Presset Pride indtager gaderne efter massiv kritik og sponsorflugt

Copenhagen Pride

Presset Pride indtager gaderne efter massiv kritik og sponsorflugt

Flere af Danmarks største virksomheder har i år vendt Copenhagen Pride ryggen, efter organisationen erklærede deres støtte til Palæstina.

Copenhagen Pride
Billedtekst

Copenhagen Pride

Foto: Ruben Salas/Copenhagen Pride

I denne uge indtager Copenhagen Pride gader og stræder i omfavnelse af mangfoldigheden. Men færre omfavner i år den københavnske Pride.

Siden foråret har en række virksomheder trukket sig som sponsorer.

Sponsorflugten startede, da Copenhagen Pride den 14. februar 2024 meldte ud, at man: “står solidarisk med det palæstinensiske folk” og bad samarbejdspartnere svare på, hvordan de forholdt sig til konflikten mellem Israel og Hamas.

Kritikken resulterede i, at forperson Lars Henriksen endte med at trække sig fra sin post

Svarene, lød det, ville Copenhagen Pride bruge til at vurdere, om de var interesserede i at samarbejde med de respektive virksomheder. Priden blev mødt af massiv kritik for at blande en politisk dagsorden ind i mangfoldighedsfejringen.

Kritikken resulterede i, at forperson Lars Henriksen endte med at trække sig fra sin post.

Pride bliver gennemført som den plejer

Copenhagen Prides nye forperson, Benjamin Hansen, beklagede i junidet høje fokus på organisationen frem for LGBTI+-emner.

Trods de mange frafaldne sponsorer og, må man formode en del færre penge, har Benjamin Hansen afvist, at det i det store hele er noget, der vil kunne mærkes.

“Nogle har sat spørgsmålstegn ved, om Pride overhovedet kan blive gennemført, men vi kan bekræfte, at det vil den selvfølgelig. For langt de fleste vil Priden ligne sig selv, og vi overtager igen Københavns centrum fra 10.-18. august.”

Indtil videre tæller de virksomheder, der har trukket deres sponsorater til Copenhagen Pride ifølge en opgørelse fra DR Nyheder: BEC, Boston Consulting Group, CBS, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Bank, DFDS, DHL, DI, EACE, Egmont, Illum, Google, KPMG, Lego, Lundbeck, Lundgren Adv., Matas, Microsoft, Moalem Weitemeyer, Mærsk, Netto, Novo Nordisk, Nykredit, Rambøll, SAP, TRYG, TUI, TV2, Tivoli, Volkswagen, WS Audiology, Ørsted, Østjysk Vinforsyning.

Copenhagen Pride skal handle om kærlighed, ikke krig

Også flere borgerlige partier, herunder De Konservative og Venstres Ungdom har valgt at trække deres støtte til Copenhagen Pride i år, skriver Jyllands-Posten.

Til Netavisen Pio siger Venstres Ungdoms formand for aktivitets- og kampagneudvalget, Josefine Paaske:

Pride’en skal sætte fokus på LGBTI+-personer og handle om kærlighed til alle mennesker.

“Organisationen bag Copenhagen Pride har blandet Israel og Palæstina-konflikten ind i det og formået at gøre begge sider sure.” 

Hun tilføjer: 

“Det er kun for i år, at vi har trukket vores støtte og kun til paraden, ikke generelt til Pride-bevægelsen. Vi vil gerne sende et signal om, at Copenhagen Pride skal holde fokus på det, de er sat i verden for. Pride’en skal sætte fokus på LGBTI+-personer og handle om kærlighed til alle mennesker. Ikke hvorvidt man står på den ene eller anden side af Israel-Palæstina-konflikten”.

Flere fagforeninger, deriblandt 3F, holder fast i støtten til Copenhagen Pride. Det kan du læse mere om her.

Anne-Sofie Søndergaard Bak Madsen

Journalist på Netavisen Pio.

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.

Succeshistorier fra fagforeningerne