Mediebosserne: TV 2’s Komiske Ali

TV2-chefredaktør for TV 2 Nyhederne, Jacob Kwon, har mere end svært ved at indrømme, når Jakob Kwon og TV2 Nyhederne begår fejl
Foto: Per Arnesen, TV2
TV 2 Nyhedernes chefredaktør, Jacob Kwon, betegnes af venner og fjender – og dem har han en del af – som ”ubestrideligt dygtig”, men også ”hamrende ambitiøs”.

Kommer Kwon i vanskeligheder, så kæmper han som urmennesket. Så handler det om at overleve. Kræver sagen et offer, så finder Kwon et offer,” som en journalist med nært kendskab til Jacob Kwon udtrykker det.

En række kilder, der kender Jacob Kwon både inde- og udefra, er enige om at han har en brist, der med tiden er blevet mere og mere synlig:

Kwon har uendeligt svært ved at indrømme fejl – selv når alle andre kan se, at her er vist noget, hvor man som chefredaktør burde lægge sig fladt ned og udtale et ”det kunne vi have gjort bedre”.

Sige undskyld, det kan Jacob Kwon slet ikke. Det er brist, der i medieverdenen har givet Kwon tilnavnet ”Komiske Ali”.

Tema: Netavisen Pio stiller skarpt på mediebosser

  • Netavisen Pio går i en artikelserie tæt på mediernes topbosser.
  • Mediebosserne lever et stille liv, hvor udfordringer hører til sjældenhederne, og hvor fejl sjældent får konsekvenser.
  • Men mediecheferne er magtfulde – og en del af eliten. Der er med rette spot på virksomhedsejere og koncernchefer, topfolk i interesseorganisationer, politikere og andre magthavere. Men der er bemærkelsesværdigt lidt spot på netop mediebosserne.
  • Vi stiller i serien skarpt på de magthavere, der lever af at skyde med skarpt på alle andre.
  • I dag stiller vi skarpt på TV 2 Nyhedernes chefredaktør, Jacob Kwon.
  • Følg med de kommende uger på piopio.dk

Påstod at ingen talte dansk – og at ingen havde arbejde

Øgenavnet kom særligt til at klæbe til Kwon i forbindelse med en sag om somaliske kvinder, hvor TV2 Nyhederne, ifølge blandt andet DR’s Detektor, havde begået en stribe fejl.

I et bemærkelsesværdigt otte minutter langt interview med netop Jakob Kwon i DR-programmet Detektor, fastholder Kwon, at TV2 Nyhederne havde optrådt nærmest fejlfrit, mens DR omvendt  havde begået graverende fejl.

TV 2-indslaget i februar 2018 gav indtryk af, at 11 somaliske kvinder fra kvindeforeningen Sahan i Vollsmose ikke kunne tale dansk. I flere opfølgende artikler på tv2.dk fastholdt TV-stationen, at de 11 kvinder ikke kunne tale dansk – og at ingen af dem havde et arbejde.

En af de somaliske kvinder fortæller DR’s Detektor, hvorfor ingen af de 11 kvinder rakte hånden op, da journalisten spurgte, hvor mange der kunne dansk:

Jeg troede, at det er for sjov

”Jeg troede, at det er for sjov. Fordi i næsten 20 minutter har han gået rundt, hvor jeg spørger ham, om han ikke vil sidde ned og drikke kaffe. Og han siger: "Nej, nej, jeg står". Bagefter siger han så pludseligt: ’Hvem snakker dansk?,” forklarede kvinden over for Detektor.

Advokat Tobias Grotkjær Elmstrøm, der også var til stede i lokalet sammen med kvinderne, kunne ligeledes bekræfte overfor Detektor at flere af kvinderne faktisk talte dansk.  

TV 2-indslaget og de opfølgende artikler blev efterfølgende kritiseret sønder og sammen. Blandt andet skrev den somaliske kvindeforening et kritisk Facebook-opslag, og en byrådspolitiker i Odense fortalte til Tv2Fyn, at flere af de tilstedeværende kvinder talte dansk og havde arbejde.

Alligevel rykker Jacob Kwon efterfølgende ud med et tweet, hvor han 100 procent fastholder historien:

 

Somalier-sagen illustrerer tydeligt Jacob Kwons problem

Jacob Kwons vedholdende afvisning af fejl viser, ifølge en fremtrædende medieperson, hvor ærekær TV2-chefen er.

