Socialdemokratiet lover flere penge fra næste år.
I 2022 var det 1.973 forbrugerklager, som aldrig blev behandlet. Det svarer til 25 procent af alle klager, eftersom Forbrugerombudsmanden i alt modtog 5.932 klager samme år ifølge Forbrugerombudsmandens årsberetning.
Det mener erhvervsordfører for Dansk Folkeparti, Nick Zimmermann, er helt uacceptabelt.
"Det lyder vildt, at hver fjerde klage ikke bliver behandlet. Det er helt uacceptabelt. En ordentlig forbrugerbeskyttelse er helt afgørende, hvis forbrugerne skal have tillid til markedet,” udtaler han i et skriftligt svar til Netavisen Pio.
Nick Zimmermann vil tage sagen om de mange ubehandlede klager videre til erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Jeg vil tage sagen op overfor ministeren
“Det er i alles interesse - både forbrugere og virksomheder - at man kan forvente en hurtig og kompetent behandling, når man klager over snyd eller dårlig service. Derfor må erhvervsministeren på banen og forklare, hvad han vil gøre for at sikre, at klagesystemet kommer til at fungere ordentligt. Jeg vil tage sagen op overfor ministeren," lyder det fra Nick Zimmermann
Forbrugerordfører for Socialdemokratiet, Fie Hækkerup, oplyser i et skriftligt svar til Netavisen Pio, at der allerede er sat flere penge af til Forbrugerombudsmanden fra 2025.
“Forbrugerombudsmanden er et helt afgørende værktøj til at sikre forbrugernes rettigheder og deres retsfølelse. Derfor har vi også opjusteret deres budget med 2,1 millioner kroner årligt fra 2025,” lyder det fra Fie Hækkerup.
Forbrugerordføreren håber, at disse penge kan hjælpe på problemet med de mange sager, der aldrig bliver taget op grundet de få ressourcer:
“Jeg håber og tror, at de ekstra penge, som vi har fundet, kan være med til at bringe sagspuklen ned, men hvis ikke, så må vi jo tage den derfra.”
Kommentarer
Nu hører man jo altid om ombudsmanden i ental (også i denne artikel), men jeg har alligevel en formodning om, at han ligesom Julemanden nok har en stab af nisser til at hjælpe. For ellers er der jo ikke noget at sige til, hvis han er overbebyrdet, og det ville heller ikke hjælpe meget at give ham flere penge.
Det kunne være interessant at få oplyst hvor mange af de klager, der er behandlet, som fik medhold og hvor mange som blev afvist.