt ikke kritisere, hvis beslutningerne bliver taget endnu tidligere end 2025," siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, i en pressemeddelelse.

Lars Sandahl Sørensen understreger, at det er vigtigt for investorer at kende rammerne for klimaplanerne. Derfor er det fornuftigt, at regeringen nu vil sætte mere tempo på:

"Alt peger i én og samme retning. Vi skal sætte tempoet i vejret og træffe de vigtige beslutninger, som kan hjælpe klimaet og sikre fremtidens vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne," siger Lars Sandahl Sørensen.

Retter ind efter klimarådskritik

Regeringens seneste klimaprogram blev af Klimarådet - som er regeringens klimavagthund - kaldt utilstrækkelig.

Rådet efterlyste ud over en samlet køreplan også en CO2-afgift, en strategi for at fange og lagre CO2 og mere tempo på at få taget de landbrugsjorde ud af drift, der udleder mest CO2.

Også de ting har regeringen nu lagt en plan for, hvornår de skal forhandles.

Venstre: Det er bare skåltaler

Køreplanen får ikke den store ros fra oppositionen, der kalder planen ukonkret.

Det er bare er overskrifter, siger Venstres klimaordfører, Marie Bjerre, til DR om regeringens plan:

"Der er ikke noget konkret indhold i de aftaler. Hvad skal der hentes i de konkrete aftaler, man har sat overskrift på?"

“Så længe regeringen ikke er villig til at prioritere klimaet, så bliver det jo bare ved skåltaler. Det er først nu, det bliver svært," siger hun.

Enhedslisten mener, at det er godt med en køreplan.

"Men jeg synes også, at den bærer præg af, at situationens alvor ikke helt er gået op for regeringen," siger klimaordfører Peder Hvelplund. Han mener, at den seneste rapport fra FN's klimapanel understreger behovet for "klimahandling nu".

Vil have kernekraftsforskning

Heller ikke Kristendemokraterne er begejstrede for køreplanen.

"Hvad blev der lige af den ”ambitiøse klimaplan”,” spørger formanden Isabella Arendt på Twitter og foreslår, at partierne skal indkaldes til forhandlinger om forskning i kernekraft:

"Nok luftige planer og hensigtserklæringer hen til 70 procent reduktion i 2030, nu vil vi se handling! Indkald partierne nu, så vi kan komme i gang med grøn skat, forskning i f.eks. kernekraft."

Hvad blev der lige af den ”ambitiøse klimaplan” @regeringDK og @danjoergensen. Nok luftige planer og hensigtserklæringer hen til 70% reduktion i 2030, nu vil vi se handling! Indkald partierne nu, så vi kan komme i gang med grøn skat, forskning i fx kernekraft m.m. #dkpol #dkgreen

— Isabella Arendt (@IsabellaArendt) September 29, 2021

David Troels Garby-Holm er redaktionssekretær, debat-redaktør og souschef på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Klart man ikke kan fremlægge 200 sider i mere end over skrifter. Men retningen er der. Deadlinen også. Dog ville jeg godt have løftet sløret lidt mere på pressemødet. Men der kom gode spørgsmål. Nu går man i gang. Rom bygges ikke på en dag. Oppositionen kan jo komme med bedre forslag i detailer og med løsninger nu, hvis de er utilfredse.De kan bare blive enige også om finansiering.

Alle de nødvendige teknikker til at være klimaneutral og bæredygtig har vi i alt fra årtier til århundrede. Det er bare et mindre antal af de forkerte personer, som gennem deres uindskrænkede aggressive økonomiske og politiske magt position, der med manipulation og løgne har sat deres vilje igennem hen over hovederne af demokratiet. Og den form for manipulation sker fortsat på mange områder udelukkende for at beskytte nogle velhavers særinteresse på bekostning af vores alles liv og sundhed, hvor vi almindelige mennesker udbyttes på det groveste og helt uden for det, hvad et demokrati står for. Vi er ofre for kapitalismens diktatur i troen på vi lever i et demokrati.

Vi kunne for længst have opbygget en klima- og bæredygtig verden. Uden problemer. Vi kunne have satset på vind og sol energi for mange årtier siden. Det samme gælder el biler. Det samme gælder et bæredygtigt økologisk landbrug. Det samme gælder affald og en cirkulær økonomi - Men vi har ikke gjort det, fordi verden, har nogle korrupte politikere, som overvejende har ladet sig købe af private særinteresser. Inklusiv Danmark. Se f.eks. lige nu, hvor såsnart arbejdsgiver foreninger med usaglige argumenter skriger op om dovne ledige og med en statsminister, som fluks klapper hælene i og skriger med, at der skal strammes op og skæres ned.

