Listen over vognmænd, som Polen-ambassaden har hjulpet, endnu længere

Udenrigsministeriet erkender: Den danske ambassade i Polen har i de tre seneste år syv gange hjulpet danske vognmandsfirmaer med bl.a. oprettelse af selskab i Polen
Foto: Fagbladet 3F
Den danske ambassade i Polen har de seneste tre år i syv konkrete tilfælde hjulpet danske vognmænd med blandt andet oprettelse af et selskab i Polen.

Udenrigsministeriet erkender nu, at listen over bistand til vognmandsfirmaer er endnu længere end hidtil oplyst.

I forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt, oplyste Udenrigsministeriet 16. april over for Netavisen Pio, at den danske ambassade i seks konkrete tilfælde de seneste tre år har hjulpet danske vognmandsfirmaer blandt andet med oprettelse af selskaber i Polen.

Men nu erkender ministeriet i en mail over for Netavisen Pio at endnu et dansk vognmandsfirma, nemlig Uno Transport A/S, har fået assistance af den danske ambassade i Polen.

Uno Transport A/S har i dag kontorer i en række østeuropæiske lande: Rusland, Ukraine, Letland og Litauen. Firmaet fik i et enkelt tilfælde i 2016 assistance af den danske ambassade i Polen.

Udenrigsministeriet oplyste 16. april, at ministeriet i ”Eksportrådsregi i Polen har udført opgaver af forskelligartet karaktér for følgende danske vognmands-virksomheder i den nævnte periode: Én opgave for ICT Logistics A/S i år 2016, to opgaver for Ole Larsen Transport A/S i år 2016, én opgave for Eurobulk Logistics A/S i år 2017 samt én opgave for Contrans A/S og én opgave for 24/7 IT Trans IVS i år 2018.”

Nu føjer Udenrigsministeriet så altså endnu et vogmandsfirma til listen

Nu føjer Udenrigsministeriet så altså endnu et vogmandsfirma til listen.

Hjælpen fra Udenrigsministeriet har gjort det lettere for de pågældende firmaer at omgå de danske overenskomster ved at ansætte chauffører fra 3. lande via et polsk selskab. Den såkaldte Polen-finte, som blandt andet det udskældte Kurt Beier Transport A/S har udnyttet i stor stil.

Ambassaden tager ikke moralsk stilling

Ambassaden har tidligere oplyst over for Netavisen Pio, at den er forpligtet til at hjælpe danske virksomheder, f.eks. hvis de ønsker rådgivning i forbindelse med et ønske om at oprette et selskab i Polen.

Ambassaden understreger over for Netavisen Pio, at det ikke er ambassadens opgave at tage moralsk stilling til om et vognmandsfirma har tænkt sig at omgå danske overenskomster ved at ansætte chauffører fra 3. lande via det polske selskab.

Det er heller ikke ambassadens opgave at tage moralsk stilling til, om dets rådgivning kan medvirke til, at et dansk vognmandsfirma bliver i stand til at ansætte udlændinge på vilkår, der efter danske forhold må betegnes som social dumping.

Samuelsen i samråd tirsdag

SF’s politiske ordfører, Karsten Hønge, har indkaldt udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) til samråd tirsdag. Det sker på baggrund af oplysninger i online-magasinet transportnyhederne.dk, om at danske vognmænd får hjælp til oprettelse af selskaber i Polen af netop den danske ambassade i Warszawa:

”Vognmændene giver over for transportnyhederne.dk udtryk for, at det var deres opfattelse, at den danske ambassade i Warzawa nærmest havde en færdig drejebog i forhold til, hvordan man via et selskab i Polen kan rekruttere chauffører fra lande uden for EU,” hedder det blandt andet i artiklen.

Oplysningerne stammer fra to vognmænd, der deltog i en delegationsrejse til netop Polen september sidste år med Brancheorganisation For Den Danske Vejgodstransport, ITD.

ITD-medlemmerne består overvejende af store vognmandsfirmaer, der kører i hele Europa.

Danske vognmænd stærkt kritiske

Vognmændene giver over for transportnyhederne.dk udtryk for utilfredshed med, at Udenrigsministeriet - som de fik indtryk af under mødet på den danske ambassade i Warzawa i september 2018 – ”yder hjælp til, hvordan transportvirksomheder kan få billig arbejdskraft fra lande uden for EU”.

Dansk Transport og Logistik (DTL- Danske Vognmænd) – brancheorganisationen for det danske transporterhverv på vej og bane – er stærkt kritisk over for ambassadens rolle:

”Jeg tager stærkt afstand fra at den danske ambassade i Polen kommer med vejledning i, hvordan man kan få filippinske chauffører til Danmark – hvis det viser sig at forholde sig sådan,” udtalte direktør for DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, tidligere på måneden til Netavisen Pio.

DTL-medlemmerne kører typisk i Danmark og i det øvrige Norden.

Karsten Hønge er heller ikke enig i, at det er en dansk ambassades opgave at give rådgivning, der kan føre til at danske virksomheder gør i social dumping:

Det er tilladt at bruge indersiden af hovedet

”Det er tilladt at bruge indersiden af hovedet. Det her handler tydeligvis om en eneste ting: At få billig arbejdskraft fra lande som Ukraine, Karzakstan og Uzbekistan. Altså folk fra 3. lande, som kan komme ind og køre rundt i hele Europa. Så ambassaden er med til for mine skattepenge at undergrave det danske velfærdssamfund. Det er altså ikke lige ambassadens opgave, synes jeg,” sagde Karsten Hønge tidligere på måneden til Netavisen Pio.

Har ikke hjulpet Kurt Beier Transport

Den danske ambassade i Polen understreger over for Netavisen Pio, at den aldrig har rådgivet lige netop det udskældte danske vognmandsfirma, Kurt Beier Transport, der i oktober 2018 af Fagbladet 3F blev afsløret i at lade 200 filippinske og srilankanske chauffører bo i en slum-lejr i Padborg.

Chaufførerne fik helt ned til 15 kroner i timen. Slum-lejren blev sidst i oktober ryddet af politiet, udlændingemyndighederne og Arbejdstilsynet. Sagen efterforskes fortsat af politiet og myndighederne.

Opdateres

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook