Annonce

Flexchauffør Daniel kørte op til 14 timer om dagen

3F fører i øjeblikket flere sager for tidligere flexchauffører - nogle kørte op til 18 timer om dagen
Daniel Gjerlevsen har flere gange kørt som flexchauffør, selvom han reelt var for træt til at køre.

Fra 2017 og to år frem kørte han flextaxa for en vognmand i Sydjylland, hvor han ofte havde 12 - 14 timer lange arbejdsdage, fortæller han til  DR Nyheder.

Fik kun fuld løn når bilen kørte

Ifølge Daniel Gjerlevsen fik han kun fuld løn af sin arbejdsgiver, når bilen kørte. Det betød, at han var tvunget til at acceptere lange arbejdsdage - ellers tjente han alt for lidt pr. dag.

han var tvunget til at acceptere lange arbejdsdage

3F fører i øjeblikket flere sager for tidligere flex-chauffører. Forbundet har eksempler på flex-chauffører, der kører op til 18 timer om dagen.

Forbundet mener, atproblemets kerne er, at de vognmandsvirksomheder, der kører for de offentlige trafikselskaber, har solgt sig selv alt for billigt for at komme i betragtning hos de offentlige trafikselskaber. Prisen betales så af ansatte chauffører hos vognmændene, der må leve med meget lange arbejdsdage.

Brancheformand: Lavt prisniveau medfører social dumping

Taxi-brancheformand Jesper Bernth under 3F Københavns Chauffører mener, at det er velkendt, at prisniveauet for at komme i betragtning til flextrafik-kørsel som vognmand for trafikselskaberne er alt for lavt:

“Et prisniveau, der er så lavt at det ikke er muligt for regelrette vognmænd at overholde de overenskomster som er gældende indenfor branchen og som samtidig betyder, at de vognmænd som vil følge lovgivningen ikke har en kinamands chance for at vinde kørsel i udbudsrunderne,” skriver han i et opslag på Facebook-siden ‘Taxinyt’.

særdeles kritisabelt, at offentligt udbudt kørsel, som finansieres af offentlige midler medfører social dumping

Jesper Bernth finder det “særdeles kritisabelt, at offentligt udbudt kørsel, som finansieres af offentlige midler medfører social dumping af chaufførernes løn- og ansættelsesvilkår”:

“Fraværet af kontrol med branchen medfører horrible tilstande i branchen, både for vognmænd og chauffører.”

Minister: Vi skal have rettet op på kontrollen

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser med alvor på flexchaufførernes arbejdsforhold og vil nu, oplyser han over for DR Nyheder,  tage kontakt til trafikselskaberne og bede dem redegøre for, hvordan de fører kontrol med vognmændene.

Opdateret 11.01.2022 som led i undersøgelse af citatpraksis

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Jeg harbfået nyt flex job chauffør køre over 50 timer om ugen hvad er loven og er der en garanti for løn når server provisions løn