Ingen politiker tør længere have en selvtænkt og selvstændig holdning. De lader sig bekvemt forlede af økonomiske interesser frem for befolkningens bedste.

Alle de nødvendige teknikker til at være klimaneutral og bæredygtig har vi KENDT i alt fra årtier til århundrede.

Sorry, det gik lidt hurtigt ;-)

Det er et aggressivt blå hold, som er den væsentligste årsag til vi i dag sider i denne her forfærdelige situation. Et blå hold, som gang på gang har solgt sig selv som ansvarlige.

- Den er der vist ikke længere nogen som hopper på.

Hvis ansvarlighed kun går ud på den umiddelbare økonomiske gevinst og lader fremtidige generationer sejle deres egen sø, hvor meget ansvarlighed er der lige i det???

Det samme kan man også sige om den stigende ulighed, hvor blå blok efterlade store dele af kommende generationer tilbage på perronen af working poor uden fremtidsperspektiver andet end at blive pisket resten af deres liv. Hvor ansvarlig er det lige???

Men det er præcis det blå blok gør og har gjort det i årtier.

Kapitalisme er lig med krig. Og en krig har brug for en fjende, en syndebuk, for at kunne eksistere og retfærdiggøre sig selv.

Den blå løgn fortsætter.

Da man kvalte Sven Aukens miljøministerium og senere påstod ikke en fugl, ikke en fisk ikke en.... så vidste vi at verdens største løgn fandt sted fra den mand side mht. naturen og miljøet.

ikke en frø har fået det værre påstod Fogh, Venstres formand og statsminister fra 2001. til 2009. Hans efterfølger var ikke bedre. Nu sker der noget. Endelig, men det er også fordi vi har fået fakta på bordet.

Igen store forkromede DJØF-planer, for at udskyde beslutninger der generer nogle vælgere.'
Dan Jørgensen er sgu een stor narresut, der burde fyres.

KOM FOR HELVEDE I GANG NU MED NOGET KONKRET!!!

Jeppe lindholm har fuldstændig ret i at kapitalismen
lyver og lyver og lyver

Og hvad er det man siger om kapitalismen
"Den kloge narre den minder kloge"
Men heldigvis er der flere og flere der kan se at vi ikke
kan blive ved med at overeforbruge
Spørgsmålet er bare "når vi at blive mange nok så vi kan
stoppe dette vandvid. STOP tysklands brunkuls vandvid NU
STOP verdens olieforbrug NU
STOP verdens kul og gas forbrug NU

OG lad os træde 10 skridt tilbage

Og kom så igang med at udbygge SOL-ENERGI og VIND-ENERGI
OG jo hurtiger vi gør det, kan vi igen træde 10 skridt frem
med el-biler,el-toge,el-skibe,og el-fly

Man sidder men en kedelig fornemmelse af, at den til enhver siddende regering lader sig lede af et voldsomt incitament til at udskyde upopulære beslutninger til efter næste finanslov og især næste valg. Vi hører hele tiden dette:
"I Danmark ser vi på den udfordring med største alvor, og i fællesskab er vi kommet halvdelen af vejen mod vores ambitiøse klimamål”. Men det er jo netop selve kernen i hockeystavs illusionen. For halvdelen er jo ikke halvdelen. De første 50 % af vejen koster formentlig under 10% af den nødvendige indsats, og dertil kommer, at af de resterende 90% baserer man sig af fugle på taget med teknologi (især CO2 fangst), der slet ikke er udviklet endnu. Skal man fæste lid til at det sker, står den ubehagelige kendsgerning i vejen for de lysegrønne drømme, at der ikke findes solide spor i den forelagte finanslov, der kan nære håbet om den medfølgende finansiering, der skal få snakken til også at blive til realiteter-
Jeg tror faktisk. at vælgerne er klar til at godkende en helhjertet indsats, ikke mindst ud fra det synspunkt, at en placering forrest i feltet som et spin off også kaster eksportmuligheder af sig i fremtidens verden.

“ Senest i 2025 skal alle væsentlige beslutninger på Danmarks vej mod at reducere klimaudledningerne være truffet, lyder det fra klimaminister Dan Jørgensen”.

Alle beslutninger har konsekvenser.

