EU erkender: Europæisk luftfartsbranche er i fuldstændig frit fald

Rapport fra EU-kommissionen viser, at social dumping og unfair konkurrence i den europæiske luftfartsindustri er udbredt og stigende.
Foto: Colourbox
EU-Kommissionen har netop fremlagt resultatet af en stor undersøgelse om de social forhold i den europæiske lufthavnsbranche. Og det er skræmmende læsning, som viser, at social dumping er et omfattende problem.

Ud fra undersøgelsens konklusioner, kritiserer og problematiserer EU-kommissionen for første gang nogensinde en række af de forretningskonstruktioner, der præger branchen.

Rapporten har været længe undervejs, erkender den ansvarlige EU-kommissær.

”Europa Parlamentet, medlemsstaterne, luftfartsindustrien og de sociale partnere har bedt Kommissionen tackle de udfordringer som flypersonalet i Europa møder i dag. Jeg er glad over, at vi leverer på denne efterspørgsel ved at præsentere en rapport, der identificerer konkrete handlinger, der skal fastholde og forbedre sociale standarder i luftfarten,” siger slovenske Violeta Bulc, der er EU-kommissær for transport, i en kommentar til rapporten, ifølge netmediet Luftfart.nu.

Han bakkes op af den belgiske EU-kommissær for beskæftigelse, Marianne Thyssen:

"Det er ikke altid en nem øvelse at fastlægge og håndhæve de gældende arbejdstilsynsregler og sociale sikringsregler for air, men det indre luftfartsmarked er ikke en jungle. Der er europæiske regler for arbejdskraftens retfærdige mobilitet, sikring af arbejdstagerbeskyttelse og lige vilkår. Kommissionen er fortsat fast besluttet at forbedre retssikkerheden og støtte håndhævelsen på nationalt plan,” siger hun til kommissionens hjemmeside.

Vil gøre op med falske selvstændige piloter

Rapporten tager udgangspunkt i fleres tusinde ansattes arbejdsvilkår og retter sig direkte mod de selskaber og rekrutteringsbureauer, der fortolker europæisk og national lovgivning på en måde, der gør det muligt at hyre selvstændige piloter uden reelle ansættelsesrettigheder, og ansætte personale på vilkår, der er langt lavere end det niveau, der gør sig gældende i det land, de reelt er ansat i.

Det sidste, kaldte hjemmebaseproblematikken, er bl.a. det som Ryanair gør, når de ansætter medarbejdere efter irske regler, selvom de reelt arbejder fra baser i et andet europæisk land.

Kommissionen foreslår derfor en række initiativer som skal forbedre forholdene i branchen. Den foreslår blandt andet oprettelse af en EU-baseret ekspertgruppe på arbejdsmarkedsområdet, der afdækker problemer i forhold til unfair konkurrence i den europæiske luftfartsbranche, lovgivning mod falske selvstændige piloter og så skal hjemmebasebegrebet afklares yderligere

Tid til at sætte en stopper for bøllemetoder

Rapporten er en grundlæggende erkendelse fra kommissionens side, om at der er problemer i luftfarten både med social dumping og unfair konkurrence, lyder det fra det socialdemokratiske medlem af Europa-Parlamentet, Ole Christensen, der er medlem af parlamentets beskæftigelsesudvalg.

"Kommissionen anerkender endelig, hvad jeg og Europa-Parlamentet har råbt op om i mange år, nemlig at den europæiske luftfartsbranche er i fuldstændig frit fald. Vi er simpelthen nødt til at få lavet nogle regler på europæisk niveau, der stopper det her vanvittige ræs mod bunden,” siger han til Netavisen Pio, hvor han understreger, at det ikke er nok med en erkendelse, men at kommissionen også følger op med konkret lovgivning, der kan forbedre forholdene i luftfartsindustrien.

"Det glæder mig, at Kommissionen endelig har taget skyklapperne af og ser problemerne i øjnene. Nu håber jeg så bare, at det fører til konkrete lovforslag, som sætter handling bag ordene, så vi én gang for alle får sat en stopper for de her bøllemetoder, hvor selskaberne presser deres ansatte til det yderste i den evige jagt på profit,” siger han.

Ifølge EU-kommissionen, så beskæftiger den europæiske luftfartsindustri to millioner mennesker og i de afledte brancher er der i alt 9,4 millioner arbejdspladser, der i alt bidraget bidrager til den europæiske økonomi med 110 milliarder euro hvert å.

Det daglige antal flyvninger i EU er fra 1992 steget fra færre end 10.000 i 1992 til omkring 25.000 i 2017.

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook