Lamborghini-reform sender grøn transport i bakgear

En Lamborghini får skåret 1,6 millioner kroner af prisen uden at skele til hverken sikkerhed, sociale hensyn eller miljø.
Regeringens transportpolitik passer til den grønne omstilling som en knytnæve til et blåt øje. Nogle gange er ministrene sløve og gør ingenting, men ofte vælger de aktivt at gøre det stik modsatte af det, der er brug for. Senest med deres forslag til en ny registreringsafgift, der vil gøre en Opel Karl kun 3000 kroner billigere, mens en Lamborghini får skåret 1,6 millioner kroner af prisen uden så meget som at skele til hverken sikkerhed, sociale hensyn eller miljøbelastning.

En ny registreringsafgift bør tænke på klima og miljø
Det må alligevel gøre rimelig ondt på Venstre, når ikke bare Socialdemokratiet og venstrefløjen – men også Dansk Folkeparti – siger, at deres forslag mangler grøn profil. Av!

Det virker både indholdsmæssigt og politisk temmelig tonedøvt.

Men hvad har de egentlig gjort på transportområdet? Regeringen modarbejder togfonden, der både skal sikre hurtigere og mere miljøvenlig kollektiv transport mellem landsdelene. Man har sænket afgifterne på (ikke mindst de dyre) benzin- og dieselbiler, mens man til gengæld har hævet afgiften på elbiler. Man har annonceret stop for penge til bedre offentlig transport i byerne og sagt, at alle midlerne i fremtiden skal bruges på nye veje. Og nu er vi så her igen; man vil bruge millioner på at omlægge registreringsafgiften på biler uden så meget som at skele til hverken sikkerhed eller miljø og klima. Det virker både indholdsmæssigt og politisk temmelig tonedøvt.

[read-also]

Der kan faktisk være god grund til at kigge på registreringsafgiften. Men så lad os trække det i en retning, der belønner sikkerheden og miljøeffekterne i stedet for erhvervsministerens hede drøm om en Lamborghini.

S sikrer grønne aftryk
Socialdemokratiet er klar til at trække regeringens udspil i en mere bæredygtig retning. Det har vi gjort i de hidtidige elbilsaftaler, hvor vi senest fik bremset stigningen i afgiften på elbiler og sørget for, at vores busser kan komme over på el, hvilket både vil gavne klimaet og mindske luftforureningen i de store byer.

Vi har også lavet aftaler om bedre og billigere kollektiv transport udenom regeringen fordi de ikke ville levere. Av igen!

Derudover har vi faktisk også lavet aftaler om bedre og billigere kollektiv transport udenom regeringen, fordi de ikke ville levere. Av igen!

Kig frem og ud over grænserne
I virkeligheden er der rigeligt med gode grunde til at omstille transporten mere grønt. Klimaudfordringen er åbenlys, og hvis vi skal leve op til vores internationale forpligtigelser, så kræver det ganske enkelt, at vi får taget fat på transportområdet. EU-reguleringen på ikke-kvotesektoren (der handler om landbrug, transport og byggeri) betyder, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser meget markant. Og gør man intet ved transporten, bliver der bare væltet en endnu større opgave over på landbruget, hvilket Venstre burde have blik for.

Gør man intet ved transporten bliver der bare væltet en endnu større opgave over på landbruget, hvilket Venstre burde have blik for.

I flere europæiske lande diskuterer man at stoppe salget af benzin- og dieselbiler omkring 2040. Måske kan man få det til at ske hurtigere, men uanset hvornår, så kræver det internationalt samarbejde. Her kunne regeringen jo godt blande sig i diskussionen med de europæiske kollegaer.

Danmark skal ikke gå enegang fordi vores marked ganske enkelt ikke er stort nok til at presse bilproducenterne. Men mens vi arbejder på en international løsning kan vi i det mindste sikre, at elbilsalget ikke går totalt i stå og at producenterne sender nye modeller udenom Danmark. Ligesom vi kan sikre, at når der skal laves store ændringer på registreringsafgiften af benzin- og dieselbiler, så skal miljø- og klimahensyn tænkes ind.

Alt andet ville være tosset. Vi ved nu, at Brian Mikkelsen drømmer stort når det handler om biler. Det kunne man jo også gøre, når det handler om fremtidens klima.

Jens Joel er medlem af folketinget for Socialdemokratiet, hvor han er klima- og energiordfører.

‘Dagens Pioklumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer fem gange om ugen med provokerende, nytænkende og/eller debatskabende indlæg, som sætter dagsorden i arbejderbevægelsen.

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Billede: Pressebillede Lamborghini.com

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Kommentarer fra Facebook