Annonce

Hvis Price er stolte af den danske model, hvorfor bekæmper de så overenskomster?

De medievante brødrene Price ynder at fremstille sig selv som samvittighedsfulde hyggeonkler. Men glansbilledet passer ikke med virkeligheden. Det skriver Netavisen Pios chefredaktør, Niels Jespersen, i dagens leder.
Foto: Grafisk afdeling
Netavisen Pios chefredaktør Niels Jespersen
Man kan godt mærke, at de ellers så medievante Price-brødre ikke har appetit på kritiske journalister.

Spørgsmål om deres restauranters opsigelse af overenskomsten med 3F, eller brugen af det licens-betalte program ‘Spise med Price’ til at latterliggøre fagbevægelsen, mødes med bister forurettethed.

Programmet, der er optaget to dage efter opsigelsen af overenskomsten, er endda co-produceret af A&M Productions, som er delvist ejet af Adam Price, og som heller ikke har overenskomst.

På den måde betaler danske lønmodtagere Price-brødrene for at reklamere for dem selv. De vil gerne have vores licenspenge, men de vil ikke tegne overenskomst med os.

Bruger envejs-kommunikation på sociale medier

I stedet foretrækker de to tv-kokke at bruge sociale medier, der med Adam Prices ord “mangler debatredaktørens rolle” til at komme til orde.

I et opslag på Instagram udtrykker de stolthed over den danske model og beklager sig over den kritik og desværre også tilsvininger, de har modtaget i forbindelse med konflikten.

Hadefulde beskeder er en pest for alle, men ikke forbeholdt arbejdsgivere.

Kritiserer man folkekære skikkelser som brødrene Price, får man også sin andel af hadbeskeder, kan jeg hilse og sige.

Skærmfoto af opslaget på Adam Prices Instagram-profil.

Det handler om kernen i vores arbejdsmarked

Den nuværende konflikt drejer sig ikke om et muntert tv-indslag eller om grov tone på de sociale medier; det handler om kernen i vores arbejdsmarked - den danske model.

Og her hænger Price-brødrenes ord ikke sammen med deres handlinger.

Adam Price anerkender og roser den danske model. Han påpeger den ubalance, at kun 10 procent af restauranterne har overenskomst, mens 90 procent står uden.

De kæmper om kunderne med de andre restauranter i Tivoli, som alle har overenskomst

Det er et væsentligt problem, som fortjener opmærksomhed.

Men måden at adressere problemet på er ikke ved at undgå overenskomst selv, især ikke når man har en så fremtrædende position i branchen som Brdr. Price.

For det er jo ikke Kinagrillen i Rødovre, som Brdr. Price skal konkurrere med. De kæmper om kunderne med de andre restauranter i Tivoli, som alle har overenskomst.

Skærmfoto af opslaget på Adam Prices Instagram-profil fortsat.

Hvis jeres kærlighed er ægte, så vis det

Det er prisværdigt, at brødrene går varmt ind for den faglige kamp og anerkender behovet for en ændring i branchen. Men de bør lede an i denne kamp ved selv at gå forrest.

Ved at sikre en overenskomst for både deres restauranter og tv-produktionsselskab ville de sende et klart signal om, at de mener, hvad de siger, og at de virkelig er stolte af den danske model.

Satire, humor og selvironi er essentielle ingredienser i ‘Spise med Price’-programmerne, og ingen vil bede brødrene Price om at ændre den opskrift.

Brødrene Price, hvis jeres kærlighed til den danske model er ægte, så lad os se jer omsætte den til handling

Men når det kommer til arbejdsforhold og rettigheder for ansatte, bør vi alle tage det alvorligt, uden ironi.

For i denne kontekst er overenskomster ikke bare en ingrediens i en gryde; den er selve grundopskriften på et velfungerende og retfærdigt arbejdsmarked.

Brødrene Price, hvis jeres kærlighed til den danske model er ægte, så lad os se jer omsætte den til handling.

Det vil klæde jer, og det vil gøre en forskel.

Niels Jespersen er chefredaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Bror, bror, brille!
Klokken ringer el've,
kejseren står på sit høje hvide slot,
så hvidt som et kridt,
så sort som et kul.

Fare, fare, krigsmand,
døden skal du lide,
den, som kommer allersidst,
skal i den sorte gryde.

Første gang så la'r vi ham gå,
anden gang så lige så,
tredie gang så ta'r vi ham
og putter ham i gryden!

Sagen er klar!
Så kan der ikke koges mere suppe på den sag!
Sagaen om brødrene Price endte i den gryde som de selv stillede frem
Ouverturen til “Den tyvagtige skade” er genfortolket af den ældste bror!
Lad tæppet gå! Komedien er klar! Aktørerne på plads! Publikum venter spændt!