DF og S opfordrer mediekoncerner til åbenhed om løn til mediechefer

Det ikke ”for meget forlangt, at der er offentlighed om direktionens lønninger”, siger Socialdemokratiets medieordfører, Jesper Petersen
Foto: Ekstra Bladet
Poul Madsen, ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet

5,8 millioner kroner i løn til adm. direktør i JP/Politikens Hus, Stig Ørskov. Og 2,3 millioner kroner i honorar til bestyrelsesformanden for JP/Politikens Hus, Lars Munch.

I sidste uge fremlagde JP/Politikens Hus hvad de tre direktører i bladkoncernen tjener. Også bestyrelsens honorarer blev offentliggjort.

Socialdemokratiets medieordfører Jesper Petersen mener, at flere bladhuse bør følge JP/Politikens Hus’ eksempel:

”Jeg synes umiddelbart selv, at det ikke er for meget forlangt, at der er offentlighed om direktionens lønninger, når man modtager direkte mediestøtte og indirekte støtte i form af momsfritagelse,” siger Jesper Petersen til fagbladet Journalisten.

DF: Noget for noget

Dansk Folkepartis medieordfører, Pernille Bendixen, går endnu videre. Hun mener, at mediestøtte kun bør gives til mediekoncerner, der offentliggør mediechefernes lønninger:

Så ja, frem på bordet med et overblik for alle, der får mediestøtte

”Jeg går klart ind for, at når man får mediestøtte, så har man også til opgave og ansvar at fremlægge regnskab og økonomiske poster. Ellers har vi jo ikke noget overblik over, hvad vi får for pengene,” siger hun til Journalisten. Hun tilføjer:

”Hvis det hele spises op i lønkroner, hvad går støtten så reelt til? Så ja, frem på bordet med et overblik for alle, der får mediestøtte.”

Jesper Petersen ser gerne, at flere medievirksomheder frivilligt lægger direktionslønningerne frem:

”Når JP/Politiken kan gøre det nu, så kan andre store medievirksomheder også indføre den åbenhed. Det kunne de gøre af egen drift, uden at det blev en politisk diskussion,” siger han.

Rohde: Det er bare misundelse

Når JP/Politiken kan gøre det nu, så kan andre store medievirksomheder også indføre den åbenhed

Hos Der Radikale er medieordfører Jens Rohde uenig med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti i, at mediecheferne lønninger skal lægges frem:

Jeg er imod, at folks lønninger skal være tilgængeligt for offentligheden,” siger han til Journalisten og fortsætter:

”Det er ikke andet end med til at anspore misundelse. Der er jo ikke nogen, der kan gennemskue, hvad baggrunden for den enkeltes lønforhold er, derfor er tallet jo bare en taknemmelig størrelse, som nogen kan bruge til at pleje deres forargelse.”

Det er ikke andet end med til at anspore misundelse

Over for Journalisten har bestyrelsesformand, Lars Munch, forklaret den øgede åbenhed med, at “det jo er den vej, det går.”

Grænser for JP/Politikens Hus’ åbenhed

Lars Munch understregede i sidste uge, at der er klare grænser for bladkoncernens åbenhed. Koncernen ønsker således heverken at fremlægge chefredaktørernes lønninger - eller fremlægge bestyrelsesmedlemmers, direktionens og chefredaktørernes økonomiske interesser, f.eks. i form af oversigter over deres aktieposter over en vis størrelse:

Jeg har svært ved at forestille mig et krav om offentlig indsigt i funktionæransattes individuelle lønforhold

”Flere og flere store virksomheder angiver individuelle honorarer for direktions- og bestyrelsesmedlemmer, og det har vi nu valgt også at gøre. Jeg har svært ved at forestille mig et krav om offentlig indsigt i funktionæransattes individuelle lønforhold, og jeg synes ikke, det er rimeligt at forvente yderligere indsigt i privatøkonomiske forhold for ansatte, hvad enten de er funktionærer, direktører eller bestyrelsesmedlemmer," skrev Lars Munch i et mailsvar til Netavisen Pio.

Fortsat helt lukket af hos Berlingske

Fagbladet Journalisten skriver, at hverken Berlingske Media eller Egmont har tænkt sig at følge JP/Politikens Hus og fremlægge direktionens lønninger og bestyrelsens honorarer. Nordjyske Medier overvejer derimod at følge JP/Politikens Hus.

”I Berlingske Media offentliggør vi som foreskrevet i loven og som kutyme i mange virksomheder lønsummen for hele direktionen, og det har vi ingen planer om at ændre på,” skriver bestyrelsesformanden for Berlingske Media, Connie Hedegaard, i en mail til Journalisten.

det har vi ingen planer om at ændre på

Fagbladet Journalisten har også spurgt Jydsk Fynske Medier og Sjællandske Medier om de to bladkoncerner vil følge JP/Politikens Hus' eksempel. Men de to bladkoncerner har ikke reageret på Journalistens henvendelser.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook