Annonce

Højrefløjen bremser for den kollektive trafik

I Aarhus skal der også i fremtiden være plads til både biler, busser og letbane, men højrefløjen siger nej til de kollektive løsninger.
Aarhus vokser og vækster i et næsten uset tempo. Vi bliver faktisk 5000 flere aarhusianere hvert år, og i 2017 blev der skabt mere end 6500 arbejdspladser i byen.

Det er  vi bestemt stolte af, for det vidner om, at Aarhus er god by, som mange mennesker gerne vil tilbringe deres liv i. Men når vi i år 2050 står til at være 450.000 i middelalderbyen Aarhus, så står vi også overfor nogle nye udfordringer. En af udfordringerne omhandler mobilitet, for hvordan skal vi bevæge os rundt i byen, når vi bliver flere og flere?

Det er et tema, som fylder meget for byens borgere, men selvfølgelig også for Aarhus Byråd. Det fyldte meget i valgkampen, og det fylder meget nu.  Det er faktisk gået hen og blevet en stor lokalpolitisk kampplads.

Venstres borgmesterkandidat, Bünyamin Simsek (der nu rådmand for teknik og miljø) fik således plastret de aarhusianske busser til med sloganet ’Mindre kø og bedre integration’ under valgkampen. Selvom jeg ikke havde valgt lige præcis det slogan, så illustrerer det, at transport har politikernes opmærksomhed.

Plads til både letbane og biler
På tværs af de politiske fløje er vi enige om problematikken, men der stopper enigheden også. Vi skal netop til at vedtage en mobilitetsplan og parkeringspolitik for Aarhus midtby, og skillelinjerne er tydelige.

I Socialdemokratiet er vi overbeviste om, at vi skal have en ’både og politik’ i modsætning til en ’enten eller politik’. Vi skal først og fremmest satse mere på den kollektive transport, det vil sige at vi skal udvide Letbanen (selvom den kom lidt dårligt fra start), så vi får den fulde værdi af transportsystemet.

Når letbanen kommer til at brede sig fra Aarhus og videre ud i Østjylland, så har vi et effektivt elektrificeret kollektivt transportmiddel, som binder landsdelen sammen.

Selvfølgelig skal der også være plads til bilerne

Vi vil udvide cykelstier og gangarealer, så det er føles sikkert og trygt at bevæge sig rundt om i byen, selvom vi bliver flere og flere. Og selvfølgelig skal der også være plads til bilerne, så de travle børnefamilier kan få hverdagen til at hænge sammen.

Vi vil øge muligheden for beboerparkering og til gengæld rykke gadeparkeringen i p-huse, så vi kan oprette flex-gader, som beboerne kan være med til at bestemme over.  Vi vil bygge park-and-ride anlæg uden for byen, så man stille bilen dér og tage for eksempel letbanen ind til midtbyen. Som sagt en ’både-og-politik’.

Højrefløjen siger nej til kollektiv trafik
Men den køber højrefløjen ikke. De mener, vi har igangsat en heksejagt på bilisterne, som man ikke har set siden, man rent faktisk jagtede hekse. De mener vi skal gøre mere plads til bilerne og lave flere p-pladser. Ikke ligefrem visionært, hvis man spørger mig.

For som Venstres borgmesterkandidat antydede på sine busreklamer, så er der bilkø i Aarhus både morgen og eftermiddag. Og når der kommer flere biler til byen – fordi vi som bekendt vokser i et uset tempo – så er det ikke svært at regne ud, hvordan trafikken bliver i fremtiden. Og nej, vi kan ikke bare udvide vejnettet alle vegne, fordi Aarhus er ældre kvinde med knap 900 år på bagen. Byen er ikke længere den samme!

Venstre må holdes i ørerne
Vi står altså i en situation, hvor højrefløjen stemmer nej til alt, hvad der rimer på kollektiv transport, selvom Venstre har den politiske ledelse over det trafikale område.

Derfor har vi en afgørende opgave, som borgmesterbærende parti, at holde Venstre i ørene for at sikre den fortsatte fremkommelighed på en smartere og mere bæredygtig måde for de kommende generationer.

Hvis det bliver hurtigere at bevæge sig rundt og komme ind til byen med offentlig transport eller på jernhesten, vil vi have et godt og bæredygtigt alternativ til bilen, som kan være med til at løse en del af udfordringen.

Anders Winnerskjold er kommunalbestyrelsesmedlem i Aarhus

Indlægget er alene udtryk for skribentens egen holdning.

 


Flere artikler om emnet