En københavnsk øjenbæ udover det sædvanlige

I Oslo og Stockholm har man gravet flere veje ned, men byudviklingen i København halter noget efter. Derfor lyder opfordringen: fjern Bispeengbuen og åben åen
Foto: Wikimedia Commons
Bispeengbuen står som en skamstøtte over en forældet byudvikling, hvor man fra starten af 70’erne lod bilerne suse gennem byen i 2. sals højde. Dengang markerede lokalbefolkningen indvielsen med sorte flag.

Nu har vi muligheden for endelig at få gravet indfaldsvejen ned under jorden og få genåbnet Ladegårdsåen. Det skal VLAK-regeringen ikke stå i vejen for!

VLAK blokerer

Den 14. oktober bragte Politiken en artikel, hvor Folketingsmedlemmet fra Venstre, Jan E. Jørgensen, skyder sin personlige valgkamp i hovedstaden i gang ved at indkalde en minister fra sin egen regering til et møde om emnet. Det er næsten sørgeligt, at Jørgensen har så lille indflydelse på sin egen regering, at et møde med en minister kan blive en historie i Politiken.

Lige nu er det kun VLAK-regeringen, der blokerer for åbningen af Ladegårdsåen

Men det er endnu mere sørgeligt, at Venstre-manden endnu ikke har leveret på sine valgløfter fra kommunalvalget og i stedet genbruger løfterne til folketingsvalget. Det er ikke bare sørgeligt for Jørgensens vælgere, men også for hovedstaden som helhed: Vi har brug for at komme videre med projektet. Lige nu er det kun VLAK-regeringen, der blokerer for åbningen af Ladegårdsåen, der ligger under den københavnske hovedtrafikåre Åboulevarden.

En øjenbæ udover det sædvanlige

Økonomisk er projektet blevet realistisk, hvor penge fra blandt andet renovering af Bispeengbuen, skybrudssikring og salg af nye byggegrunde kan indgå i projektet. Det er dog en statslig vej og vi er derfor afhængige af et samarbejde med regeringen, der er repræsenteret af Ole Birk Olesen, der mener at vejen tjener sit formål.

I og med Bispeengbuen kan transportere biler har ministeren ret. Men den tager samtidig uforholdsmæssigt meget fra lokalområdet og dets beboere i form af store støjgener – og er en øjenbæ udover det sædvanlige.

Det vil være et stærkt grønt signal at skabe et åbent grønt rum

I Oslo og Stockholm har man gravet flere veje ned, men byudviklingen i København halter noget efter. Det vil være et stærkt grønt signal at skabe et åbent grønt rum, hvor der i dag er en larmende beton-bue.

I København går vi i forvejen foran på det grønne område – nu skal regeringen bare lade os komme videre ud af den vej. Heldigvis er Lars Løkke begyndt at interessere sig lidt for hovedstaden med Lynetteholmen, der dog er årtier ude i fremtiden.

Bispeengbuen står til at blive renoveret for over 100 mio. indenfor de kommende år. Det må være et naturligt første initiativ, hvis regeringen vil være seriøse med deres gode intentioner for hovedstaden, byudviklingen og det grønne. Ellers må lokalbeboerne igen flage med sort over regeringens fastholdelse af 70ernes beton-monster!

Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Indsuppleret i Københavns Borgerrepræsentation (S).


Kommentarer fra Facebook

Annonce