Sagen illustrerer tydeligt Jacob Kwons problem

”Sagen illustrerer tydeligt Jacob Kwons problem. Han har meget-meget svært ved at erkende fejl på TV 2’s vegne. Han fremstår meget ærekær. Helt modsat hans forgænger i jobbet, Michael Dyrby. Dyrby havde en meget mere rund facon. Og derfor blev Dyrby meget tilgivet. Jeg er dybt forundret over, at Kwon i somalier-sagen ikke bare lægger sig fladt ned. Særligt når man er et public service-medie skal man være parat til at erkende og undskylde fejl,” siger en fremtrædende medieperson på et fynsk medie, der understreger at Kwons ageren i sagen minder ham om ”Komiske Ali”.

Den fremlagte kritik i TV2’s Somalia-sag får dog aldrig Jacob Kwon eller TV2 på andre tanker.

TV2 præciserer dog følgende i flere artikler: ”Det er stadig korrekt, at ingen af de 11 tilstedeværende markerer, da TV 2 spørger om de kan tale dansk. De 11 mener altså ikke selv de taler dansk.

Det er stadig korrekt, at ingen af de 11 tilstedeværende markerer, da TV 2 spørger om de kan tale dansk. De 11 mener altså ikke selv de taler dansk

Også i Detektor forklarer Jacob Kwon, at de somaliske kvinder ikke selv mener, at de kan tale dansk:

”De 11 kvinder mener ikke selv, de kan tale dansk. De kan nogle danske ord og nogle danske gloser,” lød det fra Jacob Kwon.

Detektor spørger herefter Kwon: Der er flere af de her kvinder, der selv mener, de kan tale dansk. Kan du gå ind i hovedet på dem og vurdere, om de kan tale dansk?

”Overfor os tilkendegav de, at de ikke selv mener, de kan tale dansk,” fastholdt Jacob Kwon.

Overfor os tilkendegav de, at de ikke selv mener, de kan tale dansk

Jacob Kwon – eller TV 2 i øvrigt - har ikke på noget tidspunkt følt anledning til at undskylde noget som helst over for de somaliske kvinder, der medvirkede i TV2-nyhedsindslaget.

TV 2’s samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening

I september lavede TV 2 Nyhederne en række kritiske TV-nyhedsindslag om Danmarks brug af træ til produktion af energi. Pointen i indslagene var, at anvendelse af biomasse – træ - til energiproduktion overhovedet ikke er klimavenligt.

Nyhederne kommer som perler på en snor i dagene op til et stort anlagt indsamlingsshow ”Danmark planter træer”, som TV 2 og Danmarks Naturfredningsforening arrangerer sammen lørdag den 14. september.

Ikke alle er dog lige begejstrede for TV2’s nye indsamlings-show. Dansk Energi, Dansk Fjernvarme og andre interesseorganisationer skriver i en fælles pressemeddelelse 13. september, at de er meget kede af TV 2’s stempling af dansk forbrug af biomasse som helt igennem ikke-grøn. Organisationerne betegner indslagene som unuancerede og misvisende:

Dækningen af en kompliceret problemstilling har været misvisende og helt ensidig

”Dækningen af en kompliceret problemstilling har været misvisende og helt ensidig, og vi opfordrer derfor TV2 til at få debatten tilbage på sporet: At biomassen har fortrængt klimasynder nr. 1, kullet, at der er god og dårlig biomasse, og at det handler om at sikre, at vi kun bruger den form for biomasse, der er god.

Klimaet har brug for en seriøs debat om vores energiforbrug.”

Kwon i Presselogen: Det var skam helt tilfældigt

Kritikken af TV 2-nyhedsindslagene er på programmet i TV 2 News-programmet Presselogen søndag den 15. september. Her spørger nyhedsværten, Jens Gaardbo, Jacob Kwon, om det er sådan, at TV 2-koncernen – op til et stort anlagt indsamlingsevent – sådan bare lige kan bestille en stribe kritiske nyhedsindslag i TV 2 Nyhederne, der så kan varme op til TV 2’s store indsamlings-event?

Jacob Kwon understreger, at TV 2 Nyhederne arbejder efter journalistiske kriterier – og han afviser kategorisk, at der er nogen som helst sammenhæng mellem TV 2’s indsamlingsshow til fordel for plantning af træer og de kritiske nyhedsindslag om Danmarks forbrug af biomasse til energi i ugen op til showet.

Det er – skal man tro Jacob Kwon – en ren tilfældighed, at de to ting falder sammen rent tidsmæssigt. Der er bestemt ikke tale om noget, der er koordineret.