Alle manglende beslutninger har konsekvenser.

At reducere klimaudledningerne er blevet regeringens og folketingspartiernes problem.

Det er samfundets skyld! Er blevet uhyre populært og også nærmest skrevet ind i Parisaftalen om C02 reduktioner. Det er landenes opgave!

Men de blå og liberale partier har jo et mantra om det personlige ansvar!

Og det kapitalistiske system bygger på køb og salg. Altså forbruger og producent!

Men det personlige ansvar og forbrugernes ansvar fylder stort set intet i debatten om CO2 reduktioner!

Pilen peger egenhændigt på den stakkels klimaminister Dan Jørgensen!

Hvor skønt! Hvor belejligt! Hvor dansk! Det er samfundets skyld! Selv de blå er med på vognen!

Under afslutningsdebatten ved forbundsdagsvalget i Tyskland blev partilederne bedt om en efter en at svare på hvad de selv personligt i hverdagen gjorde for at reducere CO2 aftrykket!

Tænk hvis vi nåede dertil i den danske debat!

Tænk hvis vi i skurvognen turde stille den slags spørgsmål til arbejdskammeraterne!
Tænk hvis vi ved festlige lejligheder turde komme ind på den slags spørgsmål.
Tænk hvis præsten under mindetalen turde nævne et ældre menneskes sparsommelige klimaaftryk!

Tænk, tænk, tænk!

Thi hvad hjælper det at spise det rigtige, hvis man alligevel ender som kraftig overvægtig!
Thi hvad hjælper en el-bil hvis man alligevel altid ligger i overhalingsbanen med røde bremselygter!
Thi hvad hjælper det med el-varme hvis man altid fyrer for fuglene og står under bruseren 20 minutter om dagen!

Osv. Osv. Osv.

Med antallet af mennesker på jordkloden ser det allerede sort ud for menneskeheden!

Enten drukner vi. Det som klimatologerne forudser!
Eller også dør vi af sult. Det som realiteterne foreskriver!

Valget er dit!

Det menneskeskabte klima er ikke skabt af nationer, lande, samfundet, erhvervslivet, politiske partier, organisationer, etc.

Valget er dit!

Hvad du spiser! Hvordan du bor! Hvordan du lader dig transportere! Hvor mange børn du vælger at få! Hvor og hvordan du tilbringer din tid!

Osv. Osv.

Ansvaret er dit!

Deadlinen står og falder med dine handlinger.

“Du må ikke slå ihjel”. Det femte bud har fået en virkelighedsværdi, som knækker unge som gamle, langt før de får tid til at tage sig af sig selv og sine!

På legepladser sidder mødre og bedsteforældre og læser om klimakrisen, i stedet for at være nærværende for den næste generation!

At tage sig af sig og sine, burde igen blive focuspunktet!

Verden har så travlt med verden, at ingen ser når den to-årige står på hovedet fra rutschebanen!

Og på motorvejen læses i-phonen som aldrig før!

Når du kører, så kør!

Når du lever, så lev!

Deadline er altid lige foran din næse!

Deadline har intet med klimaminister Dan Jørgensen at gøre!

Ansvaret er dit!

Hvis ansvaret er mit,
hvordan stopper jeg opgravning af Tysklands brunkul,verdens olie produktion osv

Dette ansvar er pladsseret hos alle landes regeringer,som skal finde løsninger
til næste klima-topmøde cop 26,OG DER SKAL VEDTAGES KONKRETE LØSNINGER DENNE GANG
Og mit og dit Ansvar, er at presse den danske regering til at have dagsorden
med hjemme fra
Og jeg forslår en dagsorden til cop 26 der siger

Hvornår stopper Tyskland opgravning af brunkul : Dato tak
Hvornår stopper alle lande produktion af olie,gas,og kul :Dato tak
Og sol-energi,vind-energi og brint, skal Aktivers 1000 gange hurtiger
målsætning fra alle land 50 % dato tak, 75 % dato tak,90 % dato tak
og stop skibe med olie-brandstof, skal overgå til el: dato tak
og stop turistfly indtil alternetiver: dato tak
og hvonår har alle lande,slutdato for salg af ny bensin og diselbiler

Fra 2030 kan man i Danmark ikke længer købe nye
bensin og disel-biler det håber jeg også gælder hybrid-biler
for ellers er det igen igen kapitalen der vinder og klimaet der taber

Og stop af produktion af olie,kul og gas skulle helst være igår TAK

Annonce