Uber pisser OGSÅ på fællesskabet

Der efterspørges med rette konkret handling, da Uber bare kører videre og videre med deres pirattaxaer, og er ved at køre en hel branche i vejgrøften.
Ordentlige løn- og arbejdsforhold er fortsat vejen frem for det danske arbejdsmarked. Vi har alle et ansvar, og vi skal gøre alt for at bekæmpe social dumping og unfair konkurrence.

I Danmark har vi et aftalesystem, hvor den danske fagbevægelse i mere end 125 år har varetaget medlemmernes interesser kollektivt og tilkæmpet rettigheder og sikret, at lønmodtagerne har en løn, man kan leve af, og hvor arbejdsforholdene er trygge og fair.

Sådan er det langt fra alle steder i verden, og der er desværre ingen tvivl om, at den danske model – og det danske arbejdsmarked – er under pres i disse år. Det er derfor vigtigere end nogensinde før, at vi alle gør os klart, at den tryghed og de løn- og arbejdsforhold, vi anser som gængse på det danske arbejdsmarked, ikke er en naturlov. Det er ikke mejslet i granit, eller noget man for den sags skyld kommer sovende til for at bibeholde.

Sidste forår kæmpede den danske fagbevægelse en helt berettiget kamp mod det irske flyselskab, Ryanair, som i den grad udfordrede rygraden i den danske model. Vi var vidne til – og er fortsat vidne til – et lavsprisselskab, der ganske vist kan sælge billige flybilletter, men i den grad er med til at udhule det fællesskab og den forståelse, vi i generationer har opbygget på arbejdsmarkedet i Danmark.

Peter Hummelgaard Thomsen (S), som i dag er medlem af folketinget, fik det meget præcist formuleret budskabet på sine valgplakater: ”Stop med at pisse på vores fællesskab. ”

Hvad nu med Uber?
Der er stadig masser af problemer med Ryanair, men nu handler det om Uber, et forretningskoncept skaber en skæv konkurrence i forhold til landets taxavognmænd - og i værste fald kan Uber hive tæppet væk under hele taxabranchen.

For en Uber-chauffør er der ingen krav til uddannelse, ingen krav til sikkerhed, tvivlsom skattebetaling, intet om ordentlige løn- og arbejdsforhold, ingen krav om børneattester eller for den sags skyld forsikringer og registrering til erhvervskørsel. Uber har også selv tilkendegivet klart og tydeligt, at de ikke har brug for fagforeninger og ansættelsesforhold.

Det er helt indlysende, at en Uber-chauffør kan transportere en kunde fra A til B billigere end en almindelig taxachauffør, og således er det også helt indlysende, at Uber OGSÅ i den grad pisser på vores fællesskab.

Ikke nok med, at Uber skaber skæv konkurrence, så er Uber også i den grad med til at undergrave løn- og arbejdsforhold, og således er Uber-modellen ganske enkelt - og et klokkeklart eksempel i sin reneste form - på social dumping. Det er en negativ spiral mod bunden, hvor lønmodtagere tager brødet fra andre lønmodtagere. Vi har nok alle læst artikler og hørt historier om vognmænd, som er nødsaget til at lukke og slukke, fordi de ikke kan hamle op med den skæve konkurrence fra Uber.

Den danske model er udfordret
Kendsgerningen er i øjeblikket, at den danske model og det arbejdsmarked, vi kender – og som langt størstedelen af danskerne sætter pris på - udfordres.

Og uanset om man er forbruger, lønmodtager, arbejdsgiver eller politiker, så har vi alle et ansvar. Vi skal sige klart fra over for arbejdsgivere, og andre foretagender, der dumper løn- og arbejdsforhold.

Det er i min verden udansk! Som forbrugere skal vi for eksempel tænke os om, når vi bestiller billige flybilletter eller trykker på Uber-appen og bestiller en billig pirattaxa. Det er muligt, man sparer lidt penge her og nu, men sætter man ikke alt for meget over styr på den lange bane?

Der efterspørges med rette konkret handling, da Uber bare kører videre og videre med deres pirattaxaer, og er ved at køre en helt branche ud i vejgrøften.

Politikerne på Christiansborg skal oppe sig - og der skal ske handling – og der skal hurtigst muligt forhandles en bred aftale på plads om en ændring af Taxa-loven, så det bliver klart præciseret, hvad der er piratkørsel, og hvad der er taxa.

Der er ingen tvivl om, at det haster! Taxavognmænd og taxachauffører, der betaler deres skat, overholder loven og overenskomsten har hurtigst mulig brug for resultater og tryghed.

Anders Kronborg er folketingskandidat for Socialdemokratiet i Esbjerg Bykreds.

Anders Kronborg er folketingsmedlem og fødevareordfører for Socialdemokratiet.


Kommentarer fra Facebook