En fremtrædende person fra en brancheorganisation understreger over for Netavisen Pio, at træ-sagens forløb endnu engang i illustrerer Jacob Kwons problem:

Han har så uendeligt svært ved at erkende, at også TV 2 kan begå fejl

”Han har så uendeligt svært ved at erkende, at også TV 2 kan begå fejl. Det er et rigtig skidt signal at sende, især når man er nyhedschef på et public service-medie.”

Arbejdsgiver utilfreds med TV 2-indslag

Også Netavisen Pio er stødt på Jacob Kwons manglende evne til på TV 2’s vegne at erkende fejl – endsige beklage dem.

17. september 2018 kan Netavisen Pio oplyse, at ejeren af maskinvirksomheden Kimas A/S i Kolding, Rune Lund, ikke er helt tilfreds med TV2.

Et TV2-indslag, der blev bragt i TV2 Nyhederne dagen forinden, handlede om mangel på arbejdskraft. Og især om hvad Dansk Industri mener, der skal gøres for at komme den påståede arbejdskraftmangel til livs. Kimas A/S blev så brugt i indslaget som eksempel på en virksomhed, som angiveligt slet ikke kunne få nye medarbejdere.

Men Rune Lund er ikke særlig tilfreds med TV 2-nyhedsindslaget:

TV2 var tydeligvis kun interesseret i at vinkle på, at jeg ikke kunne få medarbejdere

”TV2 var tydeligvis kun interesseret i at vinkle på, at jeg ikke kunne få medarbejdere, og jeg derfor mistede ordrer. Men virkeligheden er langt mere nuanceret. Så jeg er ikke specielt godt tilfreds med det nyhedsindslag,” sagde Rune Lund til Netavisen Pio.

Kwon: Netavisen Pio skal dementere

Rune Lund godkendte inden Netavisen Pio publicerede artiklen samtlige citater.

Netavisen Pio forelagde kritikken af TV 2-indslaget for Jacob Kwon. Men herfra lød det, at den pågældende arbejdsgiver tværtimod var meget tilfreds med nyhedsindslaget – og derfor var det Netavisen Pio, der skulle dementere. Indslaget i TV 2 Nyhederne var derimod 100 procent i orden:

"Netavisen Pio bringer forkerte oplysninger. Virksomhedsejer Rune Lund er ikke utilfreds med TV2-indslaget. Det har TV2 fået bekræftet her til aften efter henvendelse til Rune Lund," sagde nyhedschef Jacob Kwon til Netavisen Pio.

Igen illustrerer arbejdsgiver-sagen og forløbet, at TV 2 Nyhederne ikke laver fejl. Derimod laver andre medier fejl – ifølge nyhedschef Kwon.

Vi ærgrer os hver gang, vi laver fejl

Netavisen Pio har fremlagt eksemplerne for Jacob Kwon og på den baggrund spurgt ham, om man som chef på et public service-medie ikke bør have en langt mere ydmyg fremfærd – fremfor Kwons ”TV 2 Nyhederne tager aldrig fejl”-attitude?

Jacob Kwon har – via TV 2’s kommunikationsafdeling – sendt et svar, hvoraf det fremgår, at TV 2 Nyhederne faktisk laver fejl nu og da:

”Uanset omfanget af fejl og karakteren af beklagelser, så ærgrer vi os hver gang, for fejl slider på TV 2 Nyhedernes troværdighed. Troværdighed er den vigtigste valuta for en nyhedsorganisation, og vi arbejder naturligvis hele tiden for at give en troværdig, fair og redelig dækning af nyhedsstrømmen og aktuelle emner. Men vi begår fejl af og til – desværre. Og vi indrømmer og beklager, når vi laver fejl. For det er ikke kun selve fejlene, der kan give os hakker i troværdigheden, men også hvis vi undlader at korrigere i de tilfælde,” hvor der er grund til det, skriver Jacob Kwon.

Og vi indrømmer og beklager, når vi laver fejl

Kwon understreger, at TV 2 Nyhederne altid undersøger en sag, hvis TV-stationen beskyldes for at have begået fejl:

”Vi bilder os på TV 2 ikke ind, at vi er ufejlbarlige, men vi kan også konstatere en udvikling, hvor journalistikken i sig selv i stigende grad bliver genstand for debat. Parter i en given sag benytter sig ofte af eksempelvis sociale medier til at angribe mediernes troværdighed og fremsætte anklager om fejl. Her er det vigtigt at holde sig for øje, at der netop kan være tale om parter i sagen, som kan have en interesse i at dreje debatten væk fra indholdet til i stedet at handle om form og formidling. Når vi anklages for fejl, undersøger vi det i nyhedsafdelingen altid grundigt, inden jeg eller en anden udtaler sig, og er der grund til at beklage, gør vi det naturligvis. Du kalder min attitude for arrogant og efterlyser en mere ydmyg tilgang til kritik. Den er hermed illustreret,” skriver Kwon i sit mail-svar.

