Dansk ambassade har hjulpet vognmænd til billig arbejdskraft

Polsk finte afgørende for frifindelsen af Kurt Beier i slumsag. Nu venter ny retssag.
Foto: Flickr
Den danske ambassade i Polen har i perioden 2016 - 2018 i syv konkrete tilfælde hjulpet danske transportfirmaer og vognmænd med blandt andet oprettelse af et datterselskab i Polen.

Det har Udenrigsministeriet tidligere erkendt over for Netavisen Pio.

Onsdag formiddag frikendte retten i Sønderborg transportfirmaet Kurt Beier Transport for grov økonomisk udnyttelse af 30 asiatiske chauffører.

Firmaet blev ligeledes frikendt for at anvende illegal arbejdskraft.

Frifindelsen for disse to anklager skyldes ifølge rettens afgørelse netop, at chaufførerne var ansat af Kurt Beier Transports polske datterselskab, og at datterselskabets kontrakter levede op til polsk lovgivning.

Efterspil i Polen

Kurt Beier-sagen får et retsligt efterspil netop i Polen.

datterselskab, der er 100 procent ejet af Kurt Beier Transport

Der er anlagt en civil retssag i Polen mod selskabet HBT Internationale Transporte, som er et datterselskab, der er 100 procent ejet af Kurt Beier Transport, skrev DR Nyheder forleden.

Sagen føres af den filippinske ambassade i Polen på vegne af seks chauffører, som kræver erstatning for deres ansættelse i HBT Internationale Transporte.

Det bekræfter chaufførernes advokat Lucjan Lukasik overfor DR Nyheder.

Dansk ambassade hjalp transportfirmaer

Netavisen Pio bad i 2019 Udenrigsministeriet om aktindsigt i hvilke danske transportfirmaer, der havde fået rådgivning af den danske ambassade i Polen om oprettelse af datterselskaber i Polen.

Akterne viste, at ministeriet i de tre foregående år fra 2016 til 2018, havde ydet en sådan rådgivning i syv konkrete tilfælde:

Hjælpen fra Udenrigsministeriet har gjort det lettere for i alt seks firmaer at omgå de danske overenskomster

Hjælpen fra Udenrigsministeriet har gjort det lettere for i alt seks firmaer at omgå de danske overenskomster ved at ansætte chauffører fra tredjelande via et polsk selskab.

Den såkaldte Polen-finte, som blandt andet det udskældte Kurt Beier Transport A/S har udnyttet i stor stil.

Ambassaden tager ikke moralsk stilling

Den danske ambassade i Polen har tidligere oplyst over for  Netavisen Pio, at den er forpligtet til at hjælpe danske virksomheder, f.eks. hvis de ønsker rådgivning i forbindelse med et ønske om at oprette et selskab i Polen.

Det er ikke er ambassadens opgave at tage moralsk stilling til om et vognmandsfirma har tænkt sig at omgå danske overenskomster ved at ansætte chauffører fra tredjelande via det polske selskab.

Det er heller ikke ambassadens opgave at tage moralsk stilling til, om dets rådgivning kan medvirke til, at et dansk vognmandsfirma bliver i stand til at ansætte udlændinge på vilkår, der efter danske forhold må betegnes som social dumping.

Daværende udenrigsminister: “Utilstedeligt angreb”

Ambassadens rådgivning blev i 2019 kritiseret af SF’s Karsten Hønge, som bragte sagen op i et samråd i Folketinget.

Under et samråd 30. april 2019 afviste daværende udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) i Folketingets transportudvalg, at der var grundlag for at kritisere ambassaden.

Ambassaden skal yde bistand til danske virksomheder

”Ambassaden skal yde bistand til danske virksomheder. Problemer i en enkelt virksomhed (Kurt Beier Transport, red.) skal ikke ødelægge det for alle andre virksomheder.

Ambassaden har i sin rådgivning fulgt de regler, man skal følge. Jeg synes, det er et utilstedeligt angreb på danske embedsmænd Karsten Hønge her kommer med,” sagde den daværende udenrigsminister under samrådet.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

"Sagen føres af den filippinske ambassade i Polen på vegne af seks chauffører, som kræver erstatning for deres ansættelse i HBT Internationale Transporte".

HA HA inden længe er Kurt Beier Transports polske datterselskab gået konkurs, og så er der kun en lang næse tilbage.

Var ambassaden i god tro med hensyn til Kurt Beier Transports hensigter med det polske selskab???

Annonce