Annonce

Flere skal sadle jernhesten: Supercykelstier batter

Gevinsterne ved cyklisme er så store, at vi skal have langt flere danskere over på cyklen i hverdagen. Det skriver formand for Folketingets Transportudvalg, Rasmus Prehn (S).
Foto: Privatfoto
Rasmus Prehn er medlem af Folketinget for Socialdemokratiet og formand for Folketingets Transportudvalg.
At flere burde cykle i hverdagen, kan vi hurtigt blive enige om.

Hverdagscykling er godt for sundheden, det forurener ikke, det belaster ikke klimaet, og så er det en af de transportformer, der bidrager allermindst til trængsel på vejene – et problem der ellers er voldsomt stigende.  

Regeringen har derfor barslet med, at en ny cykelstrategi skal udarbejdes.

Derfor opfordres alle til at komme med ideer og forslag til, hvordan vi får flere til at sadle jernhesten og transportere sig på den sunde måde, som cyklen er.

Men hvad virker?

Det har været den store debat meget længe. Fra Transportministeriet har der ikke været mange optimistiske historier længe.

De mange investeringer i nye cykelstier, har ifølge ministeriet ikke hjulpet – i hvert fald er der ifølge de officielle tal færre, der cykler end før.

Det tal kunne selvfølgelig have været endnu lavere, hvis man intet havde foretaget sig.

Her brænder man nemlig for cyklismen

Det helt depressive hoved blev slået på sømmet, da transportministeren fik sagt, at vi burde sætte priserne op på den kollektive trafik i hovedstadsområdet for at få flere til at cykle.

Selvom det utvivlsomt er korrekt, at der er en sammenhæng mellem priserne i den offentlige transport og viljen til at cykle, er det ikke ligefrem et budskab, der bringer optimismen frem, eller gør hverken cyklismen eller den kollektive trafik til en vindersag.

Motorvej for cykler

Derfor var det fantastisk berigende at være inviteret til møde med hele 28 hovedstadskommuner og Region Hovedstaden i det såkaldte Supercykelstisamarbejde, torsdag den 8. februar på Københavns Rådhus.

Her brænder man nemlig for cyklismen. Ligesom man har høstet helt konkrete frugter af store investeringer i bedre cykelstier.

De såkaldte ”supercykelstier”, der fungerer som en slags motorvej for cyklisme, tiltrækker markant flere cyklister.

55 procent af alle pendlere i Region Hovedstaden har under 10 kilometer til arbejde

De brede og fremkommelige cykelstier i eget uforstyrret tracé (spor) med mindst muligt krydsende trafik og færrest mulige lyskryds sikrer lettest mulig fremkommelighed for cyklisterne.

Og investeringerne har været en kæmpe succes. Hele 75 procent stigning i cykeltrafikken på ruterne har man oplevet.

14 procent af brugerne kørte tidligere i bil. Og gennemsnitslængden på turene er hele 12 kilometer, hvilket er ganske imponerende og viser et gigantisk potentiale, når man tager i betragtning, at hele 55 procent af alle pendlere i Region Hovedstaden har under 10 kilometer til arbejde.

Sundhedsgevinst i kroner og ører

Beregninger viser, at supercykelstinettet har et årlig samfundsøkonomisk afkast på hele 23 procent. Investeringen tjener sig selv hjem i mindre trængsel på vejene, færre sygedage, mindre miljø- og klimabelastning mm.

Eksempelvis er sundhedsgevinsten for hver cyklet kilometer 8 kroner og 6,5 kroner for elcykler. Ligesom cykelturene i Region Hovedstaden sparede næsten 60.000 ton CO2 i år 2022.

Så det er bare om at komme i gang

De helt konkrete og super positive erfaringer med supercykelstinettet er værd at tage med i en kommende dansk cykelstrategi.

Investeringer i nye cykelstier og bedre forhold for cyklister kan nemlig i den grad betale sig. Så det er bare om at komme i gang.  

Alle ideer er velkomne

Når det er sagt, bliver det også fantastisk spændende at høre om mange nye og anderledes ideer til at fremme cyklismen.

Det kan være skattebegunstigelse – som eksempelvis muligheden for at købe en ny cykel for sin bruttoløn, bedre fradrag for kørsel mm. Eller aftaler med arbejdsgiverne om fremme af cyklisme i hverdagen.

Alle ideer er velkomne.

Gevinsterne hele vejen rundt ved cyklisme er så store, at vi skal have langt flere danskere over på cyklen i hverdagen. Faktisk bør cyklismen tænkes ind i en overordnet strategi for folkesundhed, klima og miljø.

Rasmus Prehn (f. 1973) medlem af Folketinget for Socialdemokratiet, formand for Folketingets Transportudvalg. Har været medlem af Folketinget siden 2005. Tidligere minister for udviklingssamarbejde og minister for fødevarer, landbrug og fiskeri.

 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Det er jo ikke cykler, men kuldrevne dydighedsscootere.

Endnu et "frelst" medlem af klimativismen, den omsiggribende religion. Som også er tilbeder af cyklismen.

Kan kun håbe, at folketingsmedlemmet og øvrige cyklister gennem deres anstrengelser ikke lukker mere metan ud end ellers, og så altid tager hensyn til gående og til samtlige andre trafikanter! NOGLE cyklister kører desværre hinsides alle færdselslove.
I øvrigt kører jeg gerne på cykel selv, men jeg kører IKKE på cykel i fodgængerzoner. Heller ikke hvor det er tilladt.

Desvære kan man ikke cykle over Storebæltsbroen. Ligesom det ude i det åbne land er forbundet med livsfare at begive sig af sted på cykel. Ordentlige og sikre cykelstier med raste faciliteter, toiletter og ladestaioner for el cykler og mindre el køretøjer skal etableres landet over helt ud til den mindste flække. To sporede brede cykelstier til cykler og små 30 km/t el køretøjer.

Og finansieringen skal komme fra at nedlægge de vanvittige motorvejsprojekter med endnu en motorvej op gennem jylland, samt fra roadpricing pålagt lastbiler og personbiler, samt afskaffelse af befordringsgodtgørelsen.

At storbæltsbroen ikke fik en cykelsti, skyldes nok problemer med finansiering via brugerbetaling. Der ville ikke være nok cyklister der cyklede mellem Korsør/Knudshoved til at betale for cykelstien.
Bilister betaler vægtafgift og afgift på brændstof til finansiering og vedligeholdelse af veje samt broafgift til finansiering af broen . Cyklister vil bare køre "gratis" (på frihjul), hvis de ønsker flere cykelstier må der indføres en form for "vægtafgift" til finansiering og vedligehold af cykelstier, hvem skal ellers betale hvis det ikke er brugerne?

Måske cyklisterne stadig kan p.... i grøften, men ladestationer for el cykler er helt klart et fornuftigt krav
.

Hvis RP bor et sted i Nordjyllands Storkreds hvor han er valgt, så vil jeg gerne vide hvor mange gange han har cyklet på arbejde
.

Ja det skal nok hjælpe vi cykler, når Kina i 2024 bygger nye kulkraftværker der forurener
3 gange Danmarks udslip af Co". Læg dertil deres eksisterende kulkraftværker.