Du kalder min attitude for arrogant og efterlyser en mere ydmyg tilgang til kritik. Den er hermed illustreret

TV 2 og Kwon: Vi indrømmede to fejl i sagen om de somaliske kvinder

TV 2’s kommunikationsafdeling og Jacob Kwon understreger over for Netavisen Pio, at TV 2 Nyhederne indrømmede ikke blot én, men to fejl i sagen om de somaliske kvinder:

”TV 2 indrømmer to fejl i forbindelse med indslaget om de somaliske kvinder i Vollsmose i marts 2018 – og altså ikke én, som det fremgår af din mail. Den ene fejl er rubrikken og en formulering i vores artikel på TV2.DK om sagen, mens den anden fejl er misvisende brug af dækbillede i indslaget i TV 2 Nyhederne.

I sagen vedrørende debatten om biomasse i Presselogen 15. september ønsker Jacob Kwon og TV 2’s kommunikationsafdeling præciseret, at Kwon ikke under debatten hævdede, at der er tale om en ”journalistisk tilfældighed”, men alene, at der ikke var tale om en usund sammenblanding af interesser: 

”Vedr. debatten om biomasse i Presselogen 15. september hævder Jacob Kwon ikke, at der er tale om en ”journalistisk tilfældighed”, når TV 2 Nyhederne dækker klimaspørgsmål i samme uge som TV 2s tema om samme emne og ’Danmark planter træer’-eventen. Han siger tværtimod (29:06 inde i udsendelsen): ”Det her er nyhedsafdelingens bidrag til den dækning, vi har haft fokus på i løbet af ugen. Og vi har fuldstændig redaktionel frihed, så der er ikke nogen sammenblanding dér.”

TV 2 og Jacob Kwon fastholder i øvrigt, at den nævnte virksomhedsejer – Rune Lund, som til Netavisen Pio udtaler, at han ikke er særlig tilfreds med et TV 2-nyhedsindslag om mangel på arbejdskraft – er tilfreds med TV-indslaget, han medvirker i: 

”I forlængelse af indslaget om manglen på arbejdskraft i september 2018 var vi – som det ganske rigtigt fremgår af Pios artikel – i kontakt med virksomhedsejeren, som gav udtryk for at være tilfreds med indslaget, og det er dét, Jacob Kwon forholder sig til, og ikke hvorvidt der var fejl i indslaget eller ej.”

TV 2 og Kwon: Vi har indrømmet en fejl både i 2016 og 2019

Det ligger Jacob Kwon og TV 2’s kommunikationsafdeling meget på sinde at fremlægge to eksempler på, at TV 2 rent faktisk har erkendt fejl. TV 2 har således indrømmet en fejl både i 2016 og en anden fejl i 2019:    

”Som i november 2016, hvor vi i kølvandet på det amerikanske præsidentvalg og Brexit-afstemningen måtte erkende, at vi havde tillagt meningsmålinger for stor betydning, og vi har siden taget flere forbehold ved brugen af den type målinger. Eller i august i år, hvor Jacob Kwon om et indslag om hadforbrydelser beklager, at vi i en nyhedsudsendelse undlod at oplyse, at Rigspolitiet havde ændret opgørelsesmetode, og tallene i indslaget derfor ikke var umiddelbart sammenlignelige."

Konkurrent: Han er dygtig

På trods af de kritiske røster fra samarbejdspartnere og mediekollegaer lyder der dog udelukkende ros fra konkurrenten og chefkollegaen på DR, Sandy French:

”Jeg kender Jacob Kwon som en dygtig redaktør og chef, og jeg har generel stor respekt for TV2s journalistik,” skriver Sandy French i en besked til Netavisen Pio.

Fakta: Sådan gjorde vi

  • Netavisen Pio har talt med en lang række personer med nært kendskab til Jacob Kwon i rollen som nyhedschef på TV 2.
  • Langt de fleste kilder har betinget sig anonymitet. Det har Netavisen Pio respekteret – selv om vi normalt foretrækker at kilder optræder med navn. Vi har dog forsøgt – anonymiteten til trods – at identificere over for læseren, hvor i landskabet kilderne befinder sig.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook