Annonce

Kulturminister sætter luppen på kunstneriske uddannelser

”De kunstneriske uddannelser har kolossal betydning for hele kunstscenen herhjemme,” lyder det fra Joy Mogensen
Efter kritik af ikke mindst styringen på Kunstakademiet i København sætter kulturminister Joy Mogensen (S) nu gang i en undersøgelse af ”ledelse og strukturer” på Kulturministeriets syv kunstneriske uddannelser.

”De kunstneriske uddannelser har kolossal betydning for hele kunstscenen herhjemme,” siger Joy Mogensen om de syv uddannelser, som udbyder videregående uddannelse inden for en bred vifte af kunstneriske fagområder: klassisk og rytmisk musik, film, scenekunst og billedkunst.

”Derfor skal vi sikre, at uddannelserne har de bedste rammer for deres kunstneriske og håndværksmæssige praksis, og at studerende og medarbejdere trives.Bestyrelser kan være en oplagt mulighed for uddannelserne. Men der kan også være andre måder at skabe en langtidsholdbar struktur og organisering, og vi skal være sikre på, at vi løser udfordringerne på den rigtige måde.”

Nyt udvalg nedsættes

Uddannelsesinstitutionerne, som nu skal undersøges, er Den Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium og Kunstakademiets Billedkunstskoler.

I praksis foregår det ved, at et nyt udvalg - bestående af rektorer, studerende, ansatte, aftagermiljøer og eksperter i ledelse og uddannelse – skal analysere de ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer, som findes på de kunstneriske uddannelser i dag.

Fremtidig organisering og governance

 

Og så skal udvalget ikke mindst komme med anbefalinger til ”fremtidig organisering og governance af det kunstneriske uddannelsesområde,” som det hedder i kommissoriet.

Busten, der druknede

Senest mistede Det Kongelige Danske Kunstakademi ved årsskiftet sin rektor, Kirsten Langkilde, da hun forlod posten på grund af uenighed med Joy Mogensen om, hvordan udfordringerne på akademiet skulle løses. Kulturministeren mente derfor, at der var ”behov for nye kræfter” på skolen.

Italesætte de måder, hvorpå kolonitiden er usynliggjort

 

Forinden havde der ad flere omgange været udfordringer - eller problemer - på Kunstakademiet. Problemerne kulminerede i begyndelsen af november, da en gipsbuste af skolens grundlægger, Frederik V, blev smidt i havnen i København af en underviser og med hjælp fra kollektivet Anonyme Billedkunstnere. En seance, som blev filmet og lagt på mediet Idoart.dk, hvor det fremgik, at formålet var ”at italesætte de måder, hvorpå kolonitiden er usynliggjort”:

Efterfølgende måtte By & Havn sende en dykker i havnen for at hente Frederik V-busten op til overfladen. Busten blev dog ødelagt af turen i saltvandet, og episoden er efterfølgende blevet politianmeldt som hærværk.

Joy Mogensens undersøgelse skal være afsluttet til oktober.

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet