Annonce

Sol og måne - Heerup vs. Nord

Heerup Museum i Rødovre sætter CoBrA-kunstnerens værker over for Julie Nords litografier og viser et iøjnefaldende slægtskab mellem de to. Freddy Hagen anmelder.
Foto: Anders Sune Berg
Henry Heerup 'Forureningsdjævlen'. Litografi.
Det er virkelig godt set. Faktisk en meget stor overraskelse og iøjnefaldende i hvor høj grad kunstneren Julie Nords ‘Alice i Eventyr’-inspirerede litografier flyder sammen med Henry Heerups ditto.

Umiddelbart er deres kunstneriske universer som sol og måne, men som Julie Nord forklarer i et interview, som man kan lytte til på udstillingen, Sol og Måne, er de to planetariske gestalter nok forskellige, men samtidig også spejlende og identiske.

Når man ser deres værker hængt op sammen på Heerup Museums nye særudstilling, uden overgange eller andre kontrastskabende metoder, så tager man sig selv i ikke altid at kunne skelne dem fra hinanden.

Det er underligt, fordi Heerups konturer er runde, bløde og enkle, mens Nords tegninger er præget af en høj detaljegrad, med megen ”filigran”, som hun selv kalder det.

Enkelte symbolske virkemidler går igen hos dem begge: katten og kvinden, for eksempel. Ellers er det et psykologisk niveau, der binder dem sammen.

Det er som om, at de begge som udgangspunkt slet ikke anerkender, at der er forskel på fantasi og virkelighed, eller på barndommens flaksende drømmebilleder og det voksne livs efterbilleder.

Julie Nord. 'Girl, Cat & Bird', 2019, litografi. Edition Copenhagen & Galleri Tom Christoffersen. Foto: Lars Gundersen.

Det stemmer egentlig overens med kunstnergruppen CoBrA’s diktum om, at kunsten skal tale til underbevidstheden og lade sig inspirere af børnetegninger og lign.

Henry Heerup var medlem af denne berømmede kunstnergruppering, der opstod i efterkrigsårene, men i modsætning til mange andre medlemmer var Heerup ikke direkte politisk agiterende.

Det bløde udligner det brutale

Selvom Henry Heerups billeder for det meste fremstår som overordentlig positive, livsglade og opmuntrende, så er det faktisk overraskende at måtte konstatere, at også han har arbejdet med døden, manden med leen, atombomben og nazisternes slagterier.

Man ser det bare ikke lige med det samme. Den naive og bløde streg udligner ligesom det brutale, som ofte er der, blot på et andet plan.

Under alle omstændigheder er det forbløffende at besøge udstillingen

Det samme kan man sige om Nords tegninger og litografier. De er spækket med uhygge, gyseragtige symboler og brutalitet, men indtrykket er mere mildt, mere drømmende og i børnehøjde, fordi det hele indgår i dette overordnede, gådefulde og infantile univers.

Tag ikke fejl. For begge kunstneres vedkommende, er det ikke sådan, at det onde nedprioriteres eller fortyndes, tværtimod. Det siver blot ud på et andet og måske dybere plan.

Under alle omstændigheder er det forbløffende at besøge udstillingen, der efterlader en med et sært indtryk af at have gennemgået en rejse tilbage i tiden, ned i barndommens drømmende univers, der nok endnu eksisterer i os alle, selv som voksne, og derfor også endnu fascinerer og efterlader en med tanker, der skal bearbejdes.

Henry Heerup og Julie Nords værker hænger side om side. Foto: Freddy Hagen.

Iøjnefaldende slægtskab

Den ledsagende video med interviewet med Julie Nord og det grafiske værksted, hvor hun kreerer sine litografier, er glimrende som introduktion til det tekniske arbejde, der på mange måder divergerer fra hendes andre arbejder.

Tegninger tager tid at kreere, og der er ofte mange sirlige detaljer. Dette nedtones en kende i litografierne, og måske er det også grunden til, at hun kommer frem til dette iøjnefaldende slægtskab med Henry Heerup.

Og er det i virkeligheden ikke sådan en bedrift, man som anmelder skal hylde? 

For undertegnede var det en underlig oplevelse af besigtige udstillingen, for hverken Henry Heerup eller Julie Nords værker tiltaler mig direkte med et behov eller ønske om at eje deres værker.

Alligevel var det en stor og glædelig oplevelse at se selve udstillingen, der satte sit tydelige præg, gjorde dagen lysere og mit sind mere optimistisk.

Og er det i virkeligheden ikke sådan en bedrift, man som anmelder skal hylde? 

Jo, selvfølgelig.

 

Sol og Måne. Henry Heerup. Julie Nord. Grafik. Heerup Museum. Kirkesvinget 1, 2610 Rødovre. 29. september 2023 - 25. februar 2024.

Freddy Hagen er uddannet cand.mag. i Moderne Kunst- og Kulturformidling fra Københavns Universitetet.


Flere artikler om emnet