Milliontilførsel til pædagoguddannelse lukker ikke kæmpehul efter besparelser

Et tilskud på 17,5 millioner kroner til pædagoguddannelser er symbolsk anerkendelse, der ikke rykker mulighederne for at lave bedre uddannelse, mener rektor.
Pædagoguddannelsen får en økonomisk håndsrækning på 17,5 millioner  til “et fagligt løft”, skriver uddannelses- og forskningsministeriet i en pressemeddelelse mandag.

Men de 17,5 millioner, som uddannelsesminister Tommy Ahlers (V) nu giver pædagoguddannelsen, kompenserer kun for 21 procent af de samlede besparelser, som pædagoguddannelsen har været underlagt siden 2016. Besparelser, som først og fremmest skyldes det omdiskuterede omprioriteringsbidrag på to procent årligt.

De 17,5 millioner er meget, meget små penge, set i forhold til de penge som uddannelsen mister hvert år

I de tre år, hvor prioriteringsbidraget har eksisteret, har pædagoguddannelsen skulle spare sammenlagt 79 millioner kroner. Det oplyser Danske Professionshøjskoler til Netavisen Pio.

“De 17,5 millioner er meget, meget små penge, set i forhold til de penge som uddannelsen mister hvert år på grund af den årlige besparelse på 2 procent. Der er ikke samlet set tale om et løft af pædagoguddannelsen,” konstaterer Camilla Wang, der er rektor på Professionsskolen Absalon, til Netavisen Pio.

Pædagoguddannelsen er måske den allervigtigste uddannelse, vi har

Tocifret årlig million-besparelse

Tommy Ahlers beskriver selv de 17,5 millioner som “ekstra penge til professionshøjskolerne”, og han fremhæver pædagoguddannelsen som særlig vigtig:

“Pædagoguddannelsen er måske den allervigtigste uddannelse, vi har. Det er pædagogerne, der giver vores børn en spændende hverdag, lærer dem at indgå i fællesskaber og hjælper udsatte. De spiller en unik rolle for, at vores børn får en god start på livet. Nu giver vi ekstra penge til professionshøjskolerne, så de kan gøre endnu mere for at klæde studerende grundigt på til de her vigtige opgaver,” lyder det fra Tommy Ahlers.

Det er mere en symbolsk anerkendelse

De nye millioner dækker dog kun lige godt besparelsen på to procent fra det første år i 2016, og skal ses i forhold til en samlet besparelse på 79 millioner kroner i perioden 2016-2018.

Camilla Wang understreger, at der ikke samlet set er tale om et løft af uddannelsen, når plusser og minusser lægges sammen.

“Det skal ses i lyset af, at vi skal spare cirka det samme beløb, som vi nu får tilført, hvert eneste år. Det er mere en symbolsk anerkendelse, end det er noget, der for alvor rykker ved mulighederne for at lave rigtig god uddannelse,” siger hun.
 

Studieteknik og hårde eksaminer

Tilfredshedsundersøgelser blandt de pædagogstuderende har vist, at der er brug for at forbedre uddannelsen.

Antallet af undervisningstimer og de studerendes fremmøde på studiet er noget af det, som har været debatteret.

I sommer kom en følgegruppe, der var nedsat af uddannelses- og forskningsministeriet, med deres anbefalinger til en handlingsplan for uddannelsen.

Regeringens tilskud skal bruges til at føre handlingsplanen ud i livet. I planen er der særligt fokus på at skærpe eksamenskravene og tilbyde undervisning i studieteknik.

Der er vi presset af besparelsen på to procent

Camilla Wang har siddet med i følgegruppen og støtter fuldt og helt op om tiltagene.

Det løser bare ikke, ifølge hende, uddannelsens grundlæggende udfordringer med for få undervisningstimer:

“Når det er sagt, så er det også rigtig vigtigt, at vi kan sikre, at der er tilstrækkeligt med undervisningstimer, at der er tilstrækkeligt med vejledning, og at der er ordentlig mulighed for at lave en praksisrettet uddannelse. Der er vi presset af besparelsen på to procent,” forklarer hun.

Det ville kræve nogle helt andre beløb, hvis man skulle øge undervisningstimerne, understreger Camilla Wang.
 

Minder om “løftet” af erhvervsskolerne

Sagen minder om det løft af erhvervsskolerne på to milliarder, som regeringen lovede i efteråret 2018.

Men på trods af den økonomiske saltvandsindsprøjtning, viste håndværksuddannelsernes regnskab ikke at kunne bevæge sig over nulpunktet. Simpelthen fordi pengene ikke kunne lukke det hul, som omprioriteringsbidraget havde slået i uddannelsernes pengekasse.

Nu kommer de så med halvdelen eller måske lidt mere af de penge, de har stjålet

Regeringens fremstilling af, at de to milliarder betød et reelt løft af erhvervsuddannelserne blev dengang kritiseret af både Socialdemokratiet, SF og Dansk Folkeparti.

Mattias Tesfaye, erhvervsuddannelsesordfører i Socialdemokratiet, kaldte manøvren for et “cirkusnummer".

”Ethvert økonomisk tilskud til erhvervsskolerne er godt. Men vi står med det ene ben inde i valgkampen, og nu kommer de så med halvdelen eller måske lidt mere af de penge, de har stjålet,” sagde Mattias Tesfaye til TV 2 News.

Den samlede besparelse på professionshøjskolerne er estimeret til at nå op på 2,6 milliarder kroner over perioden 2016-2022.

Pædagoguddannelsen er den største videregående uddannelse med omkring 17.000 studerende.

Sarah Scheer er journalist på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce