A-kasser slår alarm: 100 CV-samtaler i timen hos 3F A-kasse

De danske A-kasser har brug for mere tid, når 50.000 nye corona-ledige står i kø til en CV-samtale, advarer Danske A-kassers formand, Torben Poulsen
De danske A-kasser har brug for mere tid, når 50.000 nye corona-arbejdsløse efter genåbning af beskæftigelsesindsatsen står i kø til en en obligatorisk CV-samtale inden for to uger.

Uden mere tid til de mange samtaler, som har hobet sig op under coronakrisen, bliver A-kasserne ekstremt pressede, advarer Danske A-kassers formand, Torben Poulsen:

Konsekvensen er, at nogle A-kasser kommer til at blive ekstremt pressede

“Konsekvensen er, at nogle A-kasser kommer til at blive ekstremt pressede, hvis ikke man giver dem en fornuftig periode at håndtere puklen i. 8.000 eller 10.000 opsamlinger på et par uger – det er jo useriøst. Det kan ikke lade sig gøre,” siger Torben Poulsen til netmediet A4 Arbejdsliv.

Uden dispensation fra to ugers-kravet vil eksempelvis 3F A-kasses rådgivere skulle afholde 100 CV-samtaler - i timen.

Brug for midlertidig dispensation

Ifølge lovgivningen skal den såkaldte CV-samtale - et møde med det formål at udfylde et korrekt og relevant CV - være afholdt højst to uger efter, at man har meldt sig ledig. Samtalerne skal gennemføres ved fysisk fremmøde i A-kassen.

CV-samtalerne bliver ikke afholdt i øjeblikket, da beskæftigelsesindsatsen er sat på standby her under corona-krisen.

Uden tilstrækkelig tid til at strukturere og forberede CV-samtalerne, der er første skridt i et arbejdsløshedsforløb, bliver det sværere at udstyre folk med det professionelle CV, der skal gøre de ledige i stand til at få et nyt job.

Derfor ønsker Torben Poulsen en midlertidig dispensation fra tidskravet:

Der er brug for nogle længere tidsfrister, eksempelvis fire eller fem uger

“Man kan godt brænde en masse samtaler af på kort tid, men det er jo ikke det, der er meningen. Meningen er at kvalificere folk, så de lettere kommer tilbage på arbejdsmarkedet. Der er brug for nogle længere tidsfrister, eksempelvis fire eller fem uger, indtil vi render ind i en rimelig normal tilstand igen,” mener Torben Poulsen.

3F A-kasse særlig hårdt ramt

Medlemmer af 3F A-kasse er særlig hårdt ramt af corona-krisen.

Her har omkring 7.500 meldt sig ledige siden coronakrisen startede,  skriver Fagbladet 3F. Dertil skal lægges de ledige, der stadig manglede en CV-samtale, da beskæftigelsesindsatsen blev suspenderet 12. marts.

Hvis 3F A-kasse skal nå at afholde alle CV-samtaler inden for den lovbestemte tidsfrist på to uger, betyder det at A-kassens rådgivere skal afholde 100 samtaler - i timen. Og det holder ikke, understreger forretningsfører i 3F A-kasse, Eva Obdrup: 

“Vi bliver nødt til at have en opsamlingsperiode, hvor medlemmerne også får den rådgivning, der følger med det at lave CV. Et CV skal jo have en vis kvalitet i beskrivelsen af baggrund og kompetencer, hvis det skal bruges til at finde et nyt arbejde. Det kræver en forlænget frist,” siger Eva Obdrup til A4 Arbejdsliv.

Vi bliver nødt til at have en opsamlingsperiode

Minister overvejer digitale samtaler

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) skriver i en mail til A4 Arbejdsliv, at digitale samtaler kan indgå som en del af løsningen:

“Vi skal åbne, så meget vi kan, uden at sætte sikkerheden over styr. Det skal vi gøre, så dem, der desværre har mistet jobbet, hurtigst muligt kan få hjælp til at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Her er fokus på digitale samtaler oplagt. Jeg kan sige, at der arbejdes på en næste fase af genåbningen af jobcentrene, som jeg forventer at kunne offentliggøre indenfor den nærmeste fremtid, når den er drøftet med partierne,” skriver Peter Hummelgaard.

Danske A-kasser har - ud over ønsket om en midlertidig forlængelse af fristen for afholdelse af CV-samtalen - også andre ønsker til genstarten af beskæftigelsesindsatsen.

Dansk A-kasser foreslår således større fleksibilitet i samtaleforløbet. For eksempel ved at fjerne kravet om personligt fremmøde og give mulighed for digitale samtaler.

“For nogle af vores medlemmer giver det måske bedre mening med digitale møder af hensyn til logistik og ressourcer, hvor andre fortsat vil foretrække det fysiske fremmøde. Men det er den frihedsgrad og fleksibilitet, vi mener er fornuftig at arbejde ind i systemet,” siger Torben Poulsen.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Så må vi jo finde en anden løsning, hvis a-kasserne heller ikke magter den opgave!

Men det havde ingen vel regnet med at